Page 1 of 1

chrome reverse

Posted: Wed Mar 30, 2011 11:48 am
by shooter
hej hej!

Letar efter en uppsättning chrome reverse fälgar till min amazon!!! vart finns d sånna med rätt bultmönster!!??

tacksam för svar!!!

/Olle

Re: chrome reverse

Posted: Wed Mar 30, 2011 7:13 pm
by Hasse63
Google är också din vän.

Re: chrome reverse

Posted: Mon Apr 11, 2011 8:35 pm
by ErikssonM
Hasse63 wrote:Google är också din vän.
Nu vill ja inte verka otrevlig , men de är lite taskigt svar att svara så .
Det är inte hur lätt som helst att hitta det man söker på google, inte alla som kan hur man söker ordentligt på google för att hitta det man söker.
Här har du ett par fälgar som är nästan identiska med chrome reverse , något billigare också skulle jag tro : http://www.alven-ingvarsson.se/f%C3%A4l ... 313-4605PC

MVH

Re: chrome reverse

Posted: Sat Apr 30, 2011 6:17 pm
by Cpt Tuttle
Amazon har samma bultmönster som US Ford och Chrysler, så att hitta chrome reverse är inga jätteproblem. :)

Re: chrome reverse

Posted: Sat May 07, 2011 4:20 pm
by Indalsman
Cpt Tuttle wrote:Amazon har samma bultmönster som US Ford och Chrysler, så att hitta chrome reverse är inga jätteproblem. :)
Hur är det med inpressningar och så då??

Re: chrome reverse

Posted: Tue May 10, 2011 1:42 pm
by Cpt Tuttle
Jadu.

Det här med inpressningsdjup (ET) är ju intressant av två anledningar.

1. Om vi tar tre lika breda fälgar med lika breda däck, så kan det vara som så att den ena passar perfekt på bilen, den andra tar i insidan på hjulhuset och den tredje sticker utanför skärmen. Varför?

Jo, det beror på ET-måttet. Det är var fälgens anliggningsyta sitter i förhållande till fälgbanans mitt, vilket avgör djupet på fälgen. Därför kan fälgar med fel ET ställa till det.

2. Ett lågt ET, dvs. en "djup" fälg, kan ställa till det geometriskt. Till exempel så är det som så, att idealet om man drar en linje mellan övre och nedre kulbult, är att den linjen när den träffar marken skall hamna mitt i däcket. Nu är de flesta bilar inte så idealiskt konstruerade från fabrik att det inträffar - men en djupare fälg gör det ju logiskt sett bara värre. (Detsamma gäller så klart om man går ner i hjuldiametern, till exempel om man lägger på 185/60R14 på en bil som original haft 195/70R14). Dessutom ger ett lägre ET-mått högre påfrestningar på hjullager m.m.

Detta innebär så klart inte att man får en trafikfarlig bil med att ändra ET inom rimliga mått - men väl värt att tänka på.

Kollar vi då på Amazonens originalfälgar, så kan vi konstatera att de är väldigt smala med dagens mått mätt, bara 4", och dessutom så har de ett ganska högt ET, jag minns det inte i huvudet då de inte är stämplade som moderna fälgar, utan jag har bara mätt med en tumstock, nåja. Dessutom sitter de trots sin ringa bredd ganska nära hjulhusen...

Om man till exempel vill gå upp till en 7" fälg så tvivlar jag att det ens går med Amazonens original ET, eftersom det kommer ta i inåt. Eftersom det finns gott om plats utåt, så går det däremot bra att använda en 7" fälg med lägre ET än originalet.

Och varför heter då Chrome Reverse-fälgar som de gör? Jo, chrome syftar givetvis på att de är förkromade. Reverse i sin tur, baklänges, vad har det med fälgar att göra?

Jo, de är helt enkelt baserade på en "vänd" plåtfälg, det vill säga, centrum har svetsats i åt andra hållet motför i vanliga fall, så insidan på fälgbanan är numer utsida. Att detta resulterar i en djup fälg (med lågt ET) är ju rätt så uppenbart, så du hittar helt enkelt inte en Chrome Reverse-fälg med högt ET, för då vore det ingen "reverse" längre.

Du får helt enkelt mäta dig fram till vad du får plats med och handla fälgar utifrån de förutsättningarna. Om du inte vill ändra ET på grund av ökad styrradie och lagerslitage så får du helt enkelt använda dig av andra fälgar än chrome reverse (och troligtvis inte använda så särskilt mycket bredare fälgar än original heller).