Klurigt problem om fakta.

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Damdam
Posts: 4
Joined: Wed Sep 01, 2010 5:52 pm

Klurigt problem om fakta.

Post by Damdam »

Hej. jag köpte mig en amazon -67 i höstas. Igår satt jag och kollade lite på mitt reggbevis, så stog det att jag hade en 131341 M. Så jag googlade lite på detta för att ta reda lite på vad dem siffrorna stod för.

Jag kom in på en sida där jag hittade bra svar på min fråga. Jag läste av sifferkoden och följde dem en efter en tills jag kom till den 4e siffran i nummret,(3), det stod vilket utförande den hade och där fanns det 3 olika svar, beroende på vad man hade för siffra, men nummer 3 stod för Special. Och nu har jag börjat undra lite vad special står för?

Jag kikade lite snabbt på wikipedia för att kolla av motorn, stod att amazonen kom med B20a motorn 1969. Och det var 2 år senare än när min bil byggdes. Då börjar jag fundera över om det är bytt motor i den eller är det fel källa?

När jag satt en stund och tänkte på vad dom menade med just "Special" så letade jag vidare och hittade lite om extra utrustning, det var samma nummer som förut "131341 M" men på mitt nummer stod det bara "????" Så inget fanns där, vissa andra bilar var ju polisbilar, postbilar, annat luftfilter.

Är det någon som har någon vidare bra koll över detta? :) Hade vart roligt om man fick reda på lite om det är bytt motor eller om det är standard och vad just special står för :D Tack, /Adam
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Klurigt problem om fakta.

Post by Blomquist »

Om du har en B20-motor monterad i din bil, så är den monterad i efterhand.
210 -64, 223 -68
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Klurigt problem om fakta.

Post by QV »

Special skall vara det normala utförandet i Sverige (taget ur minnet som vanligt, finns alltid risk för fel då :D )
Med andra ord har vi (nästan) alla special.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Damdam
Posts: 4
Joined: Wed Sep 01, 2010 5:52 pm

Re: Klurigt problem om fakta.

Post by Damdam »

Okej det är så det ligger till, Du kan mycket väl ha en poäng i det hela, jag har inte en aning hehe. Blev lite fundersam där vad det kunde betyda. Då har man fått lära sig något nytt ikväll också :)
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Klurigt problem om fakta.

Post by Rasmuss »

Detta hjälper kanske.
Denna info nedan tycker man ju alltid borde finnas på amazonklubbens hemsida också men informationen nedan är skapad av Magnus Karlssonoch går alltså att finna på Magnus Karlssons sida:
http://hem.passagen.se/emkava/

Ex: 13121VF = Sedan, 2dörrars, B18A, Standard(Favorit), M30, Vänsterstyrd, -66

1:a 1 = Sedan, 2 = Combi
2:a 2 = 4 dörrars, 3 = 2 dörrars
3:e 1 = B16, B18, B20 A(en förgasare) 2 = B16B, B20D(2 förgasare),
3 = B18B, B20B (2 förgasare)
4:e 2 = Standard, 3 = Special(flesta i sverige), 4 = Export(tex USA)
5:e 1 = M30, 2 = M30, 3 = M31, 4 = M40, 5 = M41, 6 = BW35, 8 = Rattvxl & Helsoffa
6:e V(1) = Vänsterstyrd, H(2) = Högerstyrd
7:e Årsmodell(se nedan)
Årsmodellerna (är lite svävande från 61-62, men nedanstående stämmer. En 62:a kan vara en 61:a egentligen, hänger lite på registreringen kontra Bilregistret)
Kombi har samma som 2-dörrars
4 Dörrars (A = 57-58, B = 59-60) D = -61, E = -62, F = -63, G = -64, K = -65,
L = -66, M = -67
2 Dörrars A = -62, B = -63, D = -64, E = -65, F = -66, M = -67, P = -68, S = -69, T = -70
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Klurigt problem om fakta.

Post by Hasse63 »

volvoamazonpictures.se där står allt och lite mer, klicka på min länk nedan så kommer du till första sidan :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Klurigt problem om fakta.

Post by QV »

Som medlem kan man läsa om detta i medlemsmatrikeln.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply