Eulalia

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Eulalia

Post by Cornelia »

Ja, då var det väl dags att börja skriva om min => vår (serviceteknikern får vara med och meka!) nya vän Eulalia.
Eulalia rullade ut från bandet i Torslanda i november 1962 och kom till sin förste köpare i Stockholm på senhösten. Hon är lackerad i färgkod 79 som då skall vara "Pärlvit" (just nu är hon gipsskivedammvit), har ett chassinr som är 30xx, typ 22134.
Fanns i Stockholm fram till 5/4 -65 då hon tog sitt förnuft till fånga och "kom hem" till västkusten, närmare bestämt till Rambergsstaden på Hisingen. Hon vårdades ömt av samma familj ända till 27/11 07 då min vän i Vara tog över henne. Lite omvårdnad behövdes och en hel del svets samt lackering av motorrum är gjort. Just nu plockar serviceteknikern bort yttre tröskelplåtarna för att svetsa upp och byta plåtarna, se bilder nedan. Byte av fjäderbenspottorna behövs nog också och lite annan "håll ihop svets".
Serviceteknikern har sett fram emot ett litet vinterjobb och jag är ju inte sen att gå honom till mötes. Under tiden har jag tvättat och putsat lite på mattor och säten och efter en svetsloppa på ramen skall jag plocka ihop passagerarsätet med hjälp av en reservrygg.
Motorn är inte original men en bra B18 skall monteras, denna motor har gått ungefär lika mycket som Eulalia => ca 12000mil.

Eulalia dras upp på kärran
Image
Eulalia på väg hem
Image
Lite tvätt och puts gör underverk
Image
Image
Image
Tröskelplåtar bort och lilla pottan som nästan inte finns
Image

Tror jag kan hålla mannen sysselsatt ett litet tag iallafall! :D
/tina
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Eulalia

Post by Ragge »

jäklarr så fint det blev efter skurningen , kan nästan tänka mig hur fräsch den kommer att bli och hr glad du kommer att vara på 1,a cruisingturen när den är klar . tjoa gärna om det är nåt som jäklas ...
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Eulalia

Post by A-masen »

Tänk vad en bild säger mycket. Jag blev först väldigt brydd när du skrev fjäderben. Fjäderben i en Amazon? :shock:

Men med din bild på bakfjädern klarnade situationen för mig.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Eulalia

Post by Ragge »

hon kommer garanterat att ha "fjäderben" själv den dagen den står klar ... hon kommer att hoppa runt och studsa så man tror stötdämparna är slut ... hahaha !
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: Eulalia

Post by pvfreak »

Gratulerar till en fin bil. Är övertygad att den blir det när den är färdig i allafall. :D
Underbart att se vilken skillnad det blir med lite rengöring.
Cornelia wrote: Motorn är inte original men en bra B18 skall monteras, denna motor har gått ungefär lika mycket som Eulalia => ca 12000mil.
Det är väl inte en vedbodtrimmad mopedmotor från Vara som sitter i? :lol: :lol:
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
tubbe
Posts: 53
Joined: Fri Jun 02, 2006 11:14 pm

Re: Eulalia

Post by tubbe »

Grattis till bilen!!! :P
Ser ju ut att vara i verkligt bra skick.

Vet precis hur kul du har det med rekond-arbetet. Har själv pillat med det i några veckor nu.
Så roligt när man ser resultat av arbetet.
Skall bli kul att få se herrgårdsvagnen till sommaren.
Lycka till med arbetet med den!

MVH
Tubbe
Eiler
Posts: 243
Joined: Thu Oct 22, 2009 9:02 am

Re: Eulalia

Post by Eiler »

Grattis till ett mycket bra köp, :lol: jag saknar den redan, :cry: du hade aldrig fått köpa den om jag inte hade haft min Amazonkombi -67 Sport som jag ska renovera istället, men det ska bli roligt när jag och du ska ut på första fikaturen med Eulalia, eventuellt får Serviceteknikern åka med om han sköter sig. :P Jag ska skruva loss motorn nu som du ska ha till Eulalia, pvfreak kan ju hålla på med sina mopedmotorer själv, :twisted: :twisted: större motor ska han inte ha i sin PV. :lol:
Det ska bli roligt att följa renoveringen på Eulalia, det blir säkert en av dom finaste kombi häromkring :lol: , hör av er när ni behöver hjälp och delar. :D :D
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Eulalia

Post by LABBE »

kul med en 62a. lär bli fin ska bli kul å följa tråden. :D
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Eulalia

Post by Hugger69 »

Alltid kul med nya projekttrådar att följa! :D
Hur ser bilen ut i övrigt och vad är planen?

...och jag som trodde att ALLA 62:or Herrgårdsvagnar bara fanns i en färg dvs grå/gröna!? :oops:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Eulalia

Post by QV »

men det är ingen 62'a det är en 63'a, en ung sådan eftersom den är född november 62 mot min gammling som är född oktober 62 :lol:

/Janne

som i ett förtydligande vill påpeka att jag inte har en kombi utan en 121
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Eulalia

Post by Cornelia »

Vill bara påpeka att jag inte skrivit att det är en 62:a, jag skrev att den var uttagen i november 62, och detta har jag papper på så det stämmer. Sen finns det ju en diskussion om vad som är årsmodeller och inte, under senare tid har ju Volvo infört ÄT (ändringstillfälle) efter semestern och då är det helt klart en 63:a men jag tror att det infördes ändringar lite löpande på tidigt sextiotal. Nog pratat om detta (jag ger mig QV :) )!
Serviceteknikern jobbar på i det onämnbara och böjer plåtbitar och svetsar medan jag sköter om mig själv och tränar spinning, vilket jag tycker är en bra fördelning just nu. Lite punktsvetsar kan jag åstadkomma men det blir bättre om teknikern får ta hand om just detta moment. Motorn kommer väl till pass och vi får väl snart inviga vårt nya motorstativ med det lilla B18 hjärtat. Tycker mannen från Vara skall säga till innan han lyfter så vi kan hjälpa till, är ju rädd om motorn (inte bilens dock!).
/tina
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Eulalia

Post by Ragge »

hmmm kan du få mannen i vara att be om hjälp är du inte dålig ... hips vips ringer han och har gjort allt själv ...
Eiler
Posts: 243
Joined: Thu Oct 22, 2009 9:02 am

Re: Eulalia

Post by Eiler »

Halååååå nu förstår jag inte vad ni menar :roll:
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: Eulalia

Post by pvfreak »

Eiler wrote:pvfreak kan ju hålla på med sina mopedmotorer själv, :twisted: :twisted: större motor ska han inte ha i sin PV. :lol:
Kanske bäst att jag tar bort trimmet också i fall lagens långa arm kommer. :lol: :lol:
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Eulalia

Post by Ragge »

en liiiten försynt stackare tittar in med en undran hur det går med eulalia ? den där stackars svetsteknikern är väl snart utsliten ??? hoppas på en liten redogörelse snart och några eggande foton så man själv får ur tummen här ...
Post Reply