Re: Helrenovering av en 1967 Amazon påbörjas härmed
Posted: Sat Jan 02, 2010 8:38 pm
Ja, det känns jättekul att ha börjat montera. Som du mycket riktigt påpekar har det varit mycket rengöring, slipning m.m.
Bara all tid man lagt ned på att göra i ordning alla bultar, skruvar, muttrar och brickor! De flesta större delar är blästrade, (utom fläktkåpan/huset). Det räckte med slipning.
En annan jobbig sak har varit att ta bort all underredsmassa. Jag undrar hur många lager det fanns. Jag skulle gissa att den var 3-4 mm tjock.
Iofs var väl det den största anledningen till att bilen inte var rostig. Den har varit avställd sedan 1989. Den rullade ju ändå i drygt 20 år.
Motor/låda var nyrenoverade när jag köpte bilen. Jag hoppas bara att packningarna inte har torkat, (kan de göra det)? Det vore ju tråkigt att upptäcka det när man äntligen börjar kunna använda bilen.
Har en sak helt orörd ännu och det är bakaxeln. Har köpt mycket nytt till den men det är möjligt att det behövs mer. Det får jag väl upptäcka senare.
För övrigt märker jag att man lätt blir för noga. Man liksom höjer nivån hela tiden. Jag har redan köpt delar för drygt 60 000:-. Bakstötfångaren var ny, (aldrig monterad),
så där slapp man en tung post. I tillägg har vi lackeringen. Jag gissar att det, (FÖRUTOM all tid man lagt/lägger ned), totalt kommer att landa på 90-100 000:-
Man är väl inte riktigt frisk.
Rost, jo det fanns på två ställen. Det ena stället var vid skarven mellan golv/torped på förarsidan. Det syntes faktiskt inte först men när jag gjorde plåtrent för att grunda/lacka inuti bilen kom det fram. Inte mycket men ändå. Där har skurits ur och lagts i ny plåt. Det andra stället var sandplåten vö bak. Den är nu bytt. Vidare såg jag att skärmkanter bak var bytta sedan tidigare. I övrigt faktiskt ingenting. Dörrar, framskärmar, framskärmsbalkar och sparklådor var helt felfria. Fronten tror jag var ny.
Tack alla för uppmuntringar och vänliga ord.
MVH
Whitesand
Bara all tid man lagt ned på att göra i ordning alla bultar, skruvar, muttrar och brickor! De flesta större delar är blästrade, (utom fläktkåpan/huset). Det räckte med slipning.
En annan jobbig sak har varit att ta bort all underredsmassa. Jag undrar hur många lager det fanns. Jag skulle gissa att den var 3-4 mm tjock.
Iofs var väl det den största anledningen till att bilen inte var rostig. Den har varit avställd sedan 1989. Den rullade ju ändå i drygt 20 år.
Motor/låda var nyrenoverade när jag köpte bilen. Jag hoppas bara att packningarna inte har torkat, (kan de göra det)? Det vore ju tråkigt att upptäcka det när man äntligen börjar kunna använda bilen.
Har en sak helt orörd ännu och det är bakaxeln. Har köpt mycket nytt till den men det är möjligt att det behövs mer. Det får jag väl upptäcka senare.
För övrigt märker jag att man lätt blir för noga. Man liksom höjer nivån hela tiden. Jag har redan köpt delar för drygt 60 000:-. Bakstötfångaren var ny, (aldrig monterad),
så där slapp man en tung post. I tillägg har vi lackeringen. Jag gissar att det, (FÖRUTOM all tid man lagt/lägger ned), totalt kommer att landa på 90-100 000:-
Man är väl inte riktigt frisk.
Rost, jo det fanns på två ställen. Det ena stället var vid skarven mellan golv/torped på förarsidan. Det syntes faktiskt inte först men när jag gjorde plåtrent för att grunda/lacka inuti bilen kom det fram. Inte mycket men ändå. Där har skurits ur och lagts i ny plåt. Det andra stället var sandplåten vö bak. Den är nu bytt. Vidare såg jag att skärmkanter bak var bytta sedan tidigare. I övrigt faktiskt ingenting. Dörrar, framskärmar, framskärmsbalkar och sparklådor var helt felfria. Fronten tror jag var ny.
Tack alla för uppmuntringar och vänliga ord.
MVH
Whitesand