Quinnas Amazon (Bilder och film på s.16)
-
- Posts: 933
- Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
- Location: Näsum
Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D
Det sitter fast med ett clips eller klammer eller vad det nu kallas, som har formen av ett U och det sticks in i ett spår i veven..
För att ta bort finns det en liten tång att köpa, men det går bra att trycka bort den med en liten spårskruvmejsel om man är försiktig, ta det lugnt o akta klädseln och bakelitbrickan..
Vid montering, sätt klammern på veven igen och slå hela veven på plats, ev. lite olja på klammern för att göra det lättare..
För att ta bort finns det en liten tång att köpa, men det går bra att trycka bort den med en liten spårskruvmejsel om man är försiktig, ta det lugnt o akta klädseln och bakelitbrickan..
Vid montering, sätt klammern på veven igen och slå hela veven på plats, ev. lite olja på klammern för att göra det lättare..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D
Då måste man pressa in brickan väldigt långt isåfall för jag har försökt, men orkar inte trycka den så långt för fjädern tar emot. Men men.. får väl försöka igen
Det är rätt kul att det visas sånt intresse för mitt projekt. Man blir liksom lite extra taggad när man tillome får uppskattning för de man gör. Klockan är nu 23.18 och det är dags att sova. Ska upp tidigt imorron. Det är min första lediga lördag på väldigt länge och jag har ställt väckaren för att få så mycke som möjligt gjort i verkstan
Rapporterar in imorgon igen. Over and out.
Det är rätt kul att det visas sånt intresse för mitt projekt. Man blir liksom lite extra taggad när man tillome får uppskattning för de man gör. Klockan är nu 23.18 och det är dags att sova. Ska upp tidigt imorron. Det är min första lediga lördag på väldigt länge och jag har ställt väckaren för att få så mycke som möjligt gjort i verkstan
Rapporterar in imorgon igen. Over and out.
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D
Nu så... Nästa update. Har spenderat hela dan i princip i verkstan och nu är inredningen är klar, näst intill. Jag måste montera dörrhandtagen på dörrsidorna och bygga en ny hatthylla, men utöver det så är det klart.
Jag har gått runt med ett flin hela dan, för det har gått riktigt bra. Och som utlovat kommer ett gäng fräscha bilder.
Först ett par bilder på vad som väntade mig när jag kom till verkstan imorse. Hjördis (japp, ni läste rätt, jag har döpt henne till Hjördis) stod så snällt och fint och väntade på mig
Även dom små detaljerna räknas. Här t.ex. en uppsättning nylackade knappar
Och till slut lite bilder på det slutliga resultatet. Låter bilderna tala för sig själv.
Den vaksamme har redan lagt märke till att mattan inte går hela vägen upp vid fötterna under instrumentpanelen, men det har jag redan notera och ska lägga i en bit till så fort jag fått tag i mer matta.
Stoppning till brädan hade tydligen blivit ordentligt krokig med åren och va ett rent he***te att få på plats igen, men till slut så. Det är svårt att förmedla på bild, men det blev riktigt läckert med svartlackad plåt, kromlist och sen skinnet i överkant, allting tillsammans med dom stora krombrickorna runt knapparna, dom röda sömmarna och kromet i ratten. Satt i glädjetårar när allt föll på plats
Nu kommer nästa kapitel i projektet. Motorn ska ur, göras iordning och lyftas i och samtidigt ska motorutrymmet snyggas till. Sen är det "bara" karossarbete kvar och till slut lacken.
Ös på med kommentarer nu. Jag är nöjd, är ni de?
Jag har gått runt med ett flin hela dan, för det har gått riktigt bra. Och som utlovat kommer ett gäng fräscha bilder.
Först ett par bilder på vad som väntade mig när jag kom till verkstan imorse. Hjördis (japp, ni läste rätt, jag har döpt henne till Hjördis) stod så snällt och fint och väntade på mig
Även dom små detaljerna räknas. Här t.ex. en uppsättning nylackade knappar
Och till slut lite bilder på det slutliga resultatet. Låter bilderna tala för sig själv.
Den vaksamme har redan lagt märke till att mattan inte går hela vägen upp vid fötterna under instrumentpanelen, men det har jag redan notera och ska lägga i en bit till så fort jag fått tag i mer matta.
Stoppning till brädan hade tydligen blivit ordentligt krokig med åren och va ett rent he***te att få på plats igen, men till slut så. Det är svårt att förmedla på bild, men det blev riktigt läckert med svartlackad plåt, kromlist och sen skinnet i överkant, allting tillsammans med dom stora krombrickorna runt knapparna, dom röda sömmarna och kromet i ratten. Satt i glädjetårar när allt föll på plats
Nu kommer nästa kapitel i projektet. Motorn ska ur, göras iordning och lyftas i och samtidigt ska motorutrymmet snyggas till. Sen är det "bara" karossarbete kvar och till slut lacken.
Ös på med kommentarer nu. Jag är nöjd, är ni de?
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D
haha "är ni det"
jaaa du. vi har väl inte så höga krav på oss själva när det gäller din bil, men jag tror merparten tycker att du gjort ett bra jobb
det ser riktigt bra ut, och skönt när man känner att man själv gjort ett bra jobb!
Vågade du inte kränga på däcken idag?
det hade jag inte kunnat hålla mig för. allt som är nytt måste prövas och det helst innan man fått det.
limmade du fast din nybeklädda panel? vilket lim använde du?
all heder! mot motorutrymmet!
jaaa du. vi har väl inte så höga krav på oss själva när det gäller din bil, men jag tror merparten tycker att du gjort ett bra jobb
det ser riktigt bra ut, och skönt när man känner att man själv gjort ett bra jobb!
Vågade du inte kränga på däcken idag?
det hade jag inte kunnat hålla mig för. allt som är nytt måste prövas och det helst innan man fått det.
limmade du fast din nybeklädda panel? vilket lim använde du?
all heder! mot motorutrymmet!
Praise the Lowered
Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D
Tänker inte kränga på däcken förrän karossen är lackad så jag inte åker på massa färgstänk på fälgar och däcksidor, men tro mig... jag är enormt frestadhero wrote:haha "är ni det"
jaaa du. vi har väl inte så höga krav på oss själva när det gäller din bil, men jag tror merparten tycker att du gjort ett bra jobb
det ser riktigt bra ut, och skönt när man känner att man själv gjort ett bra jobb!
Vågade du inte kränga på däcken idag?
det hade jag inte kunnat hålla mig för. allt som är nytt måste prövas och det helst innan man fått det.
limmade du fast din nybeklädda panel? vilket lim använde du?
all heder! mot motorutrymmet!
Japp, jag limmade dit den, med hagmans kontaktlim, och mycket av de Penslat på båda ytorna och sen lät jag de torka, men jag tror inte jag lät de torka tillräckligt länge, för de greppade inte så pass direkt som jag hoppats på.
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D
ett litet prov innan lackering ar aldrig fel kan ju plocka bort dom igen
och bilder vill vi ha
och bilder vill vi ha
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland
har haft en underbar Amazon sommar
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland
har haft en underbar Amazon sommar
Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D
Blir väl att lägga på dom när snön töar undan och man ska ut o provköra nyrenoverade motorn Och jag kan lova att det blir bilder när det händer.1211962 wrote:ett litet prov innan lackering ar aldrig fel kan ju plocka bort dom igen
och bilder vill vi ha
Är det förresten vanligt att kamaxeln går ner sig på dessa gamla gjutjärnsklumpar? Ska motorn kunna ticka pga kamaxeln även fast ventilerna är rätt justerade? Jag vet nämligen att bottendelen är för övrigt fräsch. Det va inte länge sen den revs och fick nya lager och ringar, men kammen vet jag inget om. Tänkte man skulle låta blocket sitta kvar och bara riva toppen och gå igenom den istället. Det känns som det är mer troligt att anledningen till tickandet sitter i toppen och inte i botten. Vore skönt om det bara handlade om ett par brända/krokiga ventiler istället för en rykt bottendel.
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D
lite tick är det alltid
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland
har haft en underbar Amazon sommar
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland
har haft en underbar Amazon sommar
Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D
Aaa, givet, men nu pratar vi inte lite tick, utan så pass att man inte kan prata i kupén när man varvar över tomgång.1211962 wrote:lite tick är det alltid
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D
Kamdrivningen kan föra oväsen, för det låter som att det du hör är oväsen och inte tick.
En nedsliten kamaxel väsnas inte märkbart.
En nedsliten kamaxel väsnas inte märkbart.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D
Alltså, jag vet hur ventilknack låter. Det låter precis så från min motor, fast mycke mer högljutt. Det kan även låta så om man har en grenrörspackning som läker, vilket de såg ut som det hade gjort när jag bytte grenrörspackning för ett tag sen. Och den har dessutom alltid varit tyst när den varit genomkall och nystartad, men så fort den gått kanske en minut så börjar den leva om igen.
Jag tror faktiskt jag kommer riva loss toppen och stoppa dit en nygenomgången topp och bara måla upp blocket istället... Åtminstone till en början.
Jag tror faktiskt jag kommer riva loss toppen och stoppa dit en nygenomgången topp och bara måla upp blocket istället... Åtminstone till en början.
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
-
- Posts: 239
- Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
- Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
- Contact:
Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D
Jag har erfarenhet av nedgangen kam och det ar inget kul. Det later som om man har en diesel under huven. Om det ar sa i ditt fall sa rekommenderar jag att lyfta ur motorn och ha en rejal rengoring invandigt av den. Jag hade iaf innandommet fullt av metalflis och det var nagot som hande snabbt. Kamnocken var dar nastan inget alls kvar av efter ett par mil. Kolla ventilspel och var vaksam pa den ventil som har mycket spel. Justera och om felet uppstar genast igen sa har du med ganska sa stor sakerhet svaret pa din fraga.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D
Aja, ska se hur det ser ut när jag river toppen på den motorn som sitter i. Hittar jag nåt bränt säte och eller en krokig ventil så låter jag blocket sitta kvar. Och som sagt... så tror jag att det handlar om en grenrörspackning, för det hade läkt ordentligt med den gamla packningen och när jag drog dit den nya så drog jag av en pinnbult så jag tror att det är så enkelt.
Kan iof även passa på att byta kamaxel när jag ändå är där och river toppen. Vad jag förstår så är de väl bara toppen man måste bort med, och sen förståss kamkåpan för att få kammen därifrån?
Men men... de märks.
Kan iof även passa på att byta kamaxel när jag ändå är där och river toppen. Vad jag förstår så är de väl bara toppen man måste bort med, och sen förståss kamkåpan för att få kammen därifrån?
Men men... de märks.
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D
Snyggt jobbat med brädan
Byter du kam så måste du även byta lyftare. Ska lyftare och kam som sitter i motorn nu återanvändas så är det ett måste att lyftarna hamnar på samma ställe som de nu sitter på.
Avdragare till kam och vevaxeldrev är ett stort +, ritning på dom finns i länksamlingen
Byter du kam så måste du även byta lyftare. Ska lyftare och kam som sitter i motorn nu återanvändas så är det ett måste att lyftarna hamnar på samma ställe som de nu sitter på.
Avdragare till kam och vevaxeldrev är ett stort +, ritning på dom finns i länksamlingen
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: ÄNTLIGEN (!!) Amazonägare :D
Nån som kan skriva in den länken här? Det verkar inte som att länksamlingen funkar för mig och det vore kul att se det där avdragarverktyget.Hasse63 wrote:Snyggt jobbat med brädan
Byter du kam så måste du även byta lyftare. Ska lyftare och kam som sitter i motorn nu återanvändas så är det ett måste att lyftarna hamnar på samma ställe som de nu sitter på.
Avdragare till kam och vevaxeldrev är ett stort +, ritning på dom finns i länksamlingen
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...