Heinan´s Amazon -65 projekt

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Mats Lysekil wrote:Hej Victor! Du kan oxå tvätta med förtunning, det låter vettigt att använda 2K färgen som var till för metall, under vatten linjen. Läs noga på burken det ska kanske vara en topplack över grunden. Att lägga underreds massa direkt på Epoxy primer, är ingen bra ide` det behöver vara lite tjocklek på färg uppbyggnaden, Epoxyn biter bra NEDÅT på väl rengjord plåt, men den behöver skyddas ovanifrån av en tät topplack!
Mvh Mats
Tack igen! Eftersom jag inte har så stor budget så vill jag inte lägga ut onödiga pengar eftersom epoxyfärgen är så pass dyr, dock vill jag inte göra något skitjobb heller, men nu har jag lite mer kött på benen iaf :wink:

//Victor
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Har inte bivit mycket gjort på sista tiden pga dåligt väder... Nu har jag i alla fall fått in bilen i garaget så man kan stå och meka i värme vilket förhoppningsvis får mig att laga rosten på nolltid!

//Victor
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Hann få lite gjort idag! :wink:

Image

Image

//Victor
Bamazon
Posts: 130
Joined: Wed Aug 13, 2008 10:43 pm

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Bamazon »

Kul att nån ids lägga ner tid på o svetsa rosten snyggt :D
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Amazonsport »

Ser mycket proffsigt ut, ta gärna fler bilder som andra kan ha som förebild vid plåtbyte..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Uffe »

Ojdå :shock: Killen kan plåt och svets. Intresset ökade verkligen för denna tråd.
Amazon 1957
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Bamazon wrote:Kul att nån ids lägga ner tid på o svetsa rosten snyggt :D
Ja varför inte göra det bra direkt och kapa bort all rost istället för att dölja rosten bakom ny plåt! Tycker det känns bättre att göra ett bra jobb så sover man bra om nätterna! :wink:
Amazonsport wrote:Ser mycket proffsigt ut, ta gärna fler bilder som andra kan ha som förebild vid plåtbyte..
Tackar! :) När jag gör nästa sida på bilen kanske jag kan visa lite mer "steg för steg" bilder!
Uffe wrote:Ojdå :shock: Killen kan plåt och svets. Intresset ökade verkligen för denna tråd.
Jadu, tydligen eftersom jag får så fina kommentarer från er! Ändå är detta första gången jag håller på med plåt och svets :)

Skitkul att få respons på det man gör, ökar verkligen mitt intresse att få det klart! Roligast är att få bra respons men den dåliga är också bra så man vet vad man gör för fel!
Så om ni ser nåt galet så säg till!

//Victor
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Amazonsport »

Du skriver att det är första ggn du håller på med plåt o svets så jag vill tipsa dig om att det är lätt att få skärmbalkarna lite fel när man byter, för att bli riktigt bra krävs nästan att man provmonterar front o skärmar när man punktat dit balkarna innan helsvetsning..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Hasse63 »

Inget lapptäcken och ingen måsskit här inte utan snyggt och prydligt gjort, det gillar vi. :D

En fråga: Har du kontrollerat att skärmen hamnar där den ska vara innan du svetsat fast skärmbalken helt ?

Jag tycker dock att du borde punkta lite tätare, hälst med lite överlapp, eller dra helsömmar där det går. Vad har du för svets och gas?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Jag har bara punktat skärmbalken hittils, och ja, jag har kontrollerat med skärm och front! Tror den ska upp lite till i framkant bara så blir det perfekt! Självklart kan jag helsvetsa allt eller punkta tätare om det är nödvändigt? :wink: Svetsen är en ESAB 170 ampere från jula och jag kör med mison 18 :)

//Victor
Ragga-zonen
Posts: 49
Joined: Tue Oct 14, 2008 4:37 pm
Location: Hässleholm

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Ragga-zonen »

tjenare.. ahr en precis likadan amazon som dig.. undrar om du ahr hydralisk koppling på din för det såg så ut i varjefall.. :/ elelr du har kanske wire??
Gud som haver b18 kär, se på mig som gasglad är, vart jag än i värden vänder, ska jag lämna svarta ränner!
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Ragga-zonen wrote:tjenare.. ahr en precis likadan amazon som dig.. undrar om du ahr hydralisk koppling på din för det såg så ut i varjefall.. :/ elelr du har kanske wire??
Ja, det är hydralisk koppling!

jag kan passa på att uppdatera nu. har inte blivit mycket gjort på senaste tiden, plugget tar tid och annat har kommit ivägen! Däremot har jag köpt en B20 som är borrad till 2,1 liter, M-stakar, B21A kolvar och nästintill nya vev, ramlager och kolvringar :) dock är kamlagrena dåliga, men då finns ju Hasses fina ritningar som kommer till användning, hoppas bara jag kan få alla "hylsor" svarvade :wink: troligtvis får jag motorn levererad på måndag nästa vecka :D
Jag har också hunnit porta lite på min topp, och kapat bort en del av rosten på passagerarsidan!

//Victor
Ragga-zonen
Posts: 49
Joined: Tue Oct 14, 2008 4:37 pm
Location: Hässleholm

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Ragga-zonen »

Moroten wrote:
Ragga-zonen wrote:tjenare.. ahr en precis likadan amazon som dig.. undrar om du ahr hydralisk koppling på din för det såg så ut i varjefall.. :/ elelr du har kanske wire??
Ja, det är hydralisk koppling!

jag kan passa på att uppdatera nu. har inte blivit mycket gjort på senaste tiden, plugget tar tid och annat har kommit ivägen! Däremot har jag köpt en B20 som är borrad till 2,1 liter, M-stakar, B21A kolvar och nästintill nya vev, ramlager och kolvringar :) dock är kamlagrena dåliga, men då finns ju Hasses fina ritningar som kommer till användning, hoppas bara jag kan få alla "hylsor" svarvade :wink: troligtvis får jag motorn levererad på måndag nästa vecka :D
Jag har också hunnit porta lite på min topp, och kapat bort en del av rosten på passagerarsidan!

//Victor
okej.. för jag har wire.. :/
Gud som haver b18 kär, se på mig som gasglad är, vart jag än i värden vänder, ska jag lämna svarta ränner!
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Ragga-zonen wrote:okej.. för jag har wire.. :/
okej, det är inte så att du har en senare årsmodell av Amazonen med B20?

//Victor
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Update!

Fick lite gjort ikväll :)

Image
Började med att kapa ur

Image
Tillklippt plåt

Image
Bocka

Image
Vik tillbaka

Image
Klart efter några bockningar

Image
Färdig att svetsas dit efter finjustering och borrning av hål för att fästa den i balken

Image
Och så långt hann jag ikväll

Tror jag kommer ut i garaget imorgon en stund också :wink:

//Victor
Post Reply