Re: Rotisserie/Fordonsvagga
Posted: Sun May 30, 2010 8:44 pm
QV, det låter bra det, var lite osäker men då kan jag använda de fästen jag har tillverkat.
Vidare så har jag både goda och dåliga nyheter, de goda är att jag fått allt klart, de dåliga nyheterna är att jag måste förstärka bygget på sina ställen, främst så är det själva pivån som är för klen, jag har nämligen gjort ett antal hål för att låsa den i olika vinklar med en sprint, tyvärr så klipper den antingen av sprinten eller så töjs hålen itu, detta kommer att lösas genom att jag låter en kompis svarva till en hylsa med 10mm gods och i den en solid tapp i ca 20-25mm diameter. Tappen kommer att svarvas så det bli som en kolv i cylinder och tätas på båda sidorna och hål för smörjnippel kommer att finnas för minskad friktion. Det borde bli aningen stabilare än att köra med de rören som tydligen inte höll för så stor vikt men jag är inte riktigt på det klara med hur jag ska lösa själva låsningen av de olika vinklarna, antingen får det vara steglöst eller fasta lägen, frågan är bara hur man löser det steglöst? Kanske en stoppskruv som man spänner in mot tappen? Kanske kommer den ändå att glida? Om man lettrar ytan? Tips!? Ideer!?
Dessutom så måste jag ge Amazonsport en eloge för tanken kring hjulplattorna, jag har helt omvärderat min uppfattning från igår efter att ha utsatt dessa för ett stresstest, jag hoppade hårt och länge på benen precis bredvid och fann att plattorna sakta men säkert böjdes uppåt så dessa kommer att förstärkas med en fyrkantsprofil på ovansidan.
Någon annan som har byggt en sådan här tingest som har lust att lägga upp byggbilder, eller ange mått på detaljer såsom pivå etc.
Vidare så har jag både goda och dåliga nyheter, de goda är att jag fått allt klart, de dåliga nyheterna är att jag måste förstärka bygget på sina ställen, främst så är det själva pivån som är för klen, jag har nämligen gjort ett antal hål för att låsa den i olika vinklar med en sprint, tyvärr så klipper den antingen av sprinten eller så töjs hålen itu, detta kommer att lösas genom att jag låter en kompis svarva till en hylsa med 10mm gods och i den en solid tapp i ca 20-25mm diameter. Tappen kommer att svarvas så det bli som en kolv i cylinder och tätas på båda sidorna och hål för smörjnippel kommer att finnas för minskad friktion. Det borde bli aningen stabilare än att köra med de rören som tydligen inte höll för så stor vikt men jag är inte riktigt på det klara med hur jag ska lösa själva låsningen av de olika vinklarna, antingen får det vara steglöst eller fasta lägen, frågan är bara hur man löser det steglöst? Kanske en stoppskruv som man spänner in mot tappen? Kanske kommer den ändå att glida? Om man lettrar ytan? Tips!? Ideer!?
Dessutom så måste jag ge Amazonsport en eloge för tanken kring hjulplattorna, jag har helt omvärderat min uppfattning från igår efter att ha utsatt dessa för ett stresstest, jag hoppade hårt och länge på benen precis bredvid och fann att plattorna sakta men säkert böjdes uppåt så dessa kommer att förstärkas med en fyrkantsprofil på ovansidan.
Någon annan som har byggt en sådan här tingest som har lust att lägga upp byggbilder, eller ange mått på detaljer såsom pivå etc.