Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 27 APRIL<-

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Cruisingphills Amazon -68! Stor bilduppdatering 6 oktober!!

Post by Amazonsport »

Mina erfarenheter av extraktorgrenrör är nästan bara dåliga, Det är inte helt lätt att få det tätt vid grenrörspackningen och ska du ändå ha originalförgasaren kvar så finns det ingen som helst nytta med att byta. Original grenrör räcker ganska långt innan det hämmar effekten.
Dubbla SU har insug både med och utan avgasdel. Och andra trimförgasare har alltid separat insug.

Mulligt ljud för mig är ett dovt avgasljud och insugsljud från förgasare, inte extractorljud.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Cruisingphills Amazon -68! Stor bilduppdatering 6 oktober!!

Post by cruisingphill »

Så, nu har jag varit ute lite mer i garaget och mindre inne vid datorn. Har börjat svetsa på vänster framskärm nu. Håll till godo:)

Innerdelen av bakkanten på skrämen fick byggas upp först..
Image

Slipat
Image

Inte fullt nöjd med svetsarna men det kommer att hålla iaf;)
Image

Måttar för sista delen innan ytterplåten ska på.
Image

Slipat slipat
Image

Ytterplåten ska dit
Image

Slipat svetsar
Image

Kanten var dålig och fick kapas loss
Image

För att ersättas med ny frisk plåt
Image

Bara lite kvar nu innan jag ger mig på framdelen kring lyktan där det också finns lite rost.
Image




Bifogar också lite bilder på ett litet projekt jag började efter att jag kommit över en 4½m lång L profil som jag köpte för en tjuga på en möbelförsäljning :roll: Det var högskolan i Kalmar som skulle sälja ut gamla kontorsmöbler men jag kånkade hem fint järn för tjugo pesetas :lol:

Blev att kapa upp med bågfil, slitsamt men fostrande! Svetsade ihop efter ritning i huvudet
Image

Krämade på för fullt med Duabsvetsen och den går jävligt fint! Rekomenderas varmt!
Image

Appropå varmt.. blev en kul effekt när man fotograferade väldigt varmt stål med mobilen, man kunde inte se det med blotta ögat så jag blev lite paff när jag såg bilden efter jag fotograferat 8)
Image

Blev glad att det fanns lite "skräp"bitar liggandes i garaget, blev perfekt i mitt tycke :)
Image

Snart färdigt, ska bara fixa ett plattjärn att bygga hållare till motorn så att jag kan fästa den också, var är enklast att hänga upp en B18? I hålen för sprängkåpans skruvar??
Image


That's all folks!
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon -68! STOR bilduppdatering 7 November!!

Post by John »

Jag har ett biltema motorstativ då hänger man upp i bulthålen för kopplingskåpan och det funkar bra. Snyggt jobbat med skärmarna håller själv på och lagar skärmar men har inte riktig sådär stora hål :P
// John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Renovering av Amazon -68! STOR bilduppdatering 7 November!!

Post by cruisingphill »

John wrote:..håller själv på och lagar skärmar men har inte riktig sådär stora hål :P
// John
Nej det är lite trixigt med hål just där det är konstiga hörnor och plåt som går över och under vartannat men du har ju lagat hål i ditt golv som skulle vara stort nog för en vidare expansion av universum :wink: Fast det råder väll knappast en styrketävling om vem som har störst (eller minst) rosthål :lol:
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Hjälp efterlyses!

Post by cruisingphill »

Nu är jag i stort behov av er andra!

Jag har i syfte att ta ut motorn för att gå igenom den, byta slitdelar m.m. Håller på med ett motorstativ som snart är klart men då jag saknar några delar så tänkte jag börja med att riva ur motorn.

Sagt och gjort tänkte jag.. men stötte på patrull direkt! Lokaliserade 8 stycken bultar som håller ihop blocket med sprängkåpan och lossade de två understa först, så långt väl, bråkade sedan i bedömt 1½ timme med skruvarna till startmotorn och fick loss de tillslut, satt ju nå jävulskt!

Tog sedan loss ytterliggare en skruv på högersidan men körde fast rent på de tre sista! Den skruven som sitter "klockan 3" sett bakifrån och skruvarna högst uppe är ju helt tokomöjliga att komma åt att skruva loss!

Jag har runddragit den ena med sexkantshylsa av hög kvalitet men tydligen var inte skruven det :x

Funderade i banan ifall man kunde lossa växellådan från sprängkåpan/kopplingskåpan och lyfta ur motorn med lådan på men bilen står upppallad framtill ca 40cm på rejäla plankbitar och det är tight att komma åt undertill, åtminstånde om man ska försöka få kraft att lossa svåråtkomliga skruvar.

Så, hur ska man enklast göra? Ska jag lossa hela växellådsbalken och ta loss kardanaxeln precis bakom lådan och lyfta ur motor+låda på samma gång eller ska jag skruva av framvagnen och lyfta karossen över och på så vis rulla loss motorn+låda på framaxeln? Det kan ju inte vara menat att det inte ska gå att få loss motorn från bilen utan att demontera isär hela bilen, det är ju knappas en Toyota Prius :evil: Jag begriper i min värld inte hur man utan specialverktyg kommer åt att lossa alla skruvar mellan motor och sprängkåpa, sen har ju åldern inte gjort att skruvarna sitter lösare precis..

Hur gör ni? Hur hade ni gjort? Har arbetat så febrilt ikväll utan lyckat resultat och samtidigt tvingats lyssna på popmusik från Berlin i fyra timmar så ni förstår nog min frustration :| :!:

All information och alla tips som leder till att motorn är ur bilen innan fredag belönas med en virituell Whisky! :D

Tack på förhand!//Phille
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon -68! STOR bilduppdatering 7 November!!

Post by John »

När jag delade motor och låda så var jag till biltema och köpte en 5/8" nyckel och med den lyckades jag få bort alla bultar.
Men annars skulle jag lyfta ur både motor och låda samtidigt lossa kardanen ta bort växellådsbalken och jag tror man lär skruva av växelspaken sen är det bara att lyfta ur

// John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Renovering av Amazon -68! STOR bilduppdatering 7 November!!

Post by Hasse63 »

Blocknycklar i olika märke/utformning är nästan ett måste då man skruvar i bilar. Jag har då aldrig haft stora problem att lossa skruvar för hand. Är blocknyckeln i fråga för kort så man inte får kraft att dra loss så brurar jag förlänga den med en annan blocknyckel.

Jag skulle i ditt fall lossa mellanaxeln från vxl-lådan eller vxl-lådan från kopplingskåpan och lyfta ur. Svetsa sen på en mutter på den sönderdragna skruven så har du något att dra i. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Renovering av Amazon -68! STOR bilduppdatering 7 November!!

Post by cruisingphill »

John wrote:När jag delade motor och låda så var jag till biltema och köpte en 5/8" nyckel och med den lyckades jag få bort alla bultar...// John
Hmm. 5/8" får jag till 15,875mm och jag har suttit och slitit knogarna röda med en 16mm hylsa och olika 16" nycklar som i mitt tycke passat perfekt :shock: Ahhvafan, kom Volvo över ett parti UNC skruv o bult när de monterade Amazonerna och satte dit sådana skruvar på måfå??
Hasse63 wrote:Blocknycklar i olika märke/utformning är nästan ett måste då man skruvar i bilar. Jag har då aldrig haft stora problem att lossa skruvar för hand. Är blocknyckeln i fråga för kort så man inte får kraft att dra loss så brurar jag förlänga den med en annan blocknyckel...
Som sagt, jag har gott om blocknycklar i mm storlekar och jag är ju så illa tvungen att skaffa mig en uppsättning tumnycklar. Fråga, hur kommer man åt att lossa de två översta skruvarna? Det är ju så tight där att man knappt får in ett finger bakom, än mindre en nyckel eller hylsa :shock:

Tack för era svar, jag ska försöka med nya nycklar/hylsor och om det inte går så tar jag och lossar mellanaxeln, av med växellådsbalken och sedan lyfter upp hela motorn med låda och allt. Något annat man bör tänka på då? Hastighetsmätarwiren? Lossas den först eller tar man det under urlyftningen? Växelspaken, hur får jag av den på ett smidigt sätt? Är det nödvändligt att markera hur kardanen satt för att inte öka obalansen?
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Renovering av Amazon -68! STOR bilduppdatering 7 November!!

Post by Lars Bd »

Grundregeln är att alla skruvar/muttrar är i tumstorlek undantaget är på/i bosch delar såsom generator startmotor fördelare och liknande men de sitter oftast fast med tumskruv.
Om du tar bort växellådsbalken och sänker ner motorns bakände med växellåda blir det bättre plats vid de övre skruvarna.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Renovering av Amazon -68! STOR bilduppdatering 7 November!!

Post by QV »

efter att ha konverterat religon från 6 och 12 kantshylsor till optipunkt (eller dess kopior) så är det inte så viktigt att man har precis rätt storlek. Även om jag har både tum och MM eftersom man är prylgalen.

Sitter bulten allt för djävligt kan man alltid prova att dra åt först. En beg bult brukar vara "friskare" åt det hållet.

Eftersom bulten är runddragen så är det bara att lyfta ur motor och låda tillsammans

Kardan, växellådsbalk och hastighetsmätarvajer är bara att montera bort direkt.
runt motorn så glömda jag kabel mellan fördelare och tändspole, men det "monterade" bort sig själv på något sätt :oops:

Kan vara bra att slitsa upp en lång 17 hylsa till givaren för tempen.

montera ballansblocket under en främre och en bakre topplocksbult för man behöver STOR förändringsmöjlighet av motorvinkeln vid urmontering.

Växellådsspaken lossas lämpligen med stor rörtång/polygrip om man inte är vektygsfeteschist (innefrån kupen)

Tar man bort kylaren och plåten ovanför kylaren så går det lättare :wink:

motorlyft är inget krav men behövs om man är ensam om jobbet.

/Janne

och så lite bilder
Image
Image
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Renovering av Amazon -68! STOR bilduppdatering 7 November!!

Post by Blomquist »

Växelspaken demonterar du inifrån kupén, glöm ej att plugga hålet. Har själv glömt det och
fick en stor sjö hypoidolja på golvet vid urlyftningen. Går bra att använda polygrip och sedan en smal tång till den lilla låsringen
som dyker upp under operationen.
Vajern till hastighetsmätaren skruvar du loss innan du lyfter.
Jag brukar skruva ur kylet i samband denna operation, inte särskilt krångligt, ger mer plats och sparar dig från att skada detta.
Annars är det gasreglage, bensinrör, kopplingshydraulik, bromsljussladden på lådans gavel,
kabeln till spolen, skruva ur tempgivaren ur toppen och så jordflätan förståss.
210 -64, 223 -68
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Renovering av Amazon -68! STOR bilduppdatering 7 November!!

Post by cruisingphill »

TACK ALLA för era svar!, jag har börjat få en hum om hur jag ska gå tillväga! Får se om jag kan göra klart mitt hemmagjorda lyftblock ikväll för isf åker den ur innan helgen :D

Jag har redan frigjort motorn från kringliggande detaljer så den är klar att tas ur, front och kylare och lite andra kringdetaljer har jag också redan monterat ur så det är alltså bara själva urlyftsmomentet som kvarstår.

Några ordningsfrågor, ska man lossa mellanaxeln direkt efter lådan, alltså där det sitter försänkt i ett svänghjulsliknande fäste? Lossar jag växellådsbalken innan jag lossar motorfästena eller tvärtom? Bör man ha domkraft under för att sänka ner den så den inte faller i backen? Vad väger motor+låda bedömt, 150kg? Mer/mindre?

Ännu en gång, ett stort tack ska ni ha för era svar, har gjort mig mycket klokare :D
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Renovering av Amazon -68! STOR bilduppdatering 7 November!!

Post by QV »

cruisingphill wrote:ska man lossa mellanaxeln direkt efter lådan

ja
cruisingphill wrote: Lossar jag växellådsbalken innan jag lossar motorfästena eller tvärtom? Bör man ha domkraft under för att sänka ner den så den inte faller i backen?
lite beroende på om du håller motorn med lyften eller inte, men ´man skall alltid kontrollera rörelsen så att man inte tappar saker hårt mot golvet. Rekomenderar att du använder domkraft under lådan.
cruisingphill wrote:Vad väger motor+låda bedömt, 150kg? Mer/mindre?
mer. motorn ensam uppsattar jag till 150 och lådan tillför 20 - 30 kg. Men jag lyfter ut med grenrör och allt monterat.
Lyfter man ur med en 2x4 så brukar jag plocka av toppen först.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Renovering av Amazon -68! STOR bilduppdatering 7 November!!

Post by cruisingphill »

Idag är det fredag och fostrad av försvaret som jag är så passar jag tider. Motorn är ute! :D
Här är bilder från torsdagskvällen, började rätt sent igår så jag vågade inte be någon om hjälp då övriga hushållet ville sova eller se på film så det blev ett one-man-work 8)

Först och främst önskar jag bjuda på en whisky då jag utlovade detta till de som kunde hjälpa mig med hur jag skulle gå till väga så här kommer den (notera shot-glasen intill cal .50 8) )

Man håller vad man lovar, virituell whisky till er! (Min vän David får en för att han har löst veckans uppgift!)
Image

Bilen rullad till rätt position, trångt blev det i bakkant mot porten!!
Image

Byggde en "balk-glidare" som jag fäste kättingblocket i
Image

Motorn på väg upp, blev lite fundersam när hela bilen gungade, då hade jag tydligen lyft hela framdelen då ena motorfästet hakat fast :lol: (Den röda motorlyftsprylen rekommederas, finns för 239:- hos ett företag som heter som tomtetider med ett A där bak, fast jag monterade i min iver den bakofram så veven gick i kedjorna)
Image

Lyfta lyfta..snart så..
Image

Fick föra bak bilen för hand och lyfta motorn omvartannat, inte lätt att vara ensam i det momentet. Blir nog att be om hjälp vid återmonteringen :wink:
Image

Och tillslut så var motorn ute! :D
Image

Tomt är det här, trots kass bild så kan man skönja den välbehållna framvagnsbalken, behöver nog inte ens ny lack!
Image

Tömde motorn på olja innan jag golvad den
Image
Nu blir det att separera lådan och sprängkåpan, men först en rejäl tvätt!!
Image´

Det var vad bilder jag hade att erbjuda från den kvällen, i helgen blir det inget mekande då jag nyss kört ner till Lund för att träffa släkt och vänner. Ska kanske passa på att besöka en annan forumsmedlem också.

That all folks!
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Gullan
Posts: 78
Joined: Thu Aug 27, 2009 8:48 pm
Location: Hässleholm

Re: Renovering av Amazon -68! Motorn ute, massa bilder 14 Nov!!!

Post by Gullan »

Efter att jag studerat din tråd så vill jag att nästa gång du ska hem till skåne, så ringer du mig. Så att jag kan stå i kristianstad med en stor låda med grejor som skall poleras. Sa*an va tjusigt det blev.
Gullan en 4dr med automatisk växellåda.
Anno 1965
Post Reply