Page 1 of 4

Motorn blir varm vid tomgång

Posted: Tue Jun 07, 2011 9:01 pm
by Presley
Har en -66 med b20 som blir riktigt varm när jag står på tomgång, räcker med någon minut så är den uppe på "V"..
Men ligger man på landsväg så håller den sig på en bra nivå..

Kylarvätskan ser lite grumlig och brun ut så jag tänkte byta kylarvätskan imorgon och skölja ur kylaren för att se om det blir bättre, förhoppningsvis är det bara det som är felet.

Men tänkte passa på att fråga er här eftersom jag inte är så haj på detta.. Vad det kan finnas fler för orsaker till att motorn blir så varm vid tomgång, lite "bra att veta" grejer så jag vet vart jag ska börja felsöka...

Härligt att alltid något ska krångla :mrgreen:

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Posted: Tue Jun 07, 2011 10:58 pm
by A-masen
Blir den varm om du står still med motorn igång, men svalare när du kör? Så hade jag på en bil med trasig vattenpump (inte Volvo). Skovelhjulet hade lossnat. Det räcke alltså med fartvinden för att kyla.
Annars är nog renspolning av kylsystemet, glöm inte att öppna kupévärmen för fullt också, "åtgärd 1A" vid sådana problem.

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Posted: Wed Jun 08, 2011 5:45 am
by Presley
Exakt, den blir varm på tomgång och svalare när jag kör. (Ju högre varv desto bättre).

Nu hänger jag inte med riktigt, kupévärmen ska jag öppna för fullt när och varför?

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Posted: Wed Jun 08, 2011 8:10 am
by Hasse63
Då du spolar igenom kylsystemet ska du även spola igenom värmepaketet, MEN spola igenom det separat så du slipper få motorns skit in i det. :wink:

Edit: Även kylaren bör spolas separat..

Ska visst vara bra med maskindiskmedel och varmköra, men har själv inte provat.

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Posted: Wed Jun 08, 2011 12:29 pm
by Presley
Okej, vilken ordning ska man börja felsöka om det inte hjälper med att enbart byta kylarvätskan då?

Termostat?.. vattenpump?.. kylarlock? :S


Såg att den här kabeln var "nästan" av, den satt i 2 trådar ungefär innan jag tog tag i den så den gick av.. Kan ju inte vara särskilt bra? :roll:
Har för mig att jag har läst innan här på forumet vad denna hade för funktion, men hittar inte tillbaka till den tråden igen. Hjälp? :mrgreen:

Image

EDIT: Följde kabeln nu och såg att det är den som går till tempvisaren inne i bilen. Kan det vara så att det är orsaken till att den stiger vid tomgång? Satt ju som sagt bara fast i 2-3 trådar..

Tempgivaren helt enkelt, "röret" innuti var ju helt av.

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Posted: Wed Jun 08, 2011 2:29 pm
by Torbo
Den blir nok vanskelig å reparere, men jeg har hørt av noen kan reparere slike ting også. Det er nemlig et rør med væske innvendig og ikke en kabel....

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Posted: Wed Jun 08, 2011 2:30 pm
by granfot
Nu är jag ingen expert, men det röret innehåller eter och fungerar som en gammal kvicksilvertermometer. Tycker inte att mätaren borde röra sig alls om det var av, och flätan är väl bara ett skydd tror jag. Mätaren borde inte röra sig alls oavsett temperatur, om du nu inte lyckats klämma av röret utan att förlora etern i det och det tvivlar jag på är möjligt.

Jag ska inte säga att det är såhär det är, men troligen får du ge dig ut på jakt efter en ny tempmätare med givare och allt.

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Posted: Wed Jun 08, 2011 2:39 pm
by Presley
Okej, hum hum..

Men jag är helt bergsäker på att själva röret innanför flätan var av när jag fick syn på detta, och det var inte "klämt" av på ett sånt sätt utan man ser fortfarande ett litet hål i röret...

Men som du säger, jag får nog ge mig ut på jakt efter en komplett tempgivare. Finns på motoroldies men den kostade ca 1400 ;)

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Posted: Fri Jun 10, 2011 12:07 pm
by Presley
Bytte till en hel, begagnad tempmätare med givare och nu kan jag stå och puttra på tomgång och motorn håller sina 80 grader :mrgreen:

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Posted: Fri Jun 10, 2011 12:34 pm
by A-masen
Bra! Jag kan tillägga i ämnet tempmätare, att jag har läst på något forum, minns inte vilket, om någon händig som satte in ett elektriskt instrument i stället för det "mekaniska" i instrumentbrädan. Naturligtvis bytte han givare i topplocket också. Kan han ha tagit ett instrument från Volvo 140?

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Posted: Fri Jun 10, 2011 9:40 pm
by Presley
Ja det var bra! fram tills nu :lol:
.. Körde hem från stan idag, (ca 1 mil). Låg i 70km/h och mätaren stod på 60 grader hela vägen hem. Sen när jag stod stilla på tomgång en stund när jag kom hem så gick den uppåt mot 80grader och sedan vidare till ca 90grader innan jag stängde av. Men inte lika fort som den gjorde innan jag bytte tempmätaren - tog väl 7 minuter ungefär att komma upp i 90grader nu :lol:

Så jag tänkte byta termostat i nästa vecka och se om det blir bättre, är jag på rätt spår då?
Hur ska det vara med temperaturen vid tomgång egentligen?
80 grader ska den väl ändå hålla vid vanlig körning?

Det där med elektronisk mätare är jag inte så insatt i, men vore kul om någon som visste svarar på det :)

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Posted: Sat Jun 11, 2011 5:05 pm
by A-masen
Vi tar elektroniska mätaren först. Visst kan man köpa en mätare på B-tema och sätta i bilen, men det blir ju inte så snyggt om man nu har sådana ambitioner? Det exemplet som jag såg på forumet var att någon hade lyckats få en elektronisk mätare på plats i originalinstrumentbrädan i en Amazon. Och det är nog lite märkvärdigare än B-tema.
Så jag tycker också att alla som vet något om detta, skriv här och informera oss!
En elektronisk mätare skickar ut en spänning, på 10 volt till givaren som sitter i topplocket. Det är helt enkelt ett motstånd som ändrar ohmvärde med temperaturen. NTC-motstånd heter det i detta fallet. (Men det är lite överkurs som vi kan ta mer om en annan gång). Mätaren i instrumentpanelen visar då hur mycket spänning det går igenom motståndet som samtidigt är jordat i topplocket. Mätskalan är naturligtvis kalibrerad (liksom motståndet) för att visa en önskad temperaturkurva i stället.
Elektroniska mätare kom i och med 140-modellerna. I dag är ju motorns tempmätare en del av motorstyrningen ECU, så det är en viktig del av alla givare.

Om din motor är genomvarm, du har t.ex. kört i en halvtimma, så borde inte temperaturen variera något större mellan "körvarv" och tomgång, tycker jag. Något lite märkbart -ja, men inte så att man skall behöva oroa sig för det.
Så jag tror att en kylarrensning är det som står på tur för dig.

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Posted: Sat Jun 11, 2011 7:12 pm
by QV
Min motor är varm vid lörning och på tomgång stiger tempen ytterligare (in på rött).
Eftersom både kylaren och värmepaketet är nytt så borde jag inte ha stopp där. Även vattenpumpen är ny (fast jag tror det är den som läcker vatten för mig) men något djävlas med mig...

/Janne

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Posted: Sun Jun 12, 2011 5:58 pm
by Presley
Hm, det tar 10 minuter från att jag startar motorn kall tills den är uppe i ca 90-95 grader räknade jag idag (Under den tiden stod den på tomgång).
Sen började jag köra och efter ungefär 2 minuters körande i 70km/h var motorn nere på 80grader och fortsatte sedan ner till 70grader. 70 grader höll den sedan i ungefär 20 minuters körande i 70km/h tills jag var hemma igen.

Men nu har jag ju kopplat ur värmepaketet också och dragit slangen tillbaka till motorn bara...
Är värmepaketet inkopplat ligger bilen mellan 50-60grader vid 70km/h.

Jag har sköljt ur kylet och motorn så det måste vara något annat fel? Kan det inte vara termostaten då? Om jag förstått det rätt så är dens uppgift att stänga när det blir för kallt och öppna när det blir för varmt... Rätta mig gärna om jag har fel :roll:..

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Posted: Sun Jun 12, 2011 7:00 pm
by Fredrik Lofter
Är inte det normalt att motorn blir varmare vid tomgång eftersom kylningen då helt enkelt är mindre än vid körning? Så har min Amazon betett sig i alla år jag haft den (10 eller så). Det tar en 5-10 minuter för motorn att bli varm och vid körning kring 50km/h och uppåt ligger tempmätaren stadigt på mitten. Börjar jag krypköra (typ bilkö) eller står på tomgång vid något rödljus så klättrar tempmätaren upp på rött inom ett par minuter. Vid farter över 50km/h (3:an och över) så klättrar tempmätaren ner igen. Slår jag av motorn så går tempmätaren upp på rött igen för att sedan gå ned mot noll.

Hon gillar inte bilköer, Amazonen... ...men att ha full blås på värmen hjälper till att dra ned motortemperaturen. Alltid något (i en bilkö har man inte så mycket andra alternativ).

Mvh,

Fredrik