"Renovering" av avgasgrenröret?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Leffe_sthlm
Posts: 46
Joined: Sun Aug 09, 2009 3:04 pm

"Renovering" av avgasgrenröret?

Post by Leffe_sthlm »

Nu börjar jag få riktigt snyggt i motorrummet, men tyvärr så ser avgasgrenröret ganska fult ut (har dubbla SU, så det är ett separat avgasgrenrör).
Hur gör man bäst för att få det snyggt igen?
Blästring och ommålning?
Vilken sorts färg ska man då använda?
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: "Renovering" av avgasgrenröret?

Post by Amazonsport »

Jag tycker det är svårt att få färg att hålla, mitt bästa tips är att du stålborstar eller blästrar det försiktigt sen smörjer in det med spissvärta.. Jag har gjort så själv o det är lätt att behandla igen när det börjar försvinna, istället för färg som bränns bort eller flagnar bort.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Re: "Renovering" av avgasgrenröret?

Post by Mats Lysekil »

Hej! Blästra,,,,måla sedan med Bill Hirch färg finns från silver flera grå nyanser till mattsvart. US Carparts Uddevalla säljer denna utmäkta färg, det kanske finns återförsäljare närmare Ståckholm så du kan se prover?
Mvh Mats
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: "Renovering" av avgasgrenröret?

Post by QV »

Jag hade en svart avgasfärg från Be-tema och den är Beee.
Svart är det nu på "insugsdelen" men inte på "avgasdelen" så skall man frångå spissvärta så måste färgen vara bra.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: "Renovering" av avgasgrenröret?

Post by sotarn »

Jag håller på att fixa iordning mitt grenrör o jag har precis blästrat det,sen skall jag lämna in det till ytbehandling för försinkning.
Resultatet ser nästan ut som om det vore kromat(om man nu har polerat det innan försinkningen) :D . Hoppas nu bara det håller bra :? . Sotarn
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: "Renovering" av avgasgrenröret?

Post by gudu »

Är det någon som provat att bränna in linolja? Värm
Med brännare och pensla på linolja och värm eventuellt igen så det dunstar/bränner in. Det brukar bli fint, ungefär som gevär. Men vet ej hur det fungerar på grenrör.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: "Renovering" av avgasgrenröret?

Post by Amazonsport »

Ska du bränna in linolja så det drar in i porerna så måste du glödga järnet och ett grenrör är lite väl tjockt gods för den operationen..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Post Reply