Heinan´s Amazon -65 projekt

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
alfert
Posts: 273
Joined: Tue Jan 15, 2008 11:11 am
Location: Vestfold, Norge

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by alfert »

Se der ja! :D Ser ut til å bli meget bra dette, pene knekker du har fått på golv platen!
Keep up the good work :D
If electricity comes from electrons, does morality come from morons ?
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Telis »

Det ser ju fint ut !!
Punktsvetsar du balken genom hålen uppifrån ?
/Henrik
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Tackar för kommentarerna :D
Telis wrote:Punktsvetsar du balken genom hålen uppifrån ?
Ja, det fick bli en liten speciallösning då tidigare ägare bytt golvplåt just vid balken så lite av golvet fick sitta kvar i balken så punktsvetsade jag fast "golvet" uppifrån :wink:

//Victor
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Update igen! :wink:

Image
Började med att svetsa fast hela biten och bocka till kanten på plåten som den andra kommer ligga mot

Image
Bockat till en plåt

Image
Svetsat, blev inte riktigt som tänkt men jag är nöjd iaf :)

Image
och så kapade jag bort framskärmsbalken!

Kanske går ut en stund till senare :)

//Victor
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Telis »

Det ser ju ut att bli riktigt fint ! Du är flink med plåten !! :)
Tänkte du använda falsen på skärmbalken eller klipper du bort och lägger kant i kant ? Jag gjorde det sistnämnda och blev skapligt nöjd men det var lite pill att få till passformen.
Mvh
/Henrik
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Telis wrote:Det ser ju ut att bli riktigt fint ! Du är flink med plåten !! :)
Tänkte du använda falsen på skärmbalken eller klipper du bort och lägger kant i kant ? Jag gjorde det sistnämnda och blev skapligt nöjd men det var lite pill att få till passformen.
Mvh
/Henrik
Tackar :D Dock blev jag nöjdare andra sidan men där hade jag inte lika stort hål :wink:
Som svar på din fråga så kommer jag att använda falsen på skärmbalken, finns det några fördelar med att svetsa kant i kant? Det kanske samlas mer fukt där plåtarna ligger på varandra så det rostar lättare?

//Victor
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Telis »

Moroten wrote:
Tackar :D Dock blev jag nöjdare andra sidan men där hade jag inte lika stort hål :wink:
Som svar på din fråga så kommer jag att använda falsen på skärmbalken, finns det några fördelar med att svetsa kant i kant? Det kanske samlas mer fukt där plåtarna ligger på varandra så det rostar lättare?

//Victor
Jo det är väl det argumentet som är det främsta förutom om det stör ögat när man är och nosar i hjulhuset då (nosar personligen inte så mycket där vid dagligt bruk :)
Borde vara lättare att få till en fin och ordentlig svets med fals och det är ju i sig bra ur rostsynpunkt.
Ser fram emot din fortsättning - det ger inspiration för det egna svetsandet !
/Henrik
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Telis wrote:Jo det är väl det argumentet som är det främsta förutom om det stör ögat när man är och nosar i hjulhuset då (nosar personligen inte så mycket där vid dagligt bruk :)
Borde vara lättare att få till en fin och ordentlig svets med fals och det är ju i sig bra ur rostsynpunkt.
Ser fram emot din fortsättning - det ger inspiration för det egna svetsandet !
/Henrik
Jo, det e klart det kan rosta men jag får se till att trycka en jäkla massa färg så ska det nog hålla många år får man hoppas! haha, nej jag får hoppas ingen kommer och nosar där, men å andra sidan kan man ju dölja det med rostskyddsmassa :D

Roligt att det uppskattas, och alla fina kommentarer gör det roligare för mig att fortsätta också! :wink:

//Victor
Ragga-zonen
Posts: 49
Joined: Tue Oct 14, 2008 4:37 pm
Location: Hässleholm

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Ragga-zonen »

Moroten wrote:
Ragga-zonen wrote:okej.. för jag har wire.. :/
okej, det är inte så att du har en senare årsmodell av Amazonen med B20?

//Victor
nej e det inte.. jag har kollat lite närmare på det nu idag och såg att det satt en slavcylinder på den.. ahr inte haft den upp på en lyft förens idag så jag kollade det och där satt en.. så det är ajg som är ute och cyklar..
Gud som haver b18 kär, se på mig som gasglad är, vart jag än i värden vänder, ska jag lämna svarta ränner!
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Ragga-zonen wrote:nej e det inte.. jag har kollat lite närmare på det nu idag och såg att det satt en slavcylinder på den.. ahr inte haft den upp på en lyft förens idag så jag kollade det och där satt en.. så det är ajg som är ute och cyklar..
Okej :P

Jag har iaf hämtat motorn och tagit isär den för att se vad som är gjort med den! Det sitter som sagt B21 kolvar med "lilla gropen", nya ringar, M-stakar, 8-bultad vev, nya lager. Sen verkar det vara det nya blocket då det är förstärkningar där stötstängerna går vid 1ans och fyrans cylinder :) Det tråkiga var att han som haft motorn innan verkar ha varit lite vårdlös när han satte i dm nya lagrena... I nästan alla lager så finns det märken. Frågan är om de kanske går att använda ändå? Sen har det kommit in vatten i cylindrarna, är inte så farligt på alla cylindrar utom 2an där det finns lite mer rost, förhoppningsvis räcker det med att hona loppet. Tycker bara det är dåligt av säljaren att inte säga något om det!

Lite bilder på delarna

Image
Blocket som jag fick det

Image
B21 kolven

Image
Tagit isär den helt

Image
8-bultade veven

Image
Rosting andra cylinder...

Image
Lagret (fler ser ut såhär) :evil:

//Victor
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Hasse63 »

Lagrerna byter du om du vill vara riktigt säker på att de ska hålla. Sen kan man ju fundera vad märkerna kommer ifrån. Kan ex. vara att att vevaxeln inte är rengjord från skit innan montering.

Rosten tar du lätt bort med 5/56 och en roterande stålborste model fin.
Är blocket datummärk på högersidan?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Hej:) Lite bilder på min mammas gamla leksak som hon tog fram och visade för mig idag! Med garage och allt :wink:

Image

Image

//Victor
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Hasse63 wrote:Lagrerna byter du om du vill vara riktigt säker på att de ska hålla. Sen kan man ju fundera vad märkerna kommer ifrån. Kan ex. vara att att vevaxeln inte är rengjord från skit innan montering.

Rosten tar du lätt bort med 5/56 och en roterande stålborste model fin.
Är blocket datummärk på högersidan?
Jo, såg att det inte var så dyrt så det är väll lika bra att byta då! Ja, verkligen, att man byter lager men inte är noga med rengöringen verkar dumt...

Det lät bra :) är ledig imorgon så jag får se om det blir något gjort då! :wink:

Blocket är märkt med 75 05 23, antar att det att det är från 75 då?

//Victor
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Hasse63 »

Moroten wrote:Blocket är märkt med 75 05 23, antar att det att det är från 75 då?
//Victor
Jepp ett 240 block.
Då har du även en vattenplugg på blockets vänstra sida ovan startmotorn. :D
Det sägs att det är det bästa blocken, men har inte fått det riktigt bekräftat ännu :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Hasse63 wrote:Jepp ett 240 block.
Då har du även en vattenplugg på blockets vänstra sida ovan startmotorn. :D
Det sägs att det är det bästa blocken, men har inte fått det riktigt bekräftat ännu :wink:
Japp, det stämmer! Jag har hört detsamma, bla att de har tjockare cylinderväggar och klarar 92 mm borr utan problem :)

//Victor
Post Reply