Tutcentrum 123GT

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Tutcentrum 123GT

Post by Arne »

500 spänn.
AVG
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Re: Tutcentrum 123GT

Post by Sture Swedberg »

Visst är det en sorts vansinne med snudd på 8 000 för en plastbit men vi har en fri marknad och det vill nog de flesta av oss trots allt ha.
Det innebär inte att jag tycker det är vare sig sunt eller till fördel för hobbyn med Amazoner.

Förstår jag det rätt är det många unga killar som kämpar med sina Amazoner och jag förstår också att budgeten är begränsad.
Men... det här med bussiness. Hur många Amazonklubbsmedlemmar är det inte som har medlemskapet som en lönsam bredvidinkomst?
Ett exempel: Jag behövde en ventilkåpa, fann en för 250 kr. Bingo! Vad fick jag? En sned, skev och hårdblästrad kåpa som förzinkats med skiten kvar inuti. Plus en del bucklor! Den skulle varit i skrothögen. Vad tror ni säljaren svarade när jag anmärkte på den? Helt rätt, ingenting. Detta är ett undantag. Så gott som allt jag köpt under åren har motsvarat beskrivningen.

Ett annat exempel: Jag köpte min första Amazon på ren impuls, en 61:a med alla fel en Amazon kan ha, givetvis med fel frontstycke.2500 för bilen, inget att säga om. Men frontstycket som jag fick från Norrland kostade 3500. Givetvis köpte jag. Utan det är det inte att tänka på att återställa bilen. Dyrt? Tja...tydligen inte eftersom vi handlade. Vad skulle det kostat om det varit Nos eller nytillverkat?

En grill till 62-64, också rara delar. Vad skall det kosta för att vara rimligt?

På de fyra år jag sysslat med Amazon har priserna stigit spikrakt upp i skyn, vad skräp som helst kostar en mindre förmögenhet. Men så länge det finns köpare så...

Jag sysslar också med P 1800, besiktigar sådana för klubbförsäkringar. Var i Gbg för en tid sedan och kollade på en totalrenovering av en amerikaimport. Den bilen är finare och bättre än ny. Överrenoverat? Kanske, men killen hade gjort en fantastisk prestation.
Vad skall den försäkras för? Fyra basbelopp är ok, kanske tom sex vilket innebär ca 250-270 tusen. Försäkringsbolaget ringde och undrade om det var rimligt. Ja, det är det, det räcker inte på långa vägar om tid skall räknas. Tänk om den blir påkörd, kvaddad pga av andras slarv. Vill någon betala det priset för en "ny" gammal P18.
Ja,se det är frågan. Den siste idioten är inte född än, så vem vet? Vad får man för de pengarna, inte så förskräckligt mycket till bil.
Samtidigt berättade damen som kollade att man för några veckor sedan fått in en ansökan om försäkring på en Amazon till 350 000 kr. Den fick ingen försäkring!
Så var rädd om era pärlor, inflationen arbetar, trimma inte ihjäl gamlingarna. Även i delar tycks det vara bättre med gamla Volvo än med aktier :)

Jag har hållit på med P18 sedan 1980. Då var 30 000 för en ES vansinne. Sen gick priserna upp spikrakt för att dyka lika rakt några år senare. Nu skall det var coupemodellen. Tiderna ändras och vi med dem.
Vi kommer att uppleva detsamma med Amazonerna, det är bara att hålla ut, inte gripas av vansinne. Kanske hitta en lada att ställa in de välinoljade objekten i några år till dess ekonomi och lust sammanfaller?

Hur många finns det kvar i dag? Svaret får vi förhoppningsvis i nya matrikeln. 10 000 i trafik? Det var 15 000 för några år sedan.

Det byggdes cirkus 38 000 P18 totalt och det är inte så få kvar. 667 488 Amazoner,varav ung hälvten stannade i Svedala. Är dom värda sin vikt i guld? Förhoppningsvis inte!
Men lika mycket förhoppningsvis skall de som finns kvar kunna vara inspirationskälla för ynglingar (tejer också, naturligtvis i jämställdhetens namn :) ) i alla åldrar som här kan lära sig de elemetära grunderna för dagens fordon. Det är ingen skillnad på en B16-18-20 och dagens motoren. Skillnaden ligger i styrenheterna. Kolvarna går upp och ned, ventilerna fungerar på samma sätt även om kamaxlarna har flyttat runt lite, oljorna smörjer samma grejor även om toleranserna förändrats.
Skillnaden är den att med en Amazon klarar man sig med en plattång, skruvmejsel, ståltråd och en rulle eltejp när det jäklas.

I en V70 gäller det att ha med mobilen för att kunna ringa hem för att bli hämtad :)
j.o.
Posts: 112
Joined: Wed Apr 16, 2008 11:59 am
Location: Norge/Italien

Re: Tutcentrum 123GT

Post by j.o. »

Sture Swedberg wrote:lååångt inlägg..
Image
jättebra inlägg, veteranbil är nog en av dom bästa investeringarna man kan göra nu för tiden. Också här i italien har priserna skjutit till himmels dom sista åren, (jag har en gammal Lancia här).
radiv64
Posts: 19
Joined: Tue May 25, 2010 12:53 pm

Re: Tutcentrum 123GT

Post by radiv64 »

Hei !
Jeg fikk tilbud om å kjøpe dette tutcentum tidligere i år,han som kjøpte det hadde samlet på gt deler over lengre tid for å renovere en en spesiell gt som var importert.kjøpte en periode alt som var av fine deler på tradera. så gikk han lei og begynte med en annen type veteranbil og solgte amazonen og alle delene.Jeg var og er fremdeles ute etter et bra rattcentrum men jeg spurte ikke etter prisen en gang på dette.Selv om dette aldrig var brukt så er det jo over 30 år gammelt og hvem vet om fargen ikke løsner som på mange andre når man begynner å bruke den og solen få skinnet litt på den.Man får jo bare håpe at disse tutcentrumene blir reprodusert snart.Hvis det skulle være interesse for dette rattcentrum kan jeg prøve å få tak i han som fortalte meg om det tror jeg har mailadressen hans enda.
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Re: Tutcentrum 123GT

Post by NicklasO »

Precis, ang Italien kan jag bara instämma.
Sålde en fiat 127 jag snyggat till lite, tyckte jag tog i när ja satte prislappen men fick genast samtal från både tyskland, finland och italien:O

Ang tutcentrum så kan man ju fråga sig, har själv sätt precis det som ovanstående skriver.
Att fina centrum släpper när de börjar användas efter att ha legat på hyllan en längre tid.
Men vad ska man göra.

Och att få ett centrum reproducerat lär inte vara billigt om det ska vara identiskt, sen finns nog inte sån jättestor marknad heller för den delen.

MVH/
2 x Amazon-66
Post Reply