Re: Lundin B20 projekt
Posted: Sat May 03, 2014 6:33 pm
Det verkar vara stiltje på forumet, så jag uppdaterar lite om mitt amazonprojekt.
Nu är äntligen alla formar för uppgjutning av dörrar klara, det har tagit sin rundliga tid. Avgjutningen av dörrarnas insida var betydligt svårare än man kan tro att få till beroende på många vassa kanter och en hel del gropar och pressveck som glasfiberväv ogärna vill forma sig runt utan rejäl övertalning...
På de "dörrar" som ursprungligen följde med S&P så saknades insidan helt, formstabiliteten blev därefter. Så för att få dörrar som dels passar bra i karossen och dessutom inte är sladdriga så beslutade jag att gjuta upp två insidor som kommer att sammanfogas med de dörrspeglar som jag har. Kommer att bli intressant hur bra dessa bitar kommer att passa mot varandra då delarna kommer från olika dörrar. De dörrar som gjöts av lånade jag ihop och dom var i originalskick vilket innebar att plåthållaren för tätningslisten runt dörrarna var kvar. Dessa och alla andra omöjliga ytor fylldes igen med modellera, annars hade det aldrig gått att gjuta av insidorna. I de färdiga formarna så spacklades dessa ytor upp, också ett rejält jobb att få till perfekt.
Fördel med modellera är att det går att gjuta plast direkt på ytan, man kan alltså forma om ytor som annars skulle vara omöjliga att gjuta av, typ dropplister på en kaross osv. På Biltema kan man köpa kilovis av denna lera till ett rimligt pris. Ett trick för att forma motsträvig glasfibermatta runt plåtkanter är att använda klädnypor, dom finns också i samma butik, det är bara då man står i kassan för att betala som omgivningen tittar storögt på vad man har i varukorgen, men det kan man ta....
Nu återstår det bara att gjuta upp färdiga bitar med dessa formar, ingen lätt uppgift att få till...
En sak man snabbt blir varse om då man håller på med plast och glasfiberväv är att man aldrig blir fullärd, man ställs hela tiden inför nya problem som måste övervinnas...
Nu är äntligen alla formar för uppgjutning av dörrar klara, det har tagit sin rundliga tid. Avgjutningen av dörrarnas insida var betydligt svårare än man kan tro att få till beroende på många vassa kanter och en hel del gropar och pressveck som glasfiberväv ogärna vill forma sig runt utan rejäl övertalning...
På de "dörrar" som ursprungligen följde med S&P så saknades insidan helt, formstabiliteten blev därefter. Så för att få dörrar som dels passar bra i karossen och dessutom inte är sladdriga så beslutade jag att gjuta upp två insidor som kommer att sammanfogas med de dörrspeglar som jag har. Kommer att bli intressant hur bra dessa bitar kommer att passa mot varandra då delarna kommer från olika dörrar. De dörrar som gjöts av lånade jag ihop och dom var i originalskick vilket innebar att plåthållaren för tätningslisten runt dörrarna var kvar. Dessa och alla andra omöjliga ytor fylldes igen med modellera, annars hade det aldrig gått att gjuta av insidorna. I de färdiga formarna så spacklades dessa ytor upp, också ett rejält jobb att få till perfekt.
Fördel med modellera är att det går att gjuta plast direkt på ytan, man kan alltså forma om ytor som annars skulle vara omöjliga att gjuta av, typ dropplister på en kaross osv. På Biltema kan man köpa kilovis av denna lera till ett rimligt pris. Ett trick för att forma motsträvig glasfibermatta runt plåtkanter är att använda klädnypor, dom finns också i samma butik, det är bara då man står i kassan för att betala som omgivningen tittar storögt på vad man har i varukorgen, men det kan man ta....
Nu återstår det bara att gjuta upp färdiga bitar med dessa formar, ingen lätt uppgift att få till...
En sak man snabbt blir varse om då man håller på med plast och glasfiberväv är att man aldrig blir fullärd, man ställs hela tiden inför nya problem som måste övervinnas...