Axel wrote:Är det inte insuget mellan förgasaren och turbon som skall förvärmas?
Hmm..ja du..d vet inte jag...men vad blir det för skillnad?
Det är väldigt stor skillnad, för turbon värmer luften ganska mycket... temperaturen öker ca 10 grader per hekto laddtryck, och sjunker lika mycket vid vacuum, det brukar bli problem med att spjällen fryser fast på motorer som har spjäll innan turbon eller kompressorn... eftersom det är så kraftigt vacuum att luften kommer under 0 grader...
Okej tror jag förstår. Tycker att d verkar skumt...i vanliga fall vill man ju ha in så kall luft som möjligt i motorn...men det gäller tydligen inte vid \"sugmetoden\" För värmer man före turbon så blir det ju ännu varmare luft som pressas in i motorn..eller?? Förklara gärna för allt bara snurrar runt i skallen nu
Ingen som vet?? Ja ja..man får väll prova sig fram och prova olika lösningar...Nu har iaf bygget dragit i gång...Har byggt adapter för en weber och fixat grenrörsflänsar, så nu ska jag börja knåpa i hop ett grenrör....
oki, jag tackar för dom svaren, jag har en b18, med portad och planad topp (3mm) samt upptagna förbränningsrum, har ej kollat komp på den än, men vad bör man ha för komp när man laddar med turbo?
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger
Jag ska köra med 7,5 i komp på min motor...det beror på lite hur mkt man ska ladda...men jag tror att din topp är lite mkt planad för att kunna andvändas till turbo.
jasså, det låter ju inte bra, MEN jag har tänkt att ta upp förbränningsrummen en del till, har ju mest putsat lite nu, plus att jag funderar på att sätta i större avgasventiler
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger
Okej...men jag tror ändå att den är lite mkt planad...Du kan ju sätta in smidda bubbla kolvar...finns på dahlhems...dom är lägre än kolvarna i b20...6 mm om jag inte har helt fel...men då kanske du får för lite komp i stället och du måste borra upp blocket lite. Ett alternativ är att svarva av org kolvarna...har ett par liggandes som är avsvarvade 4 mm om du är intresserad.