Page 5 of 7

Re: turbo amazonen från 1968 :)

Posted: Fri Aug 19, 2011 5:38 pm
by Andréamazon
ATS wrote:Ventilkåpan blir inte så varm så det krävs värmetålig färg, utan det går bra att måla
med "vanlig" färg.
Har själv målat ett antal genom åren, först med sprayfärg och senare med 2K-lack.
Har inte haft problem med någon.
Se bara till att ytan har god vidhäftning för färgen, för annars kommer den att flagna...

/ Thomas
a okej, kanon :D

Re: turbo amazonen från 1968 :)

Posted: Sat Oct 01, 2011 11:30 am
by Andréamazon
var ett tag sen jag uppdaterade nu, men har fått gjort lite iaf :) tagit ur motorelen från donatorbilen, och resnat bort allt som inte ska användas, och endel svetsning, slipning av rost. tar o slänger in lite bilder nu ! :)

Image

lite plockad :P ska komma en kille och lyfta upp den med kran nu till veckan så den ska bort nu :)

Image

elen som ska användas

Image

elen som klipptes bort från härvan, blev en full ullared påse hehe :P

Image

målat lite mer, det mesta är nu plåtrent eller målat under så de e rätt göött :)

Image

under den föredetta baljan, ska svetsa en balk under som på höger sidan är orginal. har beställt balkar från ett plåt företag, så har bett dem göra denna balken, de som e kvar på framskärmsbalkarna, en balk jag ska svetsa över hela insidan av torpeden för att kompensera det jag kapat upp för motorn. och en bit på tröskelbalken som jag behöver byta på vänstersidan av bilen.

Image

Image

lite hål att fixa

Image

fått ihop bagaget lite :)

Image

svetsat dit sandplåten, va dålig plåt i golvet här så kapa bort och använde plåten som är i sandplåten... hm lät lite konstigt de där haha men ni fattar nog ;)

Image

Image

fixat till tröskeln lite, såg lite konstigt ut på bilden men blev rätt bra, lite små "puts" så ska det bli bra med lite spackel sen.

Image

Image

Image

Image

Image

ska byta golv o en balk under, men ska sveta det som är på vänster tröskeln och den balken över torpeden innan jag börjar kapa i balk o golv, så att inget viker sig.

Image

borrat om amazon naven till 940 bultdelning. skivorna ska svarvas så de blir fina sedan, e mest att de blivit ytrostiga nu med e ju lite gropiga.

Image

Image

940 bultar i.

Image

lindat downpipen.

Image

köpte bränslepump och 15 bränsleslang, pumpen är en kopia av bosch 044 som sitter i många sportbilar. flödar 300 liter/h vid 5 bars bränsletryck, klarar upp till 9 bar, ska räcka för ca 600 hästar.

Image

Image

nu får de flöda mer kommentarer än min bränslepump haha ;)

Re: turbo amazonen från 1968 :)

Posted: Sat Oct 01, 2011 7:12 pm
by Blomquist
Jag säger bara oj, va mycket jobb du har lagt ner.
Du besiktigar denna som ombyggt fordon utgår jag ifrån.
När räknar du med byggbesiktning?
Hur löser du instrumenteringen?

Re: turbo amazonen från 1968 :)

Posted: Sat Oct 01, 2011 7:27 pm
by Andréamazon
Blomquist wrote:Jag säger bara oj, va mycket jobb du har lagt ner.
Du besiktigar denna som ombyggt fordon utgår jag ifrån.
När räknar du med byggbesiktning?
Hur löser du instrumenteringen?
en bil värd lite jobb :) kul att veta att den är iordning när man kör den, ajjamen ombyggt fordon får det bli, vet inte riktigt när jag ska höra av mig till sfro, kanske när den står på hjulen och motorn är igång och fått svetsat klart allt. blir väll kanske runt sent 2011- början på 12 får jag hoppas på, får ta och bygga mycket när jag har mina lov med skolan. e mycket pill, svetsa adaptrar till bromsok fram, få till det bra med gaswire mm.... men har allt en bild framför mig hur jag ska göra med allt, så bara att bygga på :D satsar ju på att kunna köra den till sommarn, så får vi ju se med besiktning o allt.

Re: turbo amazonen från 1968 :)

Posted: Sun Oct 02, 2011 9:42 am
by daniel_sandberg
Jag vet inte men jag har fått en känsla av alla forum jag har läst på där man pysslat med ombyggda bilar att man bör höra av sig till SFRO så snart man bara kan egentligen så kan dom komma med förslag innan man gjort något fel och så vill dom kolla på olika saker innan man har slipat svetsar/målat.

Re: turbo amazonen från 1968 :)

Posted: Sun Oct 02, 2011 2:13 pm
by Andréamazon
daniel_sandberg wrote:Jag vet inte men jag har fått en känsla av alla forum jag har läst på där man pysslat med ombyggda bilar att man bör höra av sig till SFRO så snart man bara kan egentligen så kan dom komma med förslag innan man gjort något fel och så vill dom kolla på olika saker innan man har slipat svetsar/målat.
så kan det kanske vara, har för mig att det med att de vill se innan man målar, slipar svetsar var mer för amatörbyggt fordon när man byggt en egen ram mm.. men får ta o läsa lite om det, har boken hemma :)

Re: turbo amazonen från 1968 :)

Posted: Fri Oct 07, 2011 4:07 pm
by Andréamazon
mini update vad som händer.


Image

940:in påväg till skroten


Image

Image

pressat ur bussningarna och blästrat lite svår åtkommliga ställen, ska slipas o målas nu, sen i med de nya bussningarna.

Image

fått mina balkar jag beställde, 360 kr för alla. galvad och 1,25mm plåt. riktigt bra pris :)

Re: turbo amazonen från 1968 :)

Posted: Mon Oct 10, 2011 6:26 pm
by Andréamazon
då var det dags för att byta vänstersidas tröskel med, helt bortrostad :P

Image

Image

kapat bort all rost och slipat bort det som var ytrost.

Image

svetsprimer på

Image

passar in balken :)

Image

Image

Image


Image


Image

Image

polera bakljusen, den som e sprucken syns inte utifrån när kromsargen e över.

Image

börjat tona dem, får bli några till lager så de blir riktigt röda, får se om de blir bra annars köper jag röda :)

Re: turbo amazonen från 1968 :)

Posted: Mon Oct 10, 2011 6:44 pm
by ErikssonM
Image

börjat tona dem, får bli några till lager så de blir riktigt röda, får se om de blir bra annars köper jag röda :)
Jag tonade mina så , fast bara översta pga att ja inte har något backljus och jag blev väldigt nöjd :) Du får dock lägga mer än ett lager och på både in och utsidan för o slippa nyansskillnad...

Re: turbo amazonen från 1968 :)

Posted: Mon Oct 10, 2011 6:56 pm
by Hasse63
Tycker det ser tunt ut, galvplåten är klenate än svart så... Jag är tveksam att lagningen runt domkraftsfästet kommer hålla då du använder domkraften.

Re: turbo amazonen från 1968 :)

Posted: Mon Oct 10, 2011 7:10 pm
by Andréamazon
Hasse63 wrote:Tycker det ser tunt ut, galvplåten är klenate än svart så... Jag är tveksam att lagningen runt domkraftsfästet kommer hålla då du använder domkraften.
nja det tror jag inte, är 1,25mm plåt :) asså e galvad svagare ? känns stabilt iaf

Re: turbo amazonen från 1968 :)

Posted: Wed Oct 12, 2011 1:58 pm
by Lemmy 121
Vilket härligt bygge! Den där kabelhärvan du ska använda alltså, usch vad mycket!! :O

Re: turbo amazonen från 1968 :)

Posted: Wed Oct 12, 2011 4:10 pm
by Andréamazon
Lemmy 121 wrote:Vilket härligt bygge! Den där kabelhärvan du ska använda alltså, usch vad mycket!! :O
tack så mycket ! :) ah hehe, men ser mest mycket ut för kablarna är så långa nu, har väll ett x antal timmar att korta kablar sedan när det e inkopplat haha :P

Re: turbo amazonen från 1968 :)

Posted: Thu Oct 13, 2011 4:23 pm
by Andréamazon
Image

blev faktiskt mycke bättre än jag trode det skulle bli :)

Image

fick ta o polera kofångarn bak lite :P

Image

blev rätt bra :)

Re: turbo amazonen från 1968 :)

Posted: Thu Oct 13, 2011 9:24 pm
by Hasse63
Ja det blev mer än bra 8) Hur många lager lade du på och lackade du den röda delen lika mycket?