Äntligen klar! Min 121S Retro.
Posted: Thu Jul 21, 2011 10:35 pm
ÄNTLIGEN är jag färdig med min Amazon-renovering efter nästan 15 år! Tog premiärturen för några veckor sedan. Lite småjusteringar kvar, men vilken känsla! Strikt originalutförande men i min tappning som en 121S (Special) kryddat med hitech- detaljer. (Vet inte om den skall ligga i Original eller Custom.)
Så här blev det i varje fall:
Jag har tidigare deltagit i olika specifika trådar här på forumet, men här är nu historien om den färdiga bilen:
I min barndom…
hade föräldrarna bestämt sig för att byta sin midnattsblå PV 544 från 1958 mot en Amazon. Det blev en pärlvit Amazon 122S från 1966. Begagnad visserligen, men jag kan fortfarande ibland förnimma den sköna doften av galonen från de vinröda sätena. Jag minns kvällen när vi hämtade hem bilen från bilfirman, det kan väl ha varit kring 1970. Jag var 9 år och skulle gå på scouterna. Jag tyckte alltid det var kul, men just den kvällen ville jag inte gå. Mamma försäkrade mig dock om att Amazonen var kvar även när jag kom hem. Efter scouterna satt jag sedan flera timmar i Amazonen i garaget och var bara så lycklig. Doften av galon, den gröna instrumentbelysningen, radion med snabbval, overdrive-spaken, …
När det var dags för mig med egen bil fick jag överta föräldrarnas Amazon. Under det året som jag gjorde lumpen renoverade jag bilen på helgerna. Jag hade tillgång till ett gammalt lokstall med gott om plats, så bilen slipades plåtren, rensades på lister, bakluckehandtag och baklysena byggdes in. Vit sammet på instrumentpanelen och alla reglage inflyttade under panelen. Så skulle det se ut i början av 80-talet. Vad jag ångrar än idag är att jag bytte bort bilen mot en Golf -77. 122S är ju idag en ovanlig och eftertraktad variant, näst efter 123GT. Jag lyckades spåra Amazonen någon gång i mitten av 90-talet till en parkeringsplats i Eslöv, men den tidigare pärlvita bilen var helt grön av mossa och såg fullständigt eländig ut. Just då lockade det inte att försöka köpa tillbaka bilen, och något år senare var den skrotad.
Rullande renovering som spårade ur
Amazon-intresset var dock återväckt och 1993 hittade jag en hyfsad bil, som bara skulle ’fixas lite’. Visserligen bara standardmodellen 121, men ändå en Amazon. Men som så många andra renoveringar spårade den ur någonstans på vägen. En fullt körbar pärlvit Amazon 1967 och en rullande renovering som började för 15 år sedan visade sig snart bli en totalrenovering med minsta skruv nerplockad.
De första 10 åren var just betoningen på nerplockning. Något man dock av erfarenhet lärt sig är att dokumentation är a och o, samt att saker och ting inte går så fort som man tänkt sig. När det så var dags för ihopsättning fanns alltså 100-tals sortimentspåsar prydligt staplade med några skruvar i varje påse. Men problemet var att de flesta påsarna inte var märkta med vad skruvarna var till. ”Det kommer jag ju ihåg ändå”. Men icke. Inte för att jag har Altzheimer, men 10 år senare finns det ingen chans att minnas hur saker och ting satt. Räddningen trodde jag naturligtvis var Volvos Verkstadshandbok, men tyvärr är det mycket som saknas i detaljbeskrivningar och det är också en del som skiljer mellan årsmodellerna.
Tanken från början var att göra en rullande renovering och att ha bilen som andrabil. Men ju mer som plockades av, desto mindre blev möjligheten att snabbt få ut bilen på vägarna igen. Och det var där någonstans som det spårade ur med eskalerande ambitionsnivå. Här skulle totalrenoveras och det till strikt och oklanderligt originalskick. Endast NOS, nya eller perfekta begagnade delar var gott nog.
Till sist, efter 10 år, var bilen tömd och endast karossen stod kvar. Så började en period med skrapning av underredsmassa, rostlagning och som det kändes, ändlöst slipande.
Bilen i augusti 2004. Går det att få ihop den tro?
Januari 2010. Snart på väg till lack.
Volvo-reliefen från en radio-lucka integrerad på en ’strippad’ panel.
Retro med hi-tech
När bilen var klar för lack i början av 2010 fick jag dock plötsligt för mig att det inte var en strikt originalbil från 1967 jag skulle bygga ihop. Tokrenoverade originalbilar finns det många av, som det är svårt att slå. Dessutom tycker jag att många detaljer blev utslätade med åren, dvs detaljerna var snyggare på tidigare Amazon-modeller. Jag bestämde mig alltså för att sätta ihop min bästa Amazon, en 121 S (Special), med som jag tycker de snyggaste detaljer från Amazon-åren, t.ex. grill-galler från 62-64, bakluckehandtag modell "flygplan" från 59-63, blinkers fram från tidig modell (1957) med lampa för långtidsparkering. Detta resulterade i att jag delvis fick börja om att leta NOS-delar. Dessutom blev jag inspierad av Boyd, Vöx, Leif Tufvesson och alla andra retro-byggen med modern teknik, så LED-belysning, iPod Nano Touch som kontrollerar den gömda ljudanläggningen och annat kom till Och givetvis egentillverkade 121S-sköldemblem i rostfritt till framskärmarna. (För er som kan Amazon-historien så tillverkades inte några 121S. Det var 121, 122S och 123GT. Eftersom jag en gång hade en 122S med det snyggaste skärmemblemet, men inte byggt om min 121 helt och hållet till en 122S, valde jag kompromissen 121S.)
Grunden är dock fortfarande ett strikt originalutförande för 1967 i minsta detalj (och jag kan återställa till 1967 års utförande på ett par timmar), men avvikelserna med detaljer från olika årsmodeller är noggrant noterade.
Blå LED instrumentbelysning och integrerad OD-lampa (uppe till höger om 180).
iPod Nano i specialkonsoll mellan framstolarna styr ljudanläggningen.
Framvagn, motor och växellåda på vagn. Hissa upp bilen, för in vagnen och skruva fast paketet. Klart!
Blinkershus från -57a passar rakt av till nyare Amazon eftersom de hade 2 lampor – en för ’långtidsparkering’. (Senare B16-blinkers hade bara en lampa.)
121S för min Special.
Kromad innerbackspegel – en av många specialare.
Kul att lägga ut alla nyrenoverade/nya/NOS-delar.
Lite fakta:
- Helt original B18A-motor
- M41 OD-växellåda (D-typ) + kortad kardan
- Ventilkåpa aluminium
- Rostfritt avgassystem
- Sportfjädrar 30 mm
- Fälgar: Kromade Coys C5 17"
- Inredning i vinrött galon (skall egentligen vara naturbrun galon på pärlvit -67:a)
- Instrumentpanelstoppning (från årsmodell 57-62)
- Dörrförlängningar (57-62)
- Fönstervevar + dörrhandtag inre (-62)
- ’Ren’ instrumentbräda, ’Volvo’ integrerat. Flyttade reglage.
- Hastighetsmätare kromad, OD-lampa integrerad, blå LED-belysning
- Grant ratt, valnöt
- Kromad innerbackspegel
- Kromade fällbeslag
- iPod Nano Multi touch + konsoll + dold ljudanläggning
- 121S skärmemblem (121 'Special')
- Grill-galler (62-64)
- Baklucka (59-63)
- Bakluckehandtag "flygplan" (59-63)
- Bakljusglas bak (röd-röd-vit)
- Blinkers fram (tidig modell med lampa för långtidsparkering) 57-59 (61)
- Strålkastarsargar B16 (57-60)
- LED-belysning (bakljus, blinkers, back, nrplåtsbel, p-ljus)
/Jörgen
Så här blev det i varje fall:
Jag har tidigare deltagit i olika specifika trådar här på forumet, men här är nu historien om den färdiga bilen:
I min barndom…
hade föräldrarna bestämt sig för att byta sin midnattsblå PV 544 från 1958 mot en Amazon. Det blev en pärlvit Amazon 122S från 1966. Begagnad visserligen, men jag kan fortfarande ibland förnimma den sköna doften av galonen från de vinröda sätena. Jag minns kvällen när vi hämtade hem bilen från bilfirman, det kan väl ha varit kring 1970. Jag var 9 år och skulle gå på scouterna. Jag tyckte alltid det var kul, men just den kvällen ville jag inte gå. Mamma försäkrade mig dock om att Amazonen var kvar även när jag kom hem. Efter scouterna satt jag sedan flera timmar i Amazonen i garaget och var bara så lycklig. Doften av galon, den gröna instrumentbelysningen, radion med snabbval, overdrive-spaken, …
När det var dags för mig med egen bil fick jag överta föräldrarnas Amazon. Under det året som jag gjorde lumpen renoverade jag bilen på helgerna. Jag hade tillgång till ett gammalt lokstall med gott om plats, så bilen slipades plåtren, rensades på lister, bakluckehandtag och baklysena byggdes in. Vit sammet på instrumentpanelen och alla reglage inflyttade under panelen. Så skulle det se ut i början av 80-talet. Vad jag ångrar än idag är att jag bytte bort bilen mot en Golf -77. 122S är ju idag en ovanlig och eftertraktad variant, näst efter 123GT. Jag lyckades spåra Amazonen någon gång i mitten av 90-talet till en parkeringsplats i Eslöv, men den tidigare pärlvita bilen var helt grön av mossa och såg fullständigt eländig ut. Just då lockade det inte att försöka köpa tillbaka bilen, och något år senare var den skrotad.
Rullande renovering som spårade ur
Amazon-intresset var dock återväckt och 1993 hittade jag en hyfsad bil, som bara skulle ’fixas lite’. Visserligen bara standardmodellen 121, men ändå en Amazon. Men som så många andra renoveringar spårade den ur någonstans på vägen. En fullt körbar pärlvit Amazon 1967 och en rullande renovering som började för 15 år sedan visade sig snart bli en totalrenovering med minsta skruv nerplockad.
De första 10 åren var just betoningen på nerplockning. Något man dock av erfarenhet lärt sig är att dokumentation är a och o, samt att saker och ting inte går så fort som man tänkt sig. När det så var dags för ihopsättning fanns alltså 100-tals sortimentspåsar prydligt staplade med några skruvar i varje påse. Men problemet var att de flesta påsarna inte var märkta med vad skruvarna var till. ”Det kommer jag ju ihåg ändå”. Men icke. Inte för att jag har Altzheimer, men 10 år senare finns det ingen chans att minnas hur saker och ting satt. Räddningen trodde jag naturligtvis var Volvos Verkstadshandbok, men tyvärr är det mycket som saknas i detaljbeskrivningar och det är också en del som skiljer mellan årsmodellerna.
Tanken från början var att göra en rullande renovering och att ha bilen som andrabil. Men ju mer som plockades av, desto mindre blev möjligheten att snabbt få ut bilen på vägarna igen. Och det var där någonstans som det spårade ur med eskalerande ambitionsnivå. Här skulle totalrenoveras och det till strikt och oklanderligt originalskick. Endast NOS, nya eller perfekta begagnade delar var gott nog.
Till sist, efter 10 år, var bilen tömd och endast karossen stod kvar. Så började en period med skrapning av underredsmassa, rostlagning och som det kändes, ändlöst slipande.
Bilen i augusti 2004. Går det att få ihop den tro?
Januari 2010. Snart på väg till lack.
Volvo-reliefen från en radio-lucka integrerad på en ’strippad’ panel.
Retro med hi-tech
När bilen var klar för lack i början av 2010 fick jag dock plötsligt för mig att det inte var en strikt originalbil från 1967 jag skulle bygga ihop. Tokrenoverade originalbilar finns det många av, som det är svårt att slå. Dessutom tycker jag att många detaljer blev utslätade med åren, dvs detaljerna var snyggare på tidigare Amazon-modeller. Jag bestämde mig alltså för att sätta ihop min bästa Amazon, en 121 S (Special), med som jag tycker de snyggaste detaljer från Amazon-åren, t.ex. grill-galler från 62-64, bakluckehandtag modell "flygplan" från 59-63, blinkers fram från tidig modell (1957) med lampa för långtidsparkering. Detta resulterade i att jag delvis fick börja om att leta NOS-delar. Dessutom blev jag inspierad av Boyd, Vöx, Leif Tufvesson och alla andra retro-byggen med modern teknik, så LED-belysning, iPod Nano Touch som kontrollerar den gömda ljudanläggningen och annat kom till Och givetvis egentillverkade 121S-sköldemblem i rostfritt till framskärmarna. (För er som kan Amazon-historien så tillverkades inte några 121S. Det var 121, 122S och 123GT. Eftersom jag en gång hade en 122S med det snyggaste skärmemblemet, men inte byggt om min 121 helt och hållet till en 122S, valde jag kompromissen 121S.)
Grunden är dock fortfarande ett strikt originalutförande för 1967 i minsta detalj (och jag kan återställa till 1967 års utförande på ett par timmar), men avvikelserna med detaljer från olika årsmodeller är noggrant noterade.
Blå LED instrumentbelysning och integrerad OD-lampa (uppe till höger om 180).
iPod Nano i specialkonsoll mellan framstolarna styr ljudanläggningen.
Framvagn, motor och växellåda på vagn. Hissa upp bilen, för in vagnen och skruva fast paketet. Klart!
Blinkershus från -57a passar rakt av till nyare Amazon eftersom de hade 2 lampor – en för ’långtidsparkering’. (Senare B16-blinkers hade bara en lampa.)
121S för min Special.
Kromad innerbackspegel – en av många specialare.
Kul att lägga ut alla nyrenoverade/nya/NOS-delar.
Lite fakta:
- Helt original B18A-motor
- M41 OD-växellåda (D-typ) + kortad kardan
- Ventilkåpa aluminium
- Rostfritt avgassystem
- Sportfjädrar 30 mm
- Fälgar: Kromade Coys C5 17"
- Inredning i vinrött galon (skall egentligen vara naturbrun galon på pärlvit -67:a)
- Instrumentpanelstoppning (från årsmodell 57-62)
- Dörrförlängningar (57-62)
- Fönstervevar + dörrhandtag inre (-62)
- ’Ren’ instrumentbräda, ’Volvo’ integrerat. Flyttade reglage.
- Hastighetsmätare kromad, OD-lampa integrerad, blå LED-belysning
- Grant ratt, valnöt
- Kromad innerbackspegel
- Kromade fällbeslag
- iPod Nano Multi touch + konsoll + dold ljudanläggning
- 121S skärmemblem (121 'Special')
- Grill-galler (62-64)
- Baklucka (59-63)
- Bakluckehandtag "flygplan" (59-63)
- Bakljusglas bak (röd-röd-vit)
- Blinkers fram (tidig modell med lampa för långtidsparkering) 57-59 (61)
- Strålkastarsargar B16 (57-60)
- LED-belysning (bakljus, blinkers, back, nrplåtsbel, p-ljus)
/Jörgen