Mitt första projekt.. Amazon -64!

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Projekt Amazon -64!

Post by granfot »

Gah! Jag är facebook-skadad och försöker klicka på "Gilla" hela tiden... :P

Nåja, schysst med en bra plats att arbeta på, lycka till med objektet!
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Projekt Amazon -64!

Post by Presley »

Ja plats finns det nu :) dessvärre är det ingen värme i garaget och det är dåligt isolerat så jag hoppas det blir en varm vinter, haha..

Tack så mycket, och detsamma! :)
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Projekt Amazon -64!

Post by Presley »

Oops, redan söndag..

I torsdags var jag och tjejen på Harald Nyborg och köpte en planslip från bosch, kändes bra att skaffa en riktig slip trots att det blev ett stort hål i plånboken ^^, (Tur att studiebidraget kommer snart)..

Ja, hur har det gått då..
Njaa, trots att jag fått hjälp av både tjejen och av en polare så räckte inte riktigt tiden till. Märkte att under klarlacken som jag skrapat bort så var det 8 olika lager färg på de flesta ställena ( :?: ) :shock: Så det tar sin lilla tid..

Men men, det blev ett antal timmar i garaget iallafall och frammåt går det ju som tur är :)


Nästa helg är det planerat en SLIPFEST i mitt garage! Bjuder in några polare så ska vi slipa, dricka öl och grilla korv! Det ska bli kul 8)

Söndag...
Image

Nyinköpt planslip :)
Image


Hoppas ni haft en bra helg! Hade hellre slipat färdigt huven ikväll men jag måste plugga arbetsmiljö och säkerhet :|
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Projekt Amazon -64!

Post by Presley »

By the way..

Håller på med en budget och undrar om någon har koll på vad lackering kan kosta om man rollar hela amazonen blanksvart. Ink spackel, grundfärg, (sprutspackel/slipgrund?) och allt..

Om jag förstått det rätt så ska jag:

1. Grundfärga hela bilen
2. Spackla bucklor osv..
3. (grunda igen om det behövs?)
4. Sprutspackel/grundslip
5. Klarlack

Men ett cirka pris allt man behöver för hela arbetet vid rollning..

Jämfört med om man ska införskaffa sig en färgspruta och sprutlacka bilen istället.

Vart köper jag bäst och billigt spackel, färg m.m.. Jag har som sagt bara studiebidraget som inkomst men jag vill ändå göra något som håller och ser bra ut.
(Lackering på firma är helt uteslutet)

Det är alltså sprutlackering eller rollning hemma i garaget är det som gäller..

Men vill inte ha skärpgrejer bara för att det är billigt :roll:

Jag kanske är helt ute och cyklar :oops: har bara skummat runt bland olika forum.. så rätta mig gärna om jag har fel så jag lär mig rätt :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Projekt Amazon -64!

Post by Hasse63 »

Varför lägga ner så mycket jobb med att slipa plåtrent då du tänker rolla på färgen?

Hur hade du tänkt få på grundfärgen och klarlacken pensla/ rolla?

Ne du få önska dig en billig kompressor och ett kitt med luftverktyg. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Projekt Amazon -64!

Post by QV »

Att rolla på färgen (och sedan slipa den plan) fungerar säkert helt OK.
Man måste ju igentligen slipa lacken även om man sprutar. Fast det är det inte många som gör.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Projekt Amazon -64!

Post by Presley »

Humm, att jag satte igång med att slipa plåtren var för att jag läst på forum att oavsett om man ska spruta eller rolla så blir det bäst om man slipar plåtren först :)

Men att sprutlacka låter ju helt klart bättre. Och kompressor har jag så det är bara en färgspruta som behövs, och det kan jag säkert låna av någon bekant alternativt köpa billigt på tradera :)

Finns ju lite att välja på:
http://www.tradera.com/item.mvc/viewite ... =120448417
http://www.tradera.com/item.mvc/viewite ... =120482919
http://www.tradera.com/item.mvc/viewite ... =120510635
http://www.tradera.com/item.mvc/viewite ... =120579794

Men om vi utgår från att jag använder färgspruta.
Vad tror ni då klarlack, spackel, grundfärg, sprutspackel/slipgrund skulle gå på då? Cirka pris? :)
Och som sagt, vill inte ha något dåligt skräp som inte ger ett bra slutresultat bara för att det är billigt. Men behöver heller inga proffsgrejer. Något mittemellan vore bäst ;)

(Var på colorama för några månader sen och där tog dom strax över 600kr/L för blanksvart mekanlack för rollning)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Projekt Amazon -64!

Post by Hasse63 »

Oki, bliv lite rädd ett tag där :D

En lackspruta finns billigt på biltema, har dock inte lackat med en sån men helt värdelös är den nog inte.
Sen så har Hagmans bra grejer så som grundfärg och spackel, sprutspackel tycker jag du kan utesluta helt då det är nått som inte borde finnas enligt några/flera.

Så ring och hör med Mekonomen som bl a har Hagmans grejer. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Projekt Amazon -64!

Post by Presley »

Färgspruta från biltema tror jag att jag skippar, hehe.. Läste att någon här på forumet använde den och den funkade utmärkt till en början men började läcka och spruta ojämt sedan.

Men funderar på att skaffa den här:
http://www.tradera.com/item.mvc/viewite ... =120510635

All right! Tack för tipsen :D hurra för studentrabatt på mekonomen!


Då utesluter jag sprutspackel och om jag förstått det rätt så ersätter man det med slipgrund?

1. Grundfärg
2. Spackla
3. Slipgrund
4. Grundfärg
5. Klarlack

:?:

Rätta mig gärna om jag har fel eller säger något galet :roll:
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Projekt Amazon -64!

Post by poolio »

Presley wrote: 1. Grundfärg
2. Spackla
3. Slipgrund
4. Grundfärg
5. Klarlack
Klarlacken kan du hoppa över om du bara ska ha en svart solid kulör.....

//P
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Projekt Amazon -64!

Post by Presley »

Skippa klarlacken? Det var något nytt :o
Är inte det väldigt bra att ha som sista lager som skydd?

Hagmans grundfärg kostade 239kr/L på mekonomen. 216 med förmånskortet från skolan :D
Och det går väl åt mellan 2-3 liter skulle jag kunna tänka mig innan spacklingen. Mycket billigare än vad jag trodde!

Och spackel kommer väl hamna runt hundralappen :)

Tack för tipsen Hasse.
*Tumme upp*
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Projekt Amazon -64!

Post by poolio »

Presley wrote:Skippa klarlacken? Det var något nytt :o
Är inte det väldigt bra att ha som sista lager som skydd?
Visst, klarlack är super att lägga på men i ditt fall där du är ute efter en blank ekonomilackering så är det inget du behöver. Lägger du en svart 2K och hoppar över klarlacken så sparar du många kronor på det !
Krav på klarlack har du bara om du lägger en basfärg först.

//P
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Projekt Amazon -64!

Post by Presley »

All right! :)

Men om jag förstått det rätt då så är det såhär jag borde göra då:

1. Grundfärg
2. Spackla
3. 2 komponents svart blank lack


Men om det bara handlar om en prisfråga och klarlack ger bättre slutresultat så får det hellre ta längre tid och kosta mer känner jag :roll:
B230A
Posts: 62
Joined: Fri Nov 13, 2009 11:26 pm
Location: Strängnäs.

Re: Projekt Amazon -64!

Post by B230A »

Hej !
Såg att du tänkte rolla. Om du nu ska rolla, så rolla me en skumroller.. Rollade min gamla epa ja hade me de och de vart möe bättre än me sån där hårig roller.
Sen en annan sak, de finns "batteridrivna" sprutpistoler, ja har dock ingen aning om hur dom e att arbeta me eller va dom ligger i för pris.. Men kan tänka mig att dom kan va ganska billiga, dock skulle ja kunna tro att den knappt kommer orka spruta om du skulle få för dig att vända den uppochned ? Tror att färgen skulle bli för "tung" då.. Men har ingen erfarenhet av såna, så kan inte säga helt 100..
Sen så kan ja även rekomendera en spruta på Jula. Polaren köpte en sån och de gick kanon.
Själv har ja en från Biltema.. Den funkar kanon så länge du rengör den och ser till så den e ren invändigt. Har lackat fars båt, två bilar och brorsonens moppe me den och de går skitbra !

Keep on workin' :D
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Projekt Amazon -64!

Post by Presley »

Tjenare!
Jag har släppt planerna på rollning. Det är sprutlackering som gäller men tack för tipsen! ;)

Jag har läst lite om eldrivna sprutpistoler och de ska tydligen inte vara lika bra. Så jag tror att jag ska skaffa mig en lackspruta till kompressor istället :)

Hmm, nu blir jag klyven vad gäller biltemas lackspruta... Jag har läst vissa som inte tycker den är bra alls och avråder den. Och personligen är jag väl lite emot biltemas produkter :roll:
Men nu när du säger det så ska jag ta mig en funderare!

Även om jag lever på studiebidrag så föredrar oftast att köpa lite dyrare och förhoppningsvis lite bättre produkter än det billigaste ^^,

Just nu lutar det nog faktiskt åt att köpa den här:
http://www.tradera.com/item.mvc/viewite ... =120510635
Post Reply