Page 1 of 1

Startar ej

Posted: Sun Nov 21, 2010 5:48 pm
by Emil
Ja, den vägrar starta , gnista finns, bränsle får den, baktänder gör den.
Motorn är nollad och fördelaren är inställd som den ska vara, brytargapet är rätt, ventilspelet är justerat.

B20 är det
Kammen är bytt till k-kam och ståldrev.
Toppen är portad och det är 37mm avgasventiler, 44 insug, hårdare fjädrar, planad typ 0,1 mm.
Weber 36/36 och extraktor rör.
Elring toppacking 0,85 mm
resten är original

Allt är inställt som det ska vara vid uppstart, men den vägrar ändå, vill inte ens med startgas.
Vi testade att vri fördelaren medans man körde startmotorn men inte då.

Det är ju inge bra heller att nöta startmotor då kammen måste köras in m.m


Nån som har nått förslag på vad som jag gjort fel eller är fel.

Re: Startar ej

Posted: Sun Nov 21, 2010 6:28 pm
by A-masen
Teoretiskt finns det en möjlighet att fördelaren sitter 180° fel. Kolla detta.

Re: Startar ej

Posted: Sun Nov 21, 2010 7:39 pm
by jånn
Sitter tändkablarna rätt?

Re: Startar ej

Posted: Sun Nov 21, 2010 7:53 pm
by QV
om du nollar motorn igen kolla då att rotorn pekar mot spåret i fördelarens ytterkant (eller där ettans tändkabel sitter) då vet du att du monterat drevet rätt.
Ettan är alltså närmast kylaren (på ett annat forum så skrev personen i första inlägget lika som du men han trode ettan var närmast torpdväggen).

Eftersom motorn skall starta så är något fel.
Brytarna skall öppna 0,4 när de är max öppna. detta ställer man lättast in med hela fördelaren i handen.

/Janne

Re: Startar ej

Posted: Sun Nov 21, 2010 9:33 pm
by A-masen
Gå in här: http://www.nbmarine.se/ Öppna A-Fordsidor, gå vidare på Dagbok, och välj november 2005, bläddra till datum 9/11, och läs hur det hände där. Motorn är alltså en Volvo B20.

När du har nollat motorn skall spåret som fördelaren sitter i luta 35° i förhållande till motorns längdlinje. Och notera att spåret inte är centrerat, utan skall vara på den "övre" halvan. Det finns bilder ur Volvos verkstadshandböcker på detta om du går in på länkarna i något inlägg av Hasse63.

Re: Startar ej

Posted: Mon Nov 22, 2010 5:10 pm
by QV
A-masen wrote:När du har nollat motorn skall spåret som fördelaren sitter i luta 35° i förhållande till motorns längdlinje. Och notera att spåret inte är centrerat, utan skall vara på den "övre" halvan. Det finns bilder ur Volvos verkstadshandböcker på detta om du går in på länkarna i något inlägg av Hasse63.
Det är detta man enklast dubbbelkollar med att rotorn pekat på strecket i fördelarkanten (allternativt mot riktningen där ettans tändkabel kommer att sitta vid monterat fördelarlock).

Alltså montera drevet i 35 graders vinkel.
Montera på fördelaren
motera på rotorn
Kolla vart roton pekar.
Pekar den fel rotera drev 180 grader.

/Janne

Re: Startar ej

Posted: Mon Nov 22, 2010 5:37 pm
by Emil
Hittat felet nu, motorn stod ett halvt varv fel, liksom drevet till fördelaren. med detta fixat så gick den igång nästan direkt.
Farsan å jag som gick igenom säkert 5-6 gånger utan att fatta vad som var fel :lol: , å han har ju hållit på med sånt här tidigare. :shock: :lol:
Kammen är iaf inkörd nu.

Tack för hjälpen!