Mitt första projekt.. Amazon -64!

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Mitt första projekt.. Amazon -64!

Post by QV »

Ser dom att kroken är borta så kräver dom omregistering.

Att ångra sig senare och försöka få dit en krok igen kan vara lite marigt beroendepå hur mycket besiktningen vill se i pappersväg.
Jag tycker att krok är värdehöjande för då kan man dra en tidtypiskt husvagn efter :P

/Janne

på + sidan är att de tillåter mer rost utan krok (om nu rost är +?)
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Mitt första projekt.. Amazon -64!

Post by Presley »

Illa, jag hade hoppats på det sista alternativet att dom bara kunde fylla i det i sina papper att man plockat bort den så hade det varit klart sen ;) men men..
Låt säga att jag åker till besiktningen utan dragkroken, och dom ser att dragkroken är borta och ger mig omregistrering. Får jag då köra med bilen fram tills dess att omregistreringen är gjord eller hur funkar det? Eller är bilen underkänd och får körförbud tills dess att den är omregistrerad?
Inte så haj på de de där reglerna..

Ja, tycker också att krok är en värdehöjare. Men i nuläget har jag ingen användning för den och att köpa en matchande husvagn (vilket vore väldigt häftigt!) ligger tyvärr utanför min ekonomi om man säger så.
Så det är mer fokus på att få bilen genom besiktningen än att ha kvar dragkroken :)

Men men, jag har ju en tendens att ändra mig och komma på saker plötsligt så vi får se hur det blir!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Mitt första projekt.. Amazon -64!

Post by A-masen »

För att få klara besked, tycker jag du skall fråga *Bilprovningen direkt. Man kan göra det numera både över telefon, mail och Frågor och Svar på deras hemsida. Om någon kan svara exakt vad som gäller, måste det ju vara dom själva. (Även om jag inte misstror QV:s svar) Jag instämmer i att det är en del pappersexercis och byråkrati när det gäller dragkrokar. Jag har lite erfarenhet.

*Det heter nog antingen Bilprovningen, Vägverket eller Transportstyrelsen. Söker du på Google så tror jag du kommer rätt på ena eller andra sättet.
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Mitt första projekt.. Amazon -64!

Post by Presley »

Ja precis, jag tänkte ta vägarna förbi bilprovningen på Måndag för att se hur det ligger till. Men när jag ändå skulle skriva ett inlägg här så passade jag på att fråga, nyfiken som jag är :P
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Mitt första projekt.. Amazon -64!

Post by A-masen »

Jo, det är rätt att fråga både här och på Bilprovningen. Gör man inte det, så kanske man lever i ovisshet en längre tid och får sanningen som en obehaglig överraskning en vacker dag.
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Mitt första projekt.. Amazon -64!

Post by Presley »

Precis som QV sa så blir det omregistrering, och det gör dom i samband med besiktningen så det är inget man behöver boka eller så. 380spänn går det på.

För övrigt har jag för första gången på 1år öppnat bromsvätselocket, pang sa det så var det sönder :lol:
Tur att det gick sönder nu och inte när man är iväg någonstans iallafall..
Image

Även köpt ett helt gäng med bultar och låsmuttrar till stötfångarna. Så nu ska dom provisoriska bultarna bytas ut fram och den bakre sättas ihop :)

Image
Image
Image
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Mitt första projekt.. Amazon -64!

Post by QV »

Då är det ju en fråga om det inte är värt 380 pix att montera tillbaka kroken för besiktningen... Den och en eldosa (som stänger locket viktigt) är vad du behöver för att den skall gå genom. När det gäller elen så är det bara att dra en kabel och sätta fast den med buntband den behöver inte vara inkopplad bara instucken.

Vill du inte ha kroken så ta bort den efter besiktningen så har du två år på dig att fixa till det.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Mitt första projekt.. Amazon -64!

Post by Presley »

Idag var jag och köpte lite fler nödvändiga delar :)

- Främre nedre stötfångarfäste
- Lock till huvudcylindern
- Skruvsats till reflektorplåt bak
- Kabelskor för strålkastare
- Skruv som jordar blinkers och strålkastare
- Sidoplåt framför bakre hjulhus vänster

Image

Dosa sitter på (nr 1), och kabel (nr2) är ju inkopplad i dosan. Vet dock inte om det funkar eller ej..
Men då behöver alltså inte elen till draget funka, utan det räcker med att jag drar in kabeln i skuffen och spänner fast den där?
Image
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Mitt första projekt.. Amazon -64!

Post by Presley »

För omväxlingens skull så gjorde jag ett litet experiment, ett eget huvsmycke. Vad tycks? :twisted:
Har även planer på att bygga om grillen och använda mig av stötfångarhorn istället..

Image
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Mitt första projekt.. Amazon -64!

Post by sn@kesh!t »

Huvsmycket vart ju fräckt :)
De där med horn som grill tycker jag bara ser förjävligt ut rent ut sagt
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Mitt första projekt.. Amazon -64!

Post by sotarn »

Snyggt huvemblem 8) . Gillar även iden med hornen i fronten :D ,tumme upp
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Mitt första projekt.. Amazon -64!

Post by Presley »

Tackar 8)

Eftersom att jag inte har tillräckligt med horn så började jag bygga med lite andra delar för att se hur det kan bli...
Men nu står jag ju inför beslutet att kapa bort mittdelen på fronten. Har den någon viktig funktion eller är det bara att kapa? :)

Just nu:
Image

Snabb paint bild på hur det var tänkt: :P
Image
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Mitt första projekt.. Amazon -64!

Post by Hasse63 »

Ja det har "en" viktig funktion, att behålla det fina utseendet och värdet på din bil, försök istället bygga dig 2 grillar som passar i originalgluggarna... men det blir svårt att få till något snyggare. fast VÖX lyckades eller var det en annan som byggde egna grillar i "originalutförande"... hur som hälst så var dom snygga 8)

Kolla runt på redan ombyggda och fundera på om det verkligen är värt det. Du kanske framöver inser att originalutseendet inte är så dumt ändå och då har du lång väg att gå för att återställa... Jag tycker det blir väldigt fult men du gör ju som du vill :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Mitt första projekt.. Amazon -64!

Post by Presley »

Personligen gillar jag båda varianterna, men jag har förstått i andra trådar här att vissa hatar det och vissa gillar det :lol:

Men då jag vill få ett lite "råare" stuk på den här bilen så tycker jag den "hela" varianten passar bättre än den delade. 8)

Och sen gillar ju jag att experimentera och testa olika saker. :lol:
Om det blir dåligt resultat denna gången så får det bli det, då lär jag mig av det och gör på ett annat sätt nästa gång eller gör om :D

Att behålla värdet är inte det viktigaste för mig på den här bilen utan att ha kul med den och lära mig :P
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Mitt första projekt.. Amazon -64!

Post by Hasse63 »

Något jag inte sett än är då stolpen är borta och där man typ satt ihop originalgrillarna med en till (anpassad) i mitten... så det blir en hel. 8)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply