tror jag la 3 eller 4 lager ute på kommer inte ihåg, inne la jag bara 1 lager och inte nått på det röda, utsidan försökte jag undvika att lägga på det röda, bara lite tunt lager så färgen flöt ihop med de andra typ.Hasse63 wrote:Ja det blev mer än bra Hur många lager lade du på och lackade du den röda delen lika mycket?
turbo amazonen från 1968 :)
-
- Posts: 177
- Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm
Re: turbo amazonen från 1968 :)
Re: turbo amazonen från 1968 :)
Här kommer en tråkig kommentar: Det skall sitta en vinklad konsoll inne i balken, precisAndréamazon wrote:nja det tror jag inte, är 1,25mm plåt asså e galvad svagare ? känns stabilt iafHasse63 wrote:Tycker det ser tunt ut, galvplåten är klenate än svart så... Jag är tveksam att lagningen runt domkraftsfästet kommer hålla då du använder domkraften.
ovanför domkraftsfästet. Av bilderna att döma fick du inte dit någon sådan (och den gamla såg ut
att ha rostat bort helt). Vad gäller galvat så är det så att om det är varmgalvat (inte el eller sprut)
så har ämnet utsatts för mycket hög värme. Denna värmechock påverkar ämnet på så sätt att det blir mjukare.
Med balk utan invändig konsoll kan det nog vara bra att lyfta bilen varsamt...
210 -64, 223 -68
-
- Posts: 177
- Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm
Re: turbo amazonen från 1968 :)
a okej hade ingen aning om att det var en konsoll inne i, men gör nog inget ska inte lyfta med domkraft där endå, blir att lyfta med lyft på dem andra balkarnaBlomquist wrote:Här kommer en tråkig kommentar: Det skall sitta en vinklad konsoll inne i balken, precisAndréamazon wrote:nja det tror jag inte, är 1,25mm plåt asså e galvad svagare ? känns stabilt iafHasse63 wrote:Tycker det ser tunt ut, galvplåten är klenate än svart så... Jag är tveksam att lagningen runt domkraftsfästet kommer hålla då du använder domkraften.
ovanför domkraftsfästet. Av bilderna att döma fick du inte dit någon sådan (och den gamla såg ut
att ha rostat bort helt). Vad gäller galvat så är det så att om det är varmgalvat (inte el eller sprut)
så har ämnet utsatts för mycket hög värme. Denna värmechock påverkar ämnet på så sätt att det blir mjukare.
Med balk utan invändig konsoll kan det nog vara bra att lyfta bilen varsamt...
-
- Posts: 177
- Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm
Re: turbo amazonen från 1968 :)
vart igång och blästrat slipat, och målat. Första lagret här, blir bra sedan när jag får på fler lager skönt att få målat detta
ska lagas det runt tanken, men gott att ha grund på sålänge
fick tillbaka mitt insug, som en vänlig själ tiggat igen lite hål för mig, och gängat i vakumanslutningar
inte så långt kvar tills jag kan starta motorn nu det som ska göras innan start : svetsa om returen i tanken ( passa inte riktigt mot slangen ) fylla på olja, kylarvätska. köpa en anslutning man skruvar i pumpen så jag kan fästa slangen mot. sen dra bränsleslangar och sätta i elen så kanske en video snart när den är igång. nån som har nått tips på sida man kan lägga upp filmer på det viset man får göra med bilderna, eller hur gör ni ?
Re: turbo amazonen från 1968 :)
Man blir grymt sugen på Amazon när man kikar på alla projekt...
Re: turbo amazonen från 1968 :)
Cool regplåt förövrigt..
-
- Posts: 177
- Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm
Re: turbo amazonen från 1968 :)
köp dig en ah den e lite fräckbosseA wrote:Cool regplåt förövrigt..
-
- Posts: 177
- Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm
Re: turbo amazonen från 1968 :)
var längesedan jag uppdaterade nu, men har fått gjort endel på den. motorn skulle vart uppstartad för nån vecka sedan egentligen men en som ska hjälpa mig lite me att dra elen fick annat o göra. men blir uppstart snart hur som helst. bromsskivorna har fått hjulbultar i bak, och länkarmar fram och bak har nya bussningar i. sedan en hel del svetsning mm. här får ni lite bilder !
svetsa resten på vxl tunneln och börjat med en balk över hela torpeden från insidan för att kompensera det jag fick kapa upp när jag flytta in motorn.
där vart de klart
framskärmsbalkarna färdiga
tradera köp, nos pv tanklock för 370 kr, satt som en smäck måste få tag i flygplanshandtaget bak med hehe
dragit bränleslangar, kortar dem sedan när allt e helt klart under bilen, det svarta fläckarna e där jag svetsat lite på ovansidan, ska slpias bort, ska måla 1 eller 2 lager till under bilen iaf
pumpen monterad, bränslereturen lödad, bagagen färdigsvetsad
lite små hål som får lagas
stagen till bakaxeln
då börjar bytet av golv och balkar på förarsidan
rost väger mindre än kolfiber
1,25mm plåt
svetsa resten på vxl tunneln och börjat med en balk över hela torpeden från insidan för att kompensera det jag fick kapa upp när jag flytta in motorn.
där vart de klart
framskärmsbalkarna färdiga
tradera köp, nos pv tanklock för 370 kr, satt som en smäck måste få tag i flygplanshandtaget bak med hehe
dragit bränleslangar, kortar dem sedan när allt e helt klart under bilen, det svarta fläckarna e där jag svetsat lite på ovansidan, ska slpias bort, ska måla 1 eller 2 lager till under bilen iaf
pumpen monterad, bränslereturen lödad, bagagen färdigsvetsad
lite små hål som får lagas
stagen till bakaxeln
då börjar bytet av golv och balkar på förarsidan
rost väger mindre än kolfiber
1,25mm plåt
-
- Posts: 228
- Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm
Re: turbo amazonen från 1968 :)
coolt med såna här byggen orginalbilar finns de gott om,vilket jobb du lägger ner,bilen hade med all säkerhet
blivit skrot om du inte fått tag i den,med tanke på att där va lite rost att svetsa,,ös på med bilder mvh jn
blivit skrot om du inte fått tag i den,med tanke på att där va lite rost att svetsa,,ös på med bilder mvh jn
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
-
- Posts: 177
- Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm
Re: turbo amazonen från 1968 :)
kul att du gillar den, roligt me lite kommenatarer !! den va ju besiktigad när jag köpte den, och jag körde ju hem den och allt. men deklart, den hade ju rostat upp annars om man låtit den vara. yes, tycker bara man inte förstör allt för mycket av orginal "utseéndet" så e de lungt, e ju kul med lite sleeper stuk från utsidan (lite 18 tummare bara) och så e det ändrat under huven försöker ösa på med bilder, ska fortsätta med det ! får väll ta och slänga iväg en uppdatering snartammakillen wrote:coolt med såna här byggen orginalbilar finns de gott om,vilket jobb du lägger ner,bilen hade med all säkerhet
blivit skrot om du inte fått tag i den,med tanke på att där va lite rost att svetsa,,ös på med bilder mvh jn
Re: turbo amazonen från 1968 :)
Tjena Plyma här.
Har precis spanat in din "Tråd", kul o se hur du o ni alla attackerar rost-helvetet bl a.
Undrar som nån annan, hur du planerar SFRO-mötet.
Ska själv kolla o planera ett bygge framöver o ska väl också antagligen köra som ett "Ombyggt fordon".
fast inget bestämt om drivlina.
Bra jobbat
Har precis spanat in din "Tråd", kul o se hur du o ni alla attackerar rost-helvetet bl a.
Undrar som nån annan, hur du planerar SFRO-mötet.
Ska själv kolla o planera ett bygge framöver o ska väl också antagligen köra som ett "Ombyggt fordon".
fast inget bestämt om drivlina.
Bra jobbat
-
- Posts: 177
- Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm
Re: turbo amazonen från 1968 :)
tjena! tack tack får man säga har faktiskt inte varit i kontakt med sfro än. man kanske borde göra det snart, tänkte jag skulle göra det typ när motorn är startad och den står på hjulen själv. ska ju va en bygg besiktning och har ju vart mkt jobb med rost mm. så de får väll ha nått att se på i bygg-väg också, har känts lite tidigt innan, nu e ju fästen o sånt klart, så man får väll se vad dem tycker om detPlyma wrote:Tjena Plyma här.
Har precis spanat in din "Tråd", kul o se hur du o ni alla attackerar rost-helvetet bl a.
Undrar som nån annan, hur du planerar SFRO-mötet.
Ska själv kolla o planera ett bygge framöver o ska väl också antagligen köra som ett "Ombyggt fordon".
fast inget bestämt om drivlina.
Bra jobbat
Re: turbo amazonen från 1968 :)
tjo tjo, framåt går det men du hade verkligen behövt gå och lära dig svetsa så hade det nog blivigt bra men bra tempo på att
-
- Posts: 43
- Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm
Re: turbo amazonen från 1968 :)
Det är ju det killen gör ju! Amazonen är hans skola.llinne wrote:tjo tjo, framåt går det men du hade verkligen behövt gå och lära dig svetsa så hade det nog blivigt bra men bra tempo på att
Beundransvärd energi, det måste man säga. Har med hjälp av brorsan lagat upp hans amazon typ lika mycket. Men se nu till att prata med sfrogubben så du får köra med bilen också!
Kanske står det i texten men jag missade det i så fall, vad är det för vxllåda? m90? Och vad är det för et på fälgarna, tar det i någonstans? Blir bra iaf.
Amazon drar ifrån
-
- Posts: 177
- Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm
Re: turbo amazonen från 1968 :)
hehe ja, jag vet att de ser lite halv bra ut på bilderna, men mycket har jag fyllt i med svets för att få alla hål mellan småbitar o passa, men e allt genombränning, om du kollar på golvet på ena bilden ser du där jag svetsat att de e genombränt, (svetsat från undersidan) men sen har jag aldrig svetsat innan jag börja med denna så.....
för er som undrar kommer updatering snart, var längesedan nu men. blir kanske uppstart av motorn i helgen, och trösklarna e färdiga nu, inredningen är i bak, och har börjat svetsa och bygga ihop en funkande koppling med pedaler o så. och börjat lägga i ljuddämpnings mattor i golv och tak. och börjat modifiera så jag får på 940 oken på frambromsarna.
det är m46 låda du som undra blir bmw sen när jag trimmar motorn nån vinter sen.
för er som undrar kommer updatering snart, var längesedan nu men. blir kanske uppstart av motorn i helgen, och trösklarna e färdiga nu, inredningen är i bak, och har börjat svetsa och bygga ihop en funkande koppling med pedaler o så. och börjat lägga i ljuddämpnings mattor i golv och tak. och börjat modifiera så jag får på 940 oken på frambromsarna.
det är m46 låda du som undra blir bmw sen när jag trimmar motorn nån vinter sen.