Jaha.
Då har man varit och besiktat amman. Två år sedan sist och DEN gången maxade jag co-skalan... Stod "overload" om jag minns rätt.
Den gången hade jag även en riktigt trevlig besiktningsgubbe (skruvar tydligen mycket i folkracebilar) som kastade sej över förgasarna och justerade ner co:n till rimlig nivå.
Så då blev det U.A.
Är det bara jag som tycker besiktningen är obehaglig?
Om man tänker rationellt så är det ju bra att få veta vilka fel och brister bilen lider av. Men jag tar ju anmärkningarna nästan personligt
, som om jag inte skött om bilen ordentligt...
Sen försöker man vara trevlig och korrekt bara för att hoppas att man ska få slippa struntanmärkningar.
Märkligt.
Nåväl. Där stod jag då utanför den mörka byggnaden.
Då kom en trevlig yngre bes.man ut och började prata amazon med mej. Han tyckte bilen såg fin ut, även invändigt.
Krängde ur mej att ett nytt baksäte skulle inte skada. (är lite matt i galonen på ett par små ställen).
Visade sej att han hade ett komplett baksäte liggandes hemma.
Så vi gjorde affär direkt på plats. Ska hämta det i helgen.
Sedan slutade det roliga...
Porten gick upp och en noggrann totalgenomgång började av gammelbilen...
Han tyckte bilen var väldigt fin. Ingen rost under och lite allmänna tips för att hålla pärlan i skick.
Resultatet:
1. CO-halt tomgång för hög (6,3)
2. Stopplykta, tänds inte vid låg retardation.
Dvs. ombesiktning...
CO:n går ju snabbt att fixa på en verkstad. Kan inte ta så många minuter/kosta så mycket.
Men att fixa bromsljuset kan bli lite knepigare.
Har tänkt att försöka fixa det själv.
Bromsljuset tänds inte förrän man nästan låser bromsarna.
Inför FÖRRA besiktningen så bytte jag bromsljuskontakten, och bilen gick igenom.
Innan DENNA bes. så visste jag att bromsljuset tändes lite "sent" så jag luftade lite framme vid kontakten.
Men tydligen så verkar det inte räcka.
Vad kan detta bero på?
Planen är att antingen så provar jag att köpa en ny kontakt (80:-), funkar inte det så får man lösa bromsljuset med en brytare i pedalstället...
Ser att det är skillnad på kontakterna till B18/B20.
Sitter bromsljuskontakten på bromspedalen på B20 modellerna?
Tips på vad det annars kan vara för fel?
Min bil har nyare förgasare (140:serien?) och där sitter det en kondensator på den främre förgasaren som det är draget en kabel till bromsljuskontakten (antar det är för jordningens skull?)
Vad har den för uppgift? Är det någon typ av grej som ska förhindra glödtändning?
Gammal bild...
Kan det vara detta som gör att bromsljuset inte tänds "i tid", att det blir ngt typ av spänningsfall över kontakten?
Måste prova koppla ur den...
Tips/erfarenheter vore fint.
Har en månad på mej innan det blir körförbud.