Projekt: B20 turbo

Moderatorer
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Post by Lången »

Insuget till vänster är ett sånt som jag har :D Perfekt...d visste inte jag att d var för förvärmning...då är ett problem ur världen då 8) Tackar!!!
Motorer utan turbo suger
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Post by Axel »

Är det inte insuget mellan förgasaren och turbon som skall förvärmas?
Axel Wall
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Re:

Post by Lången »

Axel wrote:Är det inte insuget mellan förgasaren och turbon som skall förvärmas?
Hmm..ja du..d vet inte jag...men vad blir det för skillnad?
Motorer utan turbo suger
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

Lången wrote:
Axel wrote:Är det inte insuget mellan förgasaren och turbon som skall förvärmas?
Hmm..ja du..d vet inte jag...men vad blir det för skillnad?
Det är väldigt stor skillnad, för turbon värmer luften ganska mycket... temperaturen öker ca 10 grader per hekto laddtryck, och sjunker lika mycket vid vacuum, det brukar bli problem med att spjällen fryser fast på motorer som har spjäll innan turbon eller kompressorn... eftersom det är så kraftigt vacuum att luften kommer under 0 grader...

Hoppas att det inte blev allt för otydligt...
Axel Wall
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Post by Lången »

Okej tror jag förstår. Tycker att d verkar skumt...i vanliga fall vill man ju ha in så kall luft som möjligt i motorn...men det gäller tydligen inte vid \"sugmetoden\" För värmer man före turbon så blir det ju ännu varmare luft som pressas in i motorn..eller?? Förklara gärna för allt bara snurrar runt i skallen nu :D
Motorer utan turbo suger
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Post by Lången »

Hur varmt måste röret bli?? På ett ungefär....
Motorer utan turbo suger
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Post by Lången »

Min wg kommer att hamna alldeles under insuget mellan förgasare och turbo...räcker den värmen som blir av den som förvärmning??
Motorer utan turbo suger
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Post by Lången »

Ingen som vet?? Ja ja..man får väll prova sig fram och prova olika lösningar...Nu har iaf bygget dragit i gång...Har byggt adapter för en weber och fixat grenrörsflänsar, så nu ska jag börja knåpa i hop ett grenrör....
Motorer utan turbo suger
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

hej, ursäkta att jag kommer in och ställer en fråga i din tråd lången

men min fråga är iaf, hur många bar klarar orginalkolvar på en b18/b20

jag har oxå planer på turbo, har en turbo och lite rör, men har inte kommit längre än så

tack på förhand
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

Goofy wrote:hej, ursäkta att jag kommer in och ställer en fråga i din tråd lången

men min fråga är iaf, hur många bar klarar orginalkolvar på en b18/b20

jag har oxå planer på turbo, har en turbo och lite rör, men har inte kommit längre än så

tack på förhand
Det är en MYCKET svår fråga... det beror på vad du har för bränslesystem, läs hur mycket/om det spikar.
Axel Wall
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Post by Lången »

Vet omen b20 som laddas med 1,6 bar med org stakar och kolvar...dock avsvarvade...och det funkar...än så länge :D
Motorer utan turbo suger
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

oki, jag tackar för dom svaren, jag har en b18, med portad och planad topp (3mm) samt upptagna förbränningsrum, har ej kollat komp på den än, men vad bör man ha för komp när man laddar med turbo?
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Post by Lången »

Jag ska köra med 7,5 i komp på min motor...det beror på lite hur mkt man ska ladda...men jag tror att din topp är lite mkt planad för att kunna andvändas till turbo.
Motorer utan turbo suger
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

jasså, det låter ju inte bra, MEN jag har tänkt att ta upp förbränningsrummen en del till, har ju mest putsat lite nu, plus att jag funderar på att sätta i större avgasventiler
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Post by Lången »

Okej...men jag tror ändå att den är lite mkt planad...Du kan ju sätta in smidda bubbla kolvar...finns på dahlhems...dom är lägre än kolvarna i b20...6 mm om jag inte har helt fel...men då kanske du får för lite komp i stället och du måste borra upp blocket lite. Ett alternativ är att svarva av org kolvarna...har ett par liggandes som är avsvarvade 4 mm om du är intresserad.
Motorer utan turbo suger
Post Reply