Page 3 of 3

Re: Amazon -64

Posted: Wed Nov 23, 2011 4:42 pm
by Denwil
Nya bromsbackar runt om idag, vi vet ju alla hur vackert det ser ut så bilder dyker förmodligen upp imorgon. Hade inte tillräckligt med fett hemma för att smörja lagren igen.

Re: Amazon -64

Posted: Mon Nov 28, 2011 10:51 pm
by Denwil
Så här vackert ser det ut runt om. Kommer garanterat rengöra mera så fort bilen går igenom bes. Här precis påbörjat inpassning / justering. Fick byta trumman.
Image

Dagens arbete. Första delen av. Andra bilden har solen mitt i linsen =( Men ni vet ju hur ett B18 block ser ut :D
Image

Kassa mobilbilder, men semsterfirarna har kameran med. Domkraft + träkloss = motorlyft.
Image

Saker jag lärt mig idag / lördags

* Ta ur pump med motor kvar i bilen: Enkelt till den grad att det är svårt
* Sätta tebax oljepump, motor i bilen, svårt till den grad att det är extremt.
* Lösa smutsproppar, snorenkelt =)

Signalhornen vet jag också fungerar då de kopplade i dem när jag låg under bilen. Fy satan vad skrämd jag vart. Alltså fel på tutknappen.


Får ursäkta produkplaceringen, men behöver ha ett batteri för att driva pumpen. Även om det bara är en kass pace-maker.

Re: Amazon -64

Posted: Tue Nov 29, 2011 12:05 am
by Hasse63
Ser ut som du blandat ihop bromsbanden, kolla nedan hur de ska sitta :wink:

Re: Amazon -64

Posted: Tue Nov 29, 2011 8:16 am
by gudu
"Semesterfirarna har kameran..." :lol:

Var och en har sin avkoppling. :D

Re: Amazon -64

Posted: Tue Nov 29, 2011 7:30 pm
by Denwil
Haha, jo Hasse du har rätt. Bilden är tagen på lördagen. Detta åtgärdades igår! =D Satte båda med lite band på ett hjul och stora på andra.

Ifall ni hunnit läsa andra editeringarna på denna post så förstår ni att jag rusade till länksamlingen för att kolla bilder ;)

Re: Amazon -64

Posted: Tue Dec 13, 2011 5:30 pm
by Denwil
Jag får inte en lugn stund med denna bil haha. Den har bytt plats med sitt kära syskon inför vintern, men för att för stunden vara arbetslös finner jag mig själv med ovanligt lite tid att plocka med bilen.

En moderator kan nog också flytta denna till Custom, då jag redan nu ej har en bil i orginalutförande med alla sina generatorer, relän och annat taget från en 240. Eller klassas det som orginal? ;)


Förhoppningsvis kan jag få lite kort på den underifrån inom kort, i annat fall tar vi nya tag efter vintern med plåtjobb. =D

Re: Amazon -64

Posted: Mon Dec 19, 2011 12:50 am
by Denwil
Hur skulle fälgstorleken skrivas ut i amerikanska mått mätt?

Re: Amazon -64

Posted: Thu Dec 22, 2011 7:33 am
by daniel_sandberg
Amerikanska mått är ju tum och fälgstorleken anges alltid i tum. T ex 15" hög och 4" bred

Re: Amazon -64

Posted: Sat Aug 04, 2012 7:53 pm
by Denwil
Får ursäkta det sporadiska skrivandet och viss attityd jag kan tänkas haft. Inte varit lätta sista månader och vet att något inlägg tagits bort däremellan.

Nu ser det dock betydligt ljusare ut och bilen har gått igenom en besiktning med blankt papper på andra försöket.
Stod utanför deras garage och justerade lyktorna för de ville EJ hjälpa på plats första gången.

Image

Bilen allmänt skitigt och behöver i mina ögon en annan förgasare samt få kamdrev och lager översedda. Inget jag har redskap till. Har även försökt hitta en bild på vajerspelet i dörren till fönstret då detta fortsatt inte fungerar hur jag än dragit runt i systemet. Kan inte utgå från annan dörr då den har samma problem.

I annat går allt, ogillar skarpt att den är sänkt, inte alls så mjuk som de andra amzoner jag kört och blir nog att ta fjädrarna från andra bilen snart.

Planen som sådan är helt annorlunda än förut då den skulle bli som alla de där tv programmen när den va klar. Behöver ha en bra och tät bil då den ska köras året om. Ska lagas på klassiska ställena. Skulle den blästras tror jag inte den har större skador då den fått mycket bra lagningar sedan tidigare ( utöver ett kasst tröskeljobb av senaste ägaren ) där det gjorts fina svetsfogar och bra plåt använts med skydd.Tyvärr glasfiberlagad på skärmkanten, men är även detta mycket mycket bra genomfört så kommer få kvarstå.


Hoppas alla haft det lika lätt att få igenom en buskagebil genom en besiktning som jag hade. Ny bränsleslang och bromsar! =D

Hörs =D

Re: Amazon -64

Posted: Sat Aug 11, 2012 4:47 pm
by Denwil
Har lite funderingar angående hur jag ska gå till väga med lagning / uppfräschning av instrumentstoppningen. Kan det sluta så illa med att jag måste plocka isär och laga underifrån?

Bild kan ni se här, om inte annat på förstasidan.

Image

Re: Amazon -64

Posted: Sat Mar 02, 2013 8:27 pm
by Denwil
Har en liten fundering. Är det någon som vet om man kan dra tankröret och placera detta bakom säg ett bakljus? Är en av de få saker jag funderar på tok för mycket på och vill ha lite svar kring haha =D

Re: Amazon -64

Posted: Sat Mar 02, 2013 9:12 pm
by A-masen
Det beror ju på var du tänker sätta locket. Antag att du skruvar av locket för att tanka. Antag att det då är någon dålig kontakt i kablarna och att det gnistrar lite i närheten. Du kan tänka resten själv.

I sanning, det har faktiskt prövats en gång på "stenåldern". En modell av Simca Aronde (en fransk mindre bil) hade tanklocket innanför det ena bakljuset som satt på gångjärn. Man fick alltså vika bakljuset åt sidan när man skulle tanka. Om man viker och drar i en elektrisk kabel ett antal gånger så kommer den att bli glapp så småningom. Och det var med säkerhet det som hände på dessa Simcor från 1956 (tror jag?) Dom är i alla fall uppbrunna och finns inte längre. Konstruktionen varade bara en årsmodell av förklarliga skäl.
Även fransoser har ett visst mått av logiskt tänkande. Men ibland tvivlar man.
Det går nog att Googla fram mer om detta.

Re: Amazon -64

Posted: Sat Mar 02, 2013 9:39 pm
by Denwil
Hm, hur är det då på vissa Continental, brukar det bli samma problematik där? Kabeldragningen kan säkert göras på ett bra sätt mer så än förr i tiden.

Re: Amazon -64

Posted: Sun Mar 03, 2013 12:49 am
by A-masen
Om vi säger så här: I fritidsbåtar med inombords bensinmotorer är det från leverans alltid gnistsäkra generatorer och fördelardosor. Trots detta så är det vanligaste brandtillbudet i fritidsbåtar vid start efter tankning.
Detta är "rå och skrämmande" statistik. Det inträffar ett par båtbränder varje år.
Men är det jämförbart med en bil? Ja! Elektriska kopplingar och brännbara gaser hör absolut inte ihop. Hade det varit bagatellartat enkelt att åtgärda det, så hade det varit löst för länge sedan.

Lite överkurs: Först på dom senare åren har båtmotorer fått insprutning i stället för förgasare. Då blir risken mindre att bensinångor kommer lösa som dom gör från en förgasare. Men det säljs fortfarande förgasarmotorer till båtar. Och det brinner fortfarande båtar.