Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Uffe »

Det är nog svårt att se på bilderna men här är i alla fall bilder på före och efter bulorna, som någon så vacket slagit i om och om och om igen, på samma del av bilen. Höger framdörr!! Undrar vad det är för en klant som satt där under historiens lopp? Kan tänka mig att den andra, på förarplatsen, kan ha blivit något störd på att han/hon aldrig lärde sig att ta det försiktigt när denne någon öppnade dörren :wink:

Det är inga stora uppslag men 5 st var här. Alla syns inte på denna bilden.
Image

Borta!! Man kan om man tittar väldigt noga och i solljus se en liten vågighet på de ställen där bolorna var innan men det passar bara bra in på min "Patinabil" :)
Image
Amazon 1957
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by A-masen »

Bedrövligt om det är som du antar, samma person som ha öppnat dörren så omdömmeslöst.
Vissa människor sätter någon sorts "prestige" i att vara helt omedvetna om tekniska ting. Även om dom är aldrig så enkla som en bildörr och dess svängradie.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Uffe »

Heldag med bilen idag. Utomhusmekande är aldrig fel. Bytat bakaxelolja (satan vad pluggen satt fast :x ), fixat med ljusen och blinkers, som inte var 100% innan, kört 2 lite längre rundor och bilen går bara bättre och bättre, tog ner höger frambroms igen, som läckte olja (tätade med LOCTITE och problemet var ur världen), skruvat på dörrsidan igen efter "bulmannens" framfart. Smörjt in innermattorna igen och polerat upp bilen interiört. Det är vad man hinner med på en dag. Nu är det lördag kväll och en bira är öppnad :)
Amazon 1957
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Uffe »

Har kört ett antal rundor med bilen nu och motorn går nu helt kanon. Det blev ingen "Guru" som tittade på den, då det inte behövs helt enkelt. Sörmlandsgatans egen "Guru" fick duga :)

Bokade istället en tid för besiktning (det fick bära eller brista) idag och fick bara 4 prylar att fixa med för ombesiktning.
- Halvljusinställningen
- En bromsslang som låg emot
- Bakre länkarm där en bricka var avrostad (har jag missat helt :oops: )
- Bromsarna var vid testet perfekta MEN då han sedan skulle köra en runda så nöp vänster fram så att bilen drog ganska kraftigt åt vänster. Aldrig hänt innan hmmm...

Nu skall jag svetsa på en ny bricka på länkarmen (ljuset och slangen är fixade redan) och sedan får jag väl ta ner bromsen igen och kolla vad som hänt. Kul är i alla fall att alla bussningar och länkarmar jag planerat att fixa i vinter inte behöver röras då allt var tight och fint. Mannen på besiknoingen (60+) var grymt imponerad av bilen och man blir ju bara såå stolt. Jag skall köra rundan (ca 5 mil) på Lergökarallyt på lördag vilket har varit mitt mål den senaste månaden. Skönt! Har ni vägarna förbi Ängelholm så ta er ner till den sk Hembygdsparken på lördag eftermiddag, så kanske vi ses där.
Amazon 1957
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Rekordabilly »

Kul att det gick såpass bra på bes. då hinner du i alla fall njuta några mil i din fina Amazon innan sommaren är slut - Tummen upp :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Ola O »

http://www.lergokarallyt.se/

Jag skall är också anmäld och skall dit på lördag.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by LABBE »

tja uffe. nu orkar jag inte läsa igenom hela tråden, misstänker dock att du monterat nya bromsslangar fram. om inte kan det ju vara torrsläpp inuti slangen som täpper tillbakaflödet. har ju hänt en å annan. men kul att du kan åka runt å visa den nu :D
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Uffe »

Bilen har stått still i många år. Jag "behövde" inte byta slangarna då de såg nya ut. Likaså var bromsbeläggen kanonfina. Men, allt som står still blir ju kass :( Vad menas med "torrsläpp"? Något som lossar inne i slangen som sedan täpper till, eller?

Kul Ola, då ses vi där...som vanligt :)
Amazon 1957
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Amazon »

Den tidigaste varianten av bromsar med dubbla hjulcylindrar fram vilket även jag har på min bil verkar tendera till att nypa ganska ofta. Har hänt mig flera ggr men så länge man är medveten om det och håller extra långt avstånd i början så man slipper bromsa hårt så är det inga problem. Det händer dessutom bara då bilen har stått ett tag, när man varit ute o kört o värmt upp dem så fungerar det fint.
Volvo P1200VB 1958
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Uffe »

Sååja, nu sitter den nysvetsade länkarmen på plats. Höger frambroms plockades ner och slipades på både trummans insida och beläggen. Bromsar nu som en dröm. Har kört 1 mil nu och det går kanonfint. Imorgon hoppas jag hinna ombesiktiga vid 07.00. Skall ut och ta bort en mycket irriterande sten (eller annat skit) som kommit in i den bakersta ljuddämparen och skramlar. Sen är jag klar med denna bilen 8) :D :lol: :P :wink:
Amazon 1957
1964
Posts: 93
Joined: Wed May 13, 2009 4:01 pm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by 1964 »

LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by LABBE »

torrsläpp. nja jag vet inte vad man kallar det. men det lossnar en flik av slangen å ligger som en ventil, släpper på åt ena hållet å täpper till åt andra, slangen kan se helt okej ut utanpå. nu var det ju tydligen inte det problemmet. men det kan ju hända någon annan på forumet. nej nu ska jag svetsa lite rost på grönblåa faran. ha de...
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Rekordabilly »

Torrsläpp har jag aldrig hört talas om, men att bromsslangarna kan svullna upp invändigt är ett känt faktum detta brukar hända när bilen har stått väldigt länge, det som händer då är att antingen så kommer ingen bromsvätska fram eller kommer den fram och returfjädrarna orkar inte att trycka tillbaks pga förträngningen, och då är det bara att byta slangar. :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Uffe »

Imorse kl 07.00 var jag först på plats för ombesiktning. Gick som en dans och inte tillstymmelse till sneddragning. Allt klart och nu är det färdigmekat på ett tag framöver. På hemturen efter besikningen infann sig den underbara känslan av ren lycka. Jag var bara tvungen att ge till ett -Yiiihaaaa!!, där inne i kupe'n. Häärligt :D
Amazon 1957
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by LABBE »

GRATTIS
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Post Reply