Jag har en M41-låda som jag monterat i Amazonen. Köpte lådan begagnad så jag vet inte skicket, men öppnade locket och det syntes inga konstigheter. Problemet är nu att växelspaken direkt ramlar ner från 1:an och 3:ans lägen, alltså rent fysiskt med hjälp av tyngdlagen från övre läget ner till neutral. Borde kanske testat detta innan jag monterade lådan, men men ...
Vad kan det vara för fel?
/Jörgen
1:an och 3:an ramlar ur
Re: 1:an och 3:an ramlar ur
Jeg gjorde det samme på min Duett. Satte inn en reservegirkasse og den ville ikke stå i girene. På min var det kulan under fjædren i skifteakslingen som hang i hullet. Jeg renset opp (filade) og nå sitter girene helt bra.jorbra wrote:Jag har en M41-låda som jag monterat i Amazonen. Köpte lådan begagnad så jag vet inte skicket, men öppnade locket och det syntes inga konstigheter. Problemet är nu att växelspaken direkt ramlar ner från 1:an och 3:ans lägen, alltså rent fysiskt med hjälp av tyngdlagen från övre läget ner till neutral. Borde kanske testat detta innan jag monterade lådan, men men ...
Vad kan det vara för fel?
/Jörgen
Re: 1:an och 3:an ramlar ur
Tack för tipset Torbo! Jag plockade ner lådan igår (tog 3 timmar!) och konstaterade mycket riktigt att en av de tre kulorna satt fast - den i mitten. Det är tre kulor med fjädrar som 'markerar' lägena för växlarna. Fjädrarna trycks mot kulorna via locket på växellådan. Kulorna rullar sedan på respektive tre stänger med spår i för växellägena. Jag tryckte rätt länge för att 'få loss' kulan i hålet. Hade inte heller tappat ur växellådsoljan så jag ville inte vända lådan upp och ner för att få ur kulan. Vad göra? Jo jag tog en plastslang (motsvarande vindrutespolaren) och monterade på dammsugarslangen med silvertejp. Då var det enkelt att suga upp kulan ur hålet. Jag filade hålet och droppade tillbaka kulan tills att den gick lätt upp och ner när jag rörde på stången. Lite extra olja, fjäder i hålet och sedan montering av växellådan igen - så var det fungerande några timmar senare.
/Jörgen
/Jörgen
Re: 1:an och 3:an ramlar ur
Så bra! Sveriges billigste girkassereparasjon! God sommer!jorbra wrote:Tack för tipset Torbo! Jag plockade ner lådan igår (tog 3 timmar!) och konstaterade mycket riktigt att en av de tre kulorna satt fast - den i mitten. Det är tre kulor med fjädrar som 'markerar' lägena för växlarna. Fjädrarna trycks mot kulorna via locket på växellådan. Kulorna rullar sedan på respektive tre stänger med spår i för växellägena. Jag tryckte rätt länge för att 'få loss' kulan i hålet. Hade inte heller tappat ur växellådsoljan så jag ville inte vända lådan upp och ner för att få ur kulan. Vad göra? Jo jag tog en plastslang (motsvarande vindrutespolaren) och monterade på dammsugarslangen med silvertejp. Då var det enkelt att suga upp kulan ur hålet. Jag filade hålet och droppade tillbaka kulan tills att den gick lätt upp och ner när jag rörde på stången. Lite extra olja, fjäder i hålet och sedan montering av växellådan igen - så var det fungerande några timmar senare.
/Jörgen