Amazon kombi projekten!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
JonR
Posts: 43
Joined: Fri Nov 05, 2010 6:23 pm
Location: Kungsör

Re: Amazon kombi projekten!

Post by JonR »

123GT wrote:...hoppsan...den kanske ger minst dubbelt sin vikt i värde på en känd Svensk auktionssida om du nu skulle sälja den ! :D
Överväxel är inte aktuellt för den vita då... eller ?
/ sven
Haha ja den går nog att sälja dyrt där som allting annat! :) Jo M41an ska i den vita, men tyvärr så har den ju dålig backväxel(låter som ett tröskverk när man backar) och lite vinande missljud på 3:an, så antingen ska den få sig en översyn eller så säljs den som den är och en M41 i bättre skick inhandlas! Kostar ju en bra slant om tex Svis ska renovera den

A-masen wrote:Jo, polisbilar hade en sådan dörrplåt, men detta är nog ett eftermontage för samtidigt hade dom ett extra handtag också. Som ett kurvhandtag, men hängande och ledat. Och om det vore en polisbil skulle ju dörren ha varit svart i stället för blå.
Jag gissar på att någon före dig har "kommit över" plåten när en polisbil har avrustats, och monterat den i din bil.
Förr var det en omständig procedur när före detta polisbilar skulle säljas. Först skulle dom som sagt avrustas på all teknisk utrustning. Sedan skulle dom gås igenom grundligt och renoveras på minsta funktionsanmärkning. Därefter fick dom säljas på dåvarande Kronbilsförsäljningen, det finns nog inte kvar i dag? I alla fall inte i den formen. Men där såldes i alla fall alla statligt ägda bilar, Försvaret, Posten, SJ, Televerket, Tullen m.fl. Dom såldes i "befintligt skick", med en anteckning om en brist eller fel. T.ex. växellåda trasig, eller vad nu problemet kan ha varit. Då körde t.ex. Försvaret bilarna så länge att det inte var lönsamt att reparera dom längre. Detsamma torde ha varit regel inom dom andra statliga verken. Om man för bok och journal över hur man kör, så får man ju även lite koll på kostnader också.

Intressant läsning! Den tackar vi för! Ja mest troligt är väl att nån kommit över dörrsidorna och sättit i dom i denna, det ser ju ut som att båda bakdörrarna är bytta så troligtvis så har dörrsidorna hängt med där i från!

Mvh/Jon
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon kombi projekten!

Post by A-masen »

Jag kommer på ett tillägg till den här tråden. Kanske Avdelningen För Överflödigt Vetande, men det hör så att säga ihop med det jag skrev i förra inlägget.
Statens bilar, Televerket, Posten, SJ, Polisen, Försvaret m.fl. Var inte trafikförsäkrade! I alla fall inte så länge dom här företagen räknades som Statliga Affärsdrivande Verk. (Försvaret och Polisen var nog inte affärsdrivande, men dom ingick där ändå). I dag är det mesta ombildat till aktiebolag m.m.
Man räknade så här: Det skulle bli fruktansvärt dyrt om alla Statens fordon skulle vara trafikförsäkrade. Därför valde man att "ta den ekonomiska smällen" om något skulle inträffa. Det ansågs vara billigare så.
Jag vet inte hur det är i dag, men mitt minne i frågan kommer från 60-talet.
JonR
Posts: 43
Joined: Fri Nov 05, 2010 6:23 pm
Location: Kungsör

Re: Amazon kombi projekten!

Post by JonR »

Tack A-masen för att du delar med dig! Alltid kul med nostalgivetande!

Idag fick jag lite tråkigt då tanten åkte iväg och jobbade så jag gick ut i garaget och rev ur inredningen ur Amazonen, jag tyckte att den var lite bullrig innuti så det ska åtgärdas är det tänkt! Har använt mig av samma metod på andra bilar med väldigt gott resultat! Observera att det är Hagmans Carosol Elastic jag använder mig av, kostar runt 150-200kr för en burk, har i stort sett samma innehåll som dom flaskorna med ljuddämpning som kostar runt 1000kr/st! Inbyggd torkningsindikator är ju väldigt smidigt, den är blå när den är blöt och svart när den har torkat! Plus att den är vattenbaserad, alltså helt luktfri och torkar på 60min i +20grader!


Här i bak har det druckits öl för några årtionden sen! 8)
Image

Image

Image

Image


Nån som har erfarenhet av "ljuddämpningspapp?? Är det värt besväret att stoppa i ?
Image
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon kombi projekten!

Post by Blomquist »

Min erfarenhet av bitumenmattor som väl är det bilden föreställer, är att
det ger väldigt tydligt resultat. Särskilt på stora plåtytor.
Jag brukar använda värmepistol i samband med monteringen.
210 -64, 223 -68
JonR
Posts: 43
Joined: Fri Nov 05, 2010 6:23 pm
Location: Kungsör

Re: Amazon kombi projekten!

Post by JonR »

Ja precis det är bitumenplattor! Jag satte dit en hel drös på torpedväggen så det ska nog bli tystare! Har inhandlat lite mer prylar nu i helgen så nästa vecka ska det nog bli lite ordning på golvet också! Orginal gummimatta hade jag ingen fram och det verkar svårt att hitta en fin också så det fick bli en ljusgrå matta i fram, ja bilder kommer sen så det får ni se sen hur det blev! Köpte 8kvm så det finns även plats för några misstag! 8)

Mvh/Jon
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: Amazon kombi projekten!

Post by ammakillen »

ja bilder på resultatet hade varit nice :) funderar på att byta i min ochså när jag tar ut inredningen,min gummimatta är ochså dålig fram,
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
JonR
Posts: 43
Joined: Fri Nov 05, 2010 6:23 pm
Location: Kungsör

Re: Amazon kombi projekten!

Post by JonR »

Så här blev det! Inget proffsjobb direkt men får väl duga åt mig! Anledning till att det fick bli grå matta var för att den inte blir lika lätt "skitig", hade ju helst velat ha röd matta men blir ju lite mer jobb att hålla den ren, så det fick bli så här! Om jag ångrar mig så har jag ju bra mallar nu iaf! :)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
JonR
Posts: 43
Joined: Fri Nov 05, 2010 6:23 pm
Location: Kungsör

Re: Amazon kombi projekten!

Post by JonR »

Kan även tillägga att den svarta Amazon kombin är såld nu! Den hamnade i Sälen till slut!

Mvh/Jon
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon kombi projekten!

Post by John »

Blev riktigt snyggt det där :D
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
JonR
Posts: 43
Joined: Fri Nov 05, 2010 6:23 pm
Location: Kungsör

Re: Amazon kombi projekten!

Post by JonR »

Tack ska du ha! :)
JonR
Posts: 43
Joined: Fri Nov 05, 2010 6:23 pm
Location: Kungsör

Re: Amazon kombi projekten!

Post by JonR »

Nästan tidsenliga gummimattor var ju givet! :)

Image

Image
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Amazon kombi projekten!

Post by daniel_sandberg »

Vad är det för matta? =) Ser bra ut
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
JonR
Posts: 43
Joined: Fri Nov 05, 2010 6:23 pm
Location: Kungsör

Re: Amazon kombi projekten!

Post by JonR »

Nålfilt från bauhaus! 50kr/kvm! 8)

Det räcker nog med 4kvm om man kan köpa en bit på 2x2 istället för 2x4 som jag var tvungen att köpa då dom som var 2m breda var slut och det endast fanns 4m bred kvar!

Mvh/Jon
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Amazon kombi projekten!

Post by daniel_sandberg »

Tack för snabbt svar =) Har själv skaffat en matta hos en "mattgubbe" som var en bilmatta men den var för tjock och lite för hård om man som jag är lite för feg för att skruva fast den eller på annat sätt fästa den i golvet.

Jag skar ut 6 delar har jag för mig 2 fram och 2 bak och 1 del över kardantunneln där fram och en del över kardantunneln bak. Kanske får göra en combo av min hårda matta där man har fötter för en hållbar och sen köper en nålfilt alt högtalarmatta för lite mjukare över kardantunneln där det inte slits så mycket.

Var det lätt att få till ett bra resultat?
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
JonR
Posts: 43
Joined: Fri Nov 05, 2010 6:23 pm
Location: Kungsör

Re: Amazon kombi projekten!

Post by JonR »

Denna matta är rätt så mjuk men formbar är den verkligen inte! Så jag skulle ljuga om jag sa att det var lätt att få dit den! Vart många svordommar innan den var på plats måste jag erkänna och jag "fuskade" lite med att skruva dit den på vissa ställen! Annars skulle den inte ha stannat kvar på plats! :)

Jag gjorde en hel matta bak från sparklåda till sparklåda, en hela matta på varje sida fram från stolsinfästningen till upp under instrumentbrädan, en över kardantunneln, och slutligen en på varje sida på sidan av där man har fötterna(alltså ut mot framskärmarna!)

Mvh/Jon
Post Reply