Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Tack skall ni ha!
Haha, nej jag vill varken få eller låna din bil Ragge :)) Och jo, bilen är kvar i garaget och den planeras vara klar till nästa sommar, precis som ursprungsplanen var.

Jag slipar inte med papper utan köper dyra rondeller, till vinkelslipen, med en typ av Scotchbrite som tar färgen men inte metallen. Det blir blankt och utan repor. Kostar 100:-/st men man lär sig att ta vara på dem efterhand, genom att undvika kanter och inte ta i så mycket.

Fy fasen vad skönt att kommit såhär långt :) Har slipat i flera veckor nu och nu är det värsta över. Slipa spackel är ju rena drömmen. Skall återkomma med lite bilder på mina prylar jag skaffat den senaste tiden :)
Amazon 1957
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by ammakillen »

bra jobbat uffe :D skulle vilja göra likadant mad min men tid finnes inte för tillfället får bli lite där och lite därnästa vinter,kör med den på sommaren,denna vintern ska sandplåtarna bytas i allafall :)
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by pvfreak »

Ragge wrote:Jag var ute på en tur igår och släpade hem en lika upprostad som din , fast en blåmetallic 123 GT...
Såpass!! Du fick fatt i den till slut. :shock: Lite bilder hade ju varit kul.(Fast i en egen tråd förstås :wink: )
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Ragge »

pvfreak wrote:
Ragge wrote:Jag var ute på en tur igår och släpade hem en lika upprostad som din , fast en blåmetallic 123 GT...
Såpass!! Du fick fatt i den till slut. :shock: Lite bilder hade ju varit kul.(Fast i en egen tråd förstås :wink: )
det finns en i "vad har vi gjort idag , amazonrelaterat"
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Kolla!! Är det inte vackert? Tänk att det finns folk som i 50 år har sparat en sådan gammal raritet och framförallt, TÄNK att just JAG fick ta över den :))
Image

Här har vi en bild på typen av sliprondell jag använder mig av. Tar bort lacken men tar INTE på plåten :)
Image

Lite mer nödvändiga stålborstar (tvinnade) att ha för skrymslen och vrår
Image

Har nu kommit lite längre i garaget. Spacklat klart skärmkanten och den bakre högra skärmen samt primat. Jobbar nu på vänster och tar sedan en bit i taget. Skönt jobb om man jämför :)
Image
Amazon 1957
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Lite längre kommit nu...
De 2 bakre dörrarna är nu färdiga och inpassade på plats likaså bakluckan som fick riktas med lite våld. Har även lyckats hitta fina B16 framdörrar men ännu ej hämtat hem dessa. Dessa dörrar kommer från olika delar av Sverige och det gäller att tima in för sändning eller hämtning på plats. Jag har även svetsat klart, slipat ner, spacklat, slipat och Primat klart Motorrummet. Skööönt!!! Kvarstår, efter framdörrarna, "bara" att antingen hitta en bra gammal front eller så ger jag mig på att "konstruera" om en nyare bra front (som ligger i garaget) till att passa med den gamla grillen. Vi får se!

Då detta är klart anser jag mig vara klar med allt karossjobb och bilen skulle, efter en del annat skit, kunna åka till lackering. Men det blir inte före jul i vilket fall. Tänk att få hem en nylackad kaross och börja montera ihop fina bitar istället för att rostlaga och slipa :))
//Uffe
Amazon 1957
hpaamodt
Posts: 17
Joined: Sun May 15, 2005 12:21 pm
Location: Norge

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by hpaamodt »

Uffe, fantastisk tråd og fantastisk bil. Denne tråden er min største inspirasjonskilde og et fint bevis på at man ikke må være platesmed på heltid for å lykkes. Dessuten innser jeg at lykken må være en Amazon fra 50-tallet. Stå på :)
Volvo Amazon 1969
Volvo Amazon 1963
Volvo Trygge 1960
Volvo PV 1957
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Ola O »

Uffe, tala med Mala Bilplåt, de har gjort B16 front tidigare.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Tack snälla "hpaamodt", det är alltid kul och peppande att läsa :)

Ola! Frågan är nu ställd till dem. Tack för tipset :)
Amazon 1957
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Tyvärr Ola, Mala tillverkar inga fronter till Amazonen :(

Jag har däremot nu lärt mig att det faktiskt skiljer mellan dörrarna på tidiga 50-talare och lite senare bilar. Jag har som jag sagt tidigare hittat 2 st bakdörrar från 50-talare och dessa passar rakt in i min 57:a. MEN, efter att ha fått hem en jättefin vänster framdörr från en 60:a, med Bussgods, så blev det ridå ner. Dörrbladet passar men själva bågen som huvudrutan och ventilationsrutan sitter i passar inte. Denna dörr är ifrån en 60:a (B16 alltså) och både vinklarna och storleken är annorlunda. Det slår på 1 hel centimeter i höjd där 57:ans dörrbåge är högre. Även vinklarna på bågen är rejält annorlunda. Lägger man ut en vinkelhake blir skillnaden mycket tydlig.

Jag kommer nu att kapa ur bågen från min 57:as dörr och svetsa på den på 60:ans dörrblad. Så får vi se om det blir bra. Man får svetsa fast den på plats när dörrbladet är på plats och så vidare. Jag testar...

Tyvärr kunde jag ikväll inte ansluta till Imageshack som jag använder till att ladda upp bilder :/ Någon mer än jag som har problem med detta?
Amazon 1957
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by LABBE »

kul å se att du e på igen. å att se dina bilder på bilen nu de e ju så man funderar på om det verkligen e samma rosthög som du visa i början. bra kämpat å så kul å se att kroppen tillåterdig å hålla på :D
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Rolf »

Håller med föregående talare; kul att du kör på och att kroppen håller.

Bra motivering för oss andra lurkers.

Intressant info om dörrarna, man lär sig något nytt varje dag.
Menar du att taket är högre också?
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Tack för det :) Apropå kroppen är den allt annat än bra. Nu har jag bildat antikroppar emot min dyra medicin så nu har jag lagt till Cellgift ibland mina medikament. 4 olika mediciner och det känns som om man är 90+ ändå. Men, det löser sig säkert snart.

NU kan jag i alla fall lägga in bilder igen. Här kommer lite...

Min 57 dörrs båge
Image

Min båge från en 60:a. Som ni ser ganska stor skillnad :shock:
Image

Kapa av bågarna... och byta!
Image

Mont[/img]era och passa in dörrbladet. Sen fram med svetsen och svetsa fast bågen på plats
Image

Image

Image

Testade med listen monterad
Image
Amazon 1957
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by granfot »

Ser mycket bra ut, du är grym med svetsen! Med tanke på att du (om jag inte minns fel) köpte svetsen efter mig och gav dig på att lära dig använda den så är du ljusår före mig i teknik och genomförande. :)

Fortsätt nu inspirera oss andra noviser! :)
Volvo Lundqvist
Posts: 2
Joined: Sun Apr 17, 2011 8:56 pm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Volvo Lundqvist »

vilket jobb du lägger ner, men bra blir det och det är roligt att det finns dom som tar reda på våra fina bilar :D
Post Reply