Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
benz70
Posts: 70
Joined: Thu Jul 10, 2008 9:04 am

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by benz70 »

ja vet att det skall annonseras på torget.men nu va det ju så att jag tipsade var det fanns grejer.o annonserar inte han som har delarna hur fan skall då uffe få reda på det...ock jag har inte annonserat en pryl här på forumet.läs ionnan ni vidtager åtgärder...
benz70 wrote:du har en otroligt fin välbevarad gammel bil...kan inte va många kvar av den årgången i detta skick...
Regler:
§ 1 Annonsering av varor och tjänster är förbjudet på forumet. Använd istället annonstorget på Amazonklubbens hemsida.
Även frågor liknande "hur mycket kan man ta/ hur mycket är de värda" räknas som annonsering då det är uppenbart
att delarna är överblivna och ska säljas, är de inte till salu saknar värdet betydelse.
Vill du erbjuda något till en annan forumanvändare? Skicka ett mail eller PM (personligt meddelande) till personen i så fall.

Inägget är därför ändrat av mig
Lars Bd
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Lars Bd »

benz70 wrote:hur fan skall då uffe få reda på det
Som det står i reglerna.
Vill du erbjuda något till en annan forumanvändare? Skicka ett mail eller PM (personligt meddelande) till personen i så fall.
Är det så svårt?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

Då jag köpte bilen fick jag namn och telefonnummer till killen som renoverat motorn. Idag fick jag tag i honom. För 3 år sedan gick Toppackningen, kolvarna satte sig och stötstängerna kroknade i kronologisk okänd ordning. Motorn är nu honad i cylindrarna, nya kolvringar, kamringar, ramlager, vevlager, stötstänger och nya packningar. Skönt att ha en nyrenoverad motor :D Kvar är dock allt annat kring själva motorblocket men det är ju gottejobb och ganska snabbt gjort. Kopplingen har dessutom nya lameller. Jag skall nu renovera framvagnen, bromsarna, kopplings- och huvudbromscylindern, startmotorn, generatorn, bensinpumpen, fördelaren mm mm. Jag har nog att göra hela veckan ut :wink: Nej, jag tänkte INTE bli klar tills denna sommaren då jag istället skall njuta av båtlivet. Jag skall också ge mig på att skrapa underredet från många lager rostskydd och göra om rostskyddet igen. Sen har vi framskärmarna och fronten som skall fixas tillsammans med sandplåtarna. Sen skall jag samtidigt jaga rätt på en del prylar jag saknar (och nej LarsBd jag skall inte annonsera här :wink: ). SEN kan jag tvätta och polera upp och slutligen montera på allt igen... Suck, att man orkar :shock: Eller gör man det :?:

Jag vill alltid "bjuda" på en bild...

Riktigt fina blinkers under skiten. Behövs dock nya packningar då de fullständigt föll i bitar vid demonteringen.
Image
Amazon 1957
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

Högtryckstvätt av motorrum, innerskärmar och framvagn. Helt otroligt fint under skärmarna och jag har bara till att köra på nya underredsmassa/body sen är det klart. Inte en genomrostning :shock:

Bra underlag för att få till ett patinerat motorrum.
Image

Både H och V upphängning i bra skick. När jag har mer tid blir det att gå igenom vilka bussningar som eventuellt behöver bytas. Vi får se! Men, inte en rostplita på några av delarna.
Image
Image
Amazon 1957
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Telis »

Underbara förutsättningar. Låt det stanna vid patinerat originalskick, då blir det en riktigt unik och fin bil. Det är farligt att börja byta till lite nytt här och där då är man igång med mer och mer. =)
/Henrik
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

Telis wrote:Underbara förutsättningar. Låt det stanna vid patinerat originalskick, då blir det en riktigt unik och fin bil. Det är farligt att börja byta till lite nytt här och där då är man igång med mer och mer. =)
/Henrik
Jag vet exakt vad du menar Telis och håller helt med dig. Börjar man... så är det kört. Vi får se hur jag lyckas, men jag tror jag har bilden klar för mig vart jag vill. Hur som haver så blir det ju ny lack på framskärmar och sandplåtar. Jag har faktiskt polerat och vaxat huven mest på skojj och jag måste säga att de stenskotten och patinan som huven, huvkråkan och de gamla VOLVO märkena har tror jag kommer att bli skitbra ihopa med polerad yta :D Även insidan av huven är i riktigt gott skick. Skall ge er lite bilder sen.

Mekanikern till förra ägaren sa att då han renoverat motorn klar så frågade han mannen om han inte skulle måla upp motorn? "-Nej för satan, den skall vara original!" hade han då svarat. En klok gubbe som jag, så att säga, skall lyssna till.

Ha de!
//Uffe
Amazon 1957
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Rappel »

jag la märke till en sak nu :shock: har ni inge snö där nere ? ser ut att vara full sommar!? :? :shock: man blir både avis på bilen och vädret där nere :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

Rappel wrote:jag la märke till en sak nu :shock: har ni inge snö där nere ? ser ut att vara full sommar!? :? :shock: man blir både avis på bilen och vädret där nere :wink:
Snö? Vi har haft en riktig vargavinter med flera dagar under 0 grader. Kommer det snö så är den borta innan ungarna hinner få fram kälken. Snödroppar har vi och dessa kom upp sent i höstas (sant!). Avis kan ni vara pga att vi snart har vår men vintern tror jag ni har det lättare att ta er igenom än oss med sydsveriges jämngråa, mörka regnblask. För och nackdelar :) Nu skall jag ut i garaget hela förmiddagen och bara hålla på med bilen. Skall börja med att rulla ut bilen så jag får lite space att röra mig på. Hoppas få bilen rentvättad och skrapad undertill. Kanske hittar man någon otrevlig överaskning... eller så är det julafton även idag 8)
Amazon 1957
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

Så, då var den mekardagen till ända. Idag har jag gjort en hel del på min bil.
- Tvättat och skrapat hela underredet
- Började så smått att polera upp den 52 år gamla lacken. Kan man ha det bättre?
- Kört på med body och rostskydd på underredet tills burkarna tog slut
- Puttade tillbaks bilen i sitt bo, vid sidan om sin 59 kompis

Taket klart!!
Image

Huven polerad och vaxad
Image

Tvättat och rostskyddat
Image

Rost? Vad är det 8)
Image

När ventilationsgallret kommer på så blir detta trevligt. Kolla bilden jag la in för ett par dagar sedan innan jag började. Skillnad :shock:
Image

Nu hann jag inte mer. Skall ha gäster ikväll men vill egentligen bara ut igen och köra polermaskin. Imorgon blir det dörrarna lite lätt bakfull. Gytt!
Image

Att få polera upp bakstammen, som är så sanslöst fin under skiten, skall bli ett riktig högtidsstund. Shitt, man är ju sjuk i huvudet :P
Amazon 1957
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by 1211962 »

ser ju kanonfin ut i lacken
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by einar- »

Tummen upp :D
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Telis »

Hmm jag ringer dig när jag behöver puts eller polertips! Jädra vad fint!
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Shift »

ojojoj :D
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Rappel »

fi fan den ser ju kanon ut i lacken :shock: då kan vi konstatera att en omlackning blir inte av :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

Tack skall ni ha! Det ger verkligen go energi att få fina kommentarer.

Nej Rappel, någon omlackering blir det inte av på denna skrindan. Jag fick ett par timmar i garaget i förmiddags och det tog nästan all tid att få bort gummilisten under bakluckan. Man har genom åren tätat med färg och typ tjära. Satt som satan och tålamodskrävande att peta bort.

Jag gillar den blåa färgen mer och mer och med alla delar påmonterade kommer det att bli kanonfint. Med och utan blixt förändrar färgen radikalt på garagebilderna.

Inte kul :?
Image
Kul 8)
Image

Innan och efter är alltid kul.
Image

Tänk när Volvomärket mm kommer på här :)
Image

Nu längtar man tills man får montera på alla fina detaljer.
Image
Amazon 1957
Post Reply