Amazon Sport-65

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon Sport-65

Post by Caltex »

Men Caltex :idea: I din avatar så radar du ju upp nio (9) amazoner som är i din ägo :shock:

Vore kul att få se någon av dessa rullandes... :wink:
Hehe, jag kan väl bara hålla med :)
Planen var nog att både cabben + 66:an skulle var körbara, men vi har både flyttat och fått en dotter under vintern/våren :D Så planeringen höll inte riktigt :lol: :lol:
Sen så har man ju böjelser för andra stålbitar än amazoner som också kräver sin tid...
Men .. den som väntar på nått gott heter det ju..
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Amazon Sport-65

Post by roberth »

Jaha.
Då har man varit och besiktat amman. Två år sedan sist och DEN gången maxade jag co-skalan... Stod "overload" om jag minns rätt. :oops:
Den gången hade jag även en riktigt trevlig besiktningsgubbe (skruvar tydligen mycket i folkracebilar) som kastade sej över förgasarna och justerade ner co:n till rimlig nivå.
Så då blev det U.A. :mrgreen:

Är det bara jag som tycker besiktningen är obehaglig?
Om man tänker rationellt så är det ju bra att få veta vilka fel och brister bilen lider av. Men jag tar ju anmärkningarna nästan personligt :roll: , som om jag inte skött om bilen ordentligt...
Sen försöker man vara trevlig och korrekt bara för att hoppas att man ska få slippa struntanmärkningar.
Märkligt.

Nåväl. Där stod jag då utanför den mörka byggnaden.
Image


Då kom en trevlig yngre bes.man ut och började prata amazon med mej. Han tyckte bilen såg fin ut, även invändigt.

Krängde ur mej att ett nytt baksäte skulle inte skada. (är lite matt i galonen på ett par små ställen).
Visade sej att han hade ett komplett baksäte liggandes hemma.
Så vi gjorde affär direkt på plats. Ska hämta det i helgen. :lol:

Sedan slutade det roliga...
Porten gick upp och en noggrann totalgenomgång började av gammelbilen...
Image

Han tyckte bilen var väldigt fin. Ingen rost under och lite allmänna tips för att hålla pärlan i skick.

Resultatet:
1. CO-halt tomgång för hög (6,3)
2. Stopplykta, tänds inte vid låg retardation.

Dvs. ombesiktning... :(

CO:n går ju snabbt att fixa på en verkstad. Kan inte ta så många minuter/kosta så mycket.
Men att fixa bromsljuset kan bli lite knepigare.
Har tänkt att försöka fixa det själv.

Bromsljuset tänds inte förrän man nästan låser bromsarna.
Inför FÖRRA besiktningen så bytte jag bromsljuskontakten, och bilen gick igenom.
Innan DENNA bes. så visste jag att bromsljuset tändes lite "sent" så jag luftade lite framme vid kontakten.
Men tydligen så verkar det inte räcka.

Vad kan detta bero på?

Planen är att antingen så provar jag att köpa en ny kontakt (80:-), funkar inte det så får man lösa bromsljuset med en brytare i pedalstället...
Ser att det är skillnad på kontakterna till B18/B20.
Sitter bromsljuskontakten på bromspedalen på B20 modellerna?

Tips på vad det annars kan vara för fel?
Image

Min bil har nyare förgasare (140:serien?) och där sitter det en kondensator på den främre förgasaren som det är draget en kabel till bromsljuskontakten (antar det är för jordningens skull?)
Vad har den för uppgift? Är det någon typ av grej som ska förhindra glödtändning?
Gammal bild...
Image


Kan det vara detta som gör att bromsljuset inte tänds "i tid", att det blir ngt typ av spänningsfall över kontakten?
Måste prova koppla ur den...

Tips/erfarenheter vore fint.
Har en månad på mej innan det blir körförbud.
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Amazon Sport-65

Post by Lars Bd »

Det är bromsljuskontakten som spökar och det hjälper inte hur mycket du luftar, jag såg ett tips i PV klubbens tidning en gång och där så rekomenderades det ett relä istället som styrdes av kontakten.
Då ska det inte gå så mycket ström igenom den, endast styrningen av reläet passerar genom kontakten och den har därför lättare att reagera.
Bromsljuskontakten sitter mycket riktigt på bromspedalen 69-70.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Amazon Sport-65

Post by roberth »

Intressant Lars.
Men kontakten är ju nästan ny :roll:

Om jag beställer en Bromsljuskontakt till en 69-70:ia är den då bara att "smacka" dit på bromspedalen eller krävs det ngt specialfäste?
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Amazon Sport-65

Post by Lars Bd »

Nu har jag ingen bild på fästet men det sitter nog inte där -68 och dessutom ska det nog stå "vid bromspedalen".
En speciallösning blir det men lämplig kontakt kan man hitta på skroten (140/240/740).
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Amazon Sport-65

Post by roberth »

Har varit ner i garaget och testat att ta bort sladden mellan kondingen på förgasaren som går till bromsljuskontakten.
Blev ingen skillnad. :?

Relälösningen du tipsade om verkar ju intressant.
Men undrar om det inte blir en liten förfulning med relä och kablar.
Kanske måste prova ändå...

Funderar om det inte skulle kunna gå löda dit ett motstånd mellan inkommande på kontakten och jordkabeln så det går en liten ström (litet spänningsfall) hela tiden. Borde ju påverka så det inte behövs så kraftig jord (broms) för att bromsljusen ska tändas...?
Jag kanske är helt ute och cyklar.
Men kontakten borde ju fungera som sådan att den är antingen "av eller på, avbrott/kontakt"? och då borde det ju ändå handla om hur hårt jag trycker på pedalen?
eller är den lite "flytande" tro?
Hm... Får klura lite på detta.
Tips mottages gärna!
Annars får man väl meka dit 69/70 lösningen...
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon Sport-65

Post by QV »

Bromsljuskontakten har ingen "jord" det är + på ena sidan som sedan går vidare till lamporna bak.

"kondingen" borde vara en "antiglödtändning" Har för mig att det du kallar för "konding" är en ventil som släpper igenom en mindre mängd soppa till motorn. Om du drar ur sladden när motorn står på tomgång så skall den dö. Så koppla in den på rätt sida på bromskontakten (den med + på hela tiden).
Men blir inte din inkoppling av "antiglödtändning" lite underlig? +en försvinner väll när man vrider på startmotorn? Men man kan kompensera med gasfoten....

Nu har jag inte läst om tråden men om du har DOT5 i bromssystemet så kan den vätskan ge den effekten på bromsljusbrytaren.

Mer info på engelska om kontakten http://www.sw-em.com/safety_bulletin_4.htm
Har förövrigt köpt hans bromsljus kontakt som är pedalmanövrerad

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Amazon Sport-65

Post by roberth »

Matnyttig info QV!

För att urskuldra mej så är det inte jag som gjort instalationen. :?
Det var så för två år sedan när jag köpte bilen. :|

Och detta innebär att kabeln från förgasaren sitter på fel plats...
Bilen har iofs lust att glödtända ibland. Inte ofta, inte mycket, men det händer.

Ska flytta kabeln och se om det blir ngn skillnad. Annars kanske jag tar bort "antiglödtändningsmojängen" helt...
Har inte haft ngt problem när jag ska starta bilen i alla fall.
Du tror att den ska ha +12V hela tiden? Ända tills jag vrider av nyckeln (slår av motorn) antar jag?
Måste ner och mäta lite på kablarna...
Hm... Detta "fel" skulle kanske kunna påverka den höga CO:n på tomgång?...

Inser att denna diskussion borde ligga under "bromssystem'" kanske...

Vet ej vilken typ av bromsvätska som det är i systemet. Men antar att det är DOT5.
Ska undersöka länken du tipsade om.
Sidan verkar lite rörig...
Annars fixar jag en kontakt till 69-70 och får väl lösa monteringen på något sätt...
Bromsljus vill man ju faktiskt ha... Speciellt när man inte har några nackstöd...
Tack för tipsen QV!
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Amazon Sport-65

Post by roberth »

Efter lite noggrannare läsning i länken du tipsade om QV, inser jag att det nog bara är att beställa deras "uppgradekit"...

Som jag förstår så verkar de hydrauliska bromsljuskontakerna gå sönder på löpande band :roll:
Tror jag åker och köper en ny bromsljuskontakt ändå så jag tar mej genom besiktningen och kan beställa detta "kit" i lugn och ro...

Hm... Borde inte detta ingå i ngn typ av "FAQ"...
I alla fall. Återigen tack för hjälpen.
Återkommer om resultat...
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon Sport-65

Post by QV »

Jag hade lite byteshandel men Ron och det slutade med att jag har bromsljus kittet, omsvarvad slavcylinderkolv och tillfixad säkringsdosa.
Säkringsdosan släcker laddlampan helt och hållet, nu har jag iochför sig inte kört med fläkten ännu, men det blir i morgon.
Slavcylindern har en "Liten egenhet" att inte gå tillbaka helt och håller, mistänker att det är O-ringen som gör det.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Amazon Sport-65

Post by roberth »

Bromsljuskontakten är fixad.
Var runt lite och kollade priser och om någon hade den hemma.

Volvo (Forslunds) ville ha drygt 350:- för kontakten. :shock:
De övriga tre ”piratmärkseföretagen” skulle ha runt 125:-. :roll:

Undrar om prisskillnad oxå innebär kvalitetsskillnad?

Beställde en billig och har nu satt dit den.
Den gamla (två år!?) såg faktiskt lite sliten ut. Var som det var något geggigt ”jox” i den.
Märkligt när bromsvätskan ser hur fin ut som helst?
Med den nya kontakten så behöver jag knappt ta på pedalen för att det ska börja lysa.
Känns tryggt med bromslyse igen.
Får se hur länge denna håller.
Pajar den också så slår jag nog till på en ombyggnad för att sätta kontakten i pedalstället.

Har även, efter ett vaket iakttagande av QV, dragit om kabeln som felaktigt gick från förgasarna till bromsljuskontakten.
Drog en kabel direkt till säkringsdosan istället.

Slänger in några bilder av varierande karaktär.

Image

Image

Image



Var på en liten nostalgitripp i början av veckan.

Allt började med en förfrågan om jag kunde bidra med några nostalgibilder till PV-klubbens almanacka. Givetvis ställde man upp.
Hoppas bara kvaliteten är tillräckligt bra… Ingenting är klart om bilderna ännu, vi får se om dom duger.
Så jag fick en fix ide om att försöka hitta igen platserna där vissa av de gamla bilderna är tagna.
Besökte Byske (tre mil norr om Skellefteå) där min far växte upp, för att leta...
Byske är inte stort så det tog inte så lång stund att hitta igen två av de tre ställena jag letade.

I Backspegeln:

Utanför folkparken i Byske.
Image

För ca 48 år sedan på samma ställe:
Image

Utanför Byske kyrka. Här har min farfar och farfars far varit kyrkringare. Min farfar hade även ett åkeri.
Image

Image

Image


Nu blev det lite mycket kyrkor här så jag vill tillägga att jag inte är religiös!

Hittade även igen platsen denna bilden är tagen på.
Image

Image
Måste bara ta reda på om detta är det gamla mejeriet eller möjligen skulle det kunnat vara en smedja.
Nu för tiden används lokalen som bilverkstad.

Hittade ett par gamla bilder som jag inte sett tidigare...
Kompis till min far. Ser rätt glad ut även om folkan är krockad...
Image


Rally på isen. Två saabar som kämpar.
Image

Blev verkligen sugen att gå igenom alla gamla diabilder som min far lämnade efter sej!

Som någon skrivit i "sin" tråd så börjar detta mer och mer likna en blogg.. :roll:
Men va fanken. Spelar det någon roll :idea:
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Re: Amazon Sport-65

Post by OrreBorre »

Jag tycker om att kolla på de gammla bilderna!
Och du får till dina bilder riktigt bra med :)
Last edited by OrreBorre on Tue Aug 12, 2008 8:05 pm, edited 1 time in total.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon Sport-65

Post by QV »

roberth wrote:Har även, efter ett vaket iakttagande av QV, dragit om kabeln som felaktigt gick från förgasarna till bromsljuskontakten.
Drog en kabel direkt till säkringsdosan istället.
Ena sidan på bromsljuskontakten går till säkringsdosan, så man måste välja rätt sida eller dra den direkt från säkringsdosan.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon Sport-65

Post by PeterB »

Bilden på saabarna på isen ger mig en speciell känsla, hur kul vore det inte att ta fram amman mitt i vintern och bege sig ut på isen...de brukar oftast ha nån bana plogad på isen ute i hamn... jag vågar tyvärr inte, det skulle vart kul om man haft nån bil i ännu sämre skick.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Amazon Sport-65

Post by poolio »

Appropå att leka på sjön .....
Här är en liten film från Åresjön i vintras då några kamrater var där och sladdade.....

http://www.youtube.com/watch?v=JM-5yUMiYYU
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
Post Reply