Kwimms amazon nr 2

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Kwimms amazon nr 2

Post by kwimmm »

Nu är jag äntligen tillbaka i amazonträsket och håller på med en rat rod inspirerad custom.

Köpte bilen av en man vars far (som är ägare till bilen) avlidit och bilen stått stilla utomhus i fyra år och har därför fått ta ganska mycket stryk. rost i golv och i skärmar. Den hämtades på släp för 12 dagar sen och besiktigades utan anmärkning i fredags så det har varit en låååång veckas semester i garaget.
Gjort rätt mycket men ändå ganska lugnt om man tänker på hur gammal bilen är och hur länge den stått stilla.


När den landade hemma
Image
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by kwimmm »

Fick bli två inlägg för att jag skulle få rätt på bilder innan man la upp för mycket för att sen få reda på att man gjort fel..

Första saken som gjordes var att vattenpumpen byttes och slavcylindern fick fräschas upp då den hade satt sig rejält. lite eld och lite våld så lossnade den sen smordes den upp och nu funkar den galant.
Efter det blev det rostlagning i golv och tvärbalkar sen lite elfix med blinkers vänster fram och även positionsljus vänster fram. pillade med en massa saker och insåg till slut att det bara va jordfel och biltemas underbara glödlampor som spökade. Lyktinsatserna hade rostat sönder så dom byttes också.
När detta var gjort så kördes bilen fram och tillbaka för att bromsa bort rosten och till slut fungerade dom ganska bra.
Koppling och vattenpump fixades förra veckan och resten har gjort nu måndag till torsdag. har haft semester hela veckan så jag har kört sambon till jobbet halv sju och sedan varit i garaget till kvart i fyra (har blivit "några" timmar på kvällarna också kanske).

I förrgår gick bilen som sagt genom besiktningen med blankt papper och det roliga kunde börja!
Planen är att låta den vara i ganska nergånget skick utvändigt men ändå få till lite snygga detaljer. Tips på fler saker man kan göra själv uppskattas verkligen.

Det som har gjorts i helgen är sänkning bak, svartmålade lyktsargar fram och bak, andra fälgar med snobbringar och rensad baklucka (dock är inte alla hål igenlagda).

Såhär ser den ut nu
Image

Image


Det har även blivit nytillverkade kickpaneler och påbörjat ny främre golvmatta då den gamla knappt existerade.

Planer på kommande små projekt är att sänka den fram, sänka lite lite till bak, skaffa ett knogjärn som handtag till att öppna bagageluckan (kommer att kopplas till vajern som fick dras upp i hatthyllan).

Någon som vet vilka navkapslar som passar på fälgarna som sitter på nu? Dom som satt på plåtfälgarna med hål i passar inte. Dom är för små.

Skriv gärna dina åsikter om bilen, ris eller ros. Som jag skrev innan så uppskattas tips om customgrejer man kan göra på den utan att behöva köpa en massa saker.
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by Presley »

Från mig blir det bara ROS! :D

Ska bli spännande att följa detta och se vad du hittar på, så önskar dig lycka till. Ratlook *Tumme upp*
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by kwimmm »

Idag blev det sänkning fram. Blev rätt grovt så jag ska eventuellt sänka lite till bak för dom ska ju hänga bakåt! Fint att jag i garaget kan köra in amazonens kofångare under bakkofångaren på farsans bmw och den tycker han är låg! Haha

Ingen bra bild på hela bilen då det har regnat här nere hela dagen men bild på framhjul kommer här.

Image

Funderar på om jag ska måla hela bilen antingen mörkbrun eller mattgrå men utan att laga rosten utvändigt innan. Plåten i bakskärmar och bakstam är så pass dålig så det går knappt att laga utan att byta alltihop. och det funkar ju inte.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by sotarn »

Av mig får du en hel bukett rosor :D. Gillar verkligen stuket på bilen 8) .
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by kwimmm »

Tack tack. Kul att folk uppskattar att man försöker. Funderar på att prova klippa ut lyktkepsar ikväll. man borde väl kunna klämma in dom mellan lyktsarg och själva insatsen? vet inte hur tjock plåten jag har är men om man bockar den lite mer än det behövs så kan man dra ut dom lite så att dom klämmer in mot insatsen...
Eller?
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by 123GT »

Tål den inte regn !? :lol:
Ser fram emot nya bilder på hela bilen...i profil...sänk bara inte för mycket så du får problem på allmän väg. :|
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by kwimmm »

Satt igår och drömde i min gamla projekttråd och insåg att jag nog är tvungen att reda ut problemen utvändigt och lägga en vettig lack på bilen. trodde att det va dags för en fet rishög men det går nog inte. funderar på mörklila och grått tak. allt i matt färg. fast det får vänta till höst/vinter tror jag.

123gt: JAG tål inte regn. haha. Vi körde bilen till en camping där det är bilcafé varje tisdag över sommaren och det blev många blickar. dom flesta tyckte nog att vi va idioter men det verkade va nån som uppskattade den iallafall. skulle satt en lapp i fönstret "under construction!"

Att köra på allmän väg är inga problem förutom att avgassystemet har en tendens att slå i bakaxeln. Funderar på att göra sidepipes framförbakhjulet som på min förra. Blir dock inget med ljuddämpare och sånt. Men, rostar det så behöver man ju bara byta rör. :D
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by kwimmm »

Kunde inte hålla mig igår så jag och dottern höll på hela dagen igår för att få en uppfattning om hur det ska bli sen när allt är lagat.
Såhär blev det nu
Image

Ska sätta dit handtaget och se om jag kan hitta listerna till dörren då jag tycker att det passar med krom till färgen.
Färgen är lite för ljus jämfört med vad jag tänkte mig från början men det är skönt att veta på ett ungefär vad man ska jobba för.

När bilen köptes så fick jag med insug/grenrör med en stromberg 175(cd?) och i bilen sitter det en zenith vn36 fallförgasare. Nån som vet om strombergaren är ett bättre alternativ? Nått speciellt man ska kolla på dom för att få reda på skick?
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by 123GT »

...ha ha ha...jag tål inte regn så bra heller, faktiskt !
Jag tycker att bilen ser bra ut på bilden ! Har du blandat färg själv och rollat den, eller ?

Nu har du ju inte bett oss att tycka till om bilen....men jag skulle antingen haft blanka strlk ringar eller målat dem i bilens färg + fälgar i samma färg som taket med blanka hjulmuttrar och centrumkåpa ! Skulle inte målat stötfångarna eller grillhalvorna på denna bilen, men återmonterat lister på dörrar och fixat lite spel och passningar här och där. men det är ju din bil....ser fram emot fortsättningen ! :)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by kwimmm »

Färgen heter bengalack och är inte framtagen till bilar men det funkar. Målade en mercadiesel -97 förra året med bengalack mattsvart och den blev riktigt rockig! Lyktsargarna ska bli lila eller samma gråa färg som taket och fälgarna ska också målas. vill dock ha lila fälgar med snobbringar och kapslar. vet dock inte vilka kapslar jag ska leta efter.. dom jag har till nyare amazonfälgar med hål i passar inte. Jag ska ringa runt till folk i närheten och se om det finns några lister till förardörren. Alla andra lister är monterade men förra ägaren bytte förardörren och eftersom att den inte hade målats satt varken handtag eller lister på den. fick med handtaget men inga lister.

Skulle målat både taket och fälgarna samtidigt som resten av bilen men med en tjej på knappt fyra år på tomten så går en del tid åt till att underhålla och hålla koll också! :) Får se vad som blir gjort nästa vecka då jag inte tror att det blir mer fix denna helgen.

Tips på vilka kapslar som passar mina fälgar och ett svar på mina förgasarfunderingar vore väldigt uppskattat!
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by kwimmm »

Missade att skriva att bilen sprutmålades ute på uppfarten med bättre resultat än väntat!
klemenz
Posts: 50
Joined: Sat Sep 17, 2005 10:48 am

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by klemenz »

http://www.tradera.com/Navkapsel-nr1-au ... _135179021

det är dom gamla "hundmatskålarna" du ska ha. brukar dyka upp sånna på tradera lite då och då.

och på förgasarfrågan så får jag kanske skäll men får jag välja mellan fallförgasaren och stromberg så tar jag alla gånger stromberg. OM strombergaren har justerskruv till CO inställningen.

men det är bara min åsikt vore bra med andra synpunkter på det hela :P
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by kwimmm »

tack tack tack. ska se om man kan buda hem den sen när et närmar sig slutet så får man samla på sig till man har till alla. blir nog väääldigt fult med rött i mitten på kapseln om man har lila fälgar och bil. men det får man ju lösa på nått sätt.

Kan tänka mig att stromberg är lite jämnare och behagligare i gången. Har bara kört med fallförgasare och halvtaskigt synkade dubbla su och inget av dom alternativen har varit superhärligt. Får ta in strombergaren och ha köksbordsmys ikväll! se över och leta glapp och dåliga tätningar. nått speciellt man borde kolla?
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by Blomquist »

kwimmm wrote:köksbordsmys ikväll! se över och leta glapp och dåliga tätningar. nått speciellt man borde kolla?
Nytt membran brukar sitta fint.
210 -64, 223 -68
Post Reply