bw35 hjälp

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Dave_norrkoping
Posts: 326
Joined: Mon Apr 04, 2011 8:25 pm
Location: Norrköping östergötland

bw35 hjälp

Post by Dave_norrkoping »

kan någon förklara för mig vad det är för skillnad mellan dessa bw 35 den fösta är en bild på en liknande modell som sitter på min amazon -64 den andra är den reservlådan jag fick med till bilen .

går det att flytta över utgående axel och hus från den som siter på bilen till den extra jag fick med ?


MVH/David

Image

Image
Projekt volvo amazon -64 4dr automat
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: bw35 hjälp

Post by brorsan »

Lådan på den nedre bilden är av nyare modell. Bör vara utrustad med ett ventilpaket med delgasnedväxling, till skillnad från de tidigare lådorna. Tyvärr vet jag inte om det går att flytta över den långa "struten", skulle själv vilja ha reda på det... Men enligt bilderna på sid 4-24;4-25 i denna länk så verkar det inte gå utan att byta utgående axeln :( http://volvoamazonpictures.se/documents ... MANUAL.pdf

Men det kanske är enklare att hitta en längre kardan och montera lådan som den är?

PS. Det svarta stoppet är felmonterat, det ska vridas 180 grader, se sid. 4-29 i ovanstående länk. DS.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: bw35 hjälp

Post by Devil »

Lite off topic, men hur hållbara är dom här lådorna och går det på nåt vis bygga om ventilhuset till manuellt? Med hållbart menar jag:pallar dom 170 hk och lite hårdare körstil?
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: bw35 hjälp

Post by Devil »

Ingen som vet nåt om lådorna?
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: bw35 hjälp

Post by brorsan »

Lådan sitter monterad på RR V8 med ~150Hk så nog ska dom palla med lite Hk och vrid. Men då krävs det att lådan är fräsch. Min har börjat slira av effekten från en slut orginal-B18...
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: bw35 hjälp

Post by Devil »

brorsan wrote:Lådan sitter monterad på RR V8 med ~150Hk så nog ska dom palla med lite Hk och vrid. Men då krävs det att lådan är fräsch. Min har börjat slira av effekten från en slut orginal-B18...
Frågan är om dom håller för 150hk i en 1100 kg bil som körs hårt med manuella växlingar!?
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: bw35 hjälp

Post by brorsan »

Devil wrote:
brorsan wrote:Lådan sitter monterad på RR V8 med ~150Hk så nog ska dom palla med lite Hk och vrid. Men då krävs det att lådan är fräsch. Min har börjat slira av effekten från en slut orginal-B18...
Frågan är om dom håller för 150hk i en 1100 kg bil som körs hårt med manuella växlingar!?
Det finns ju trick som jänkarna kör med på dessa lådor, extra lameller, borrar hål i ventiler, spänner upp fjädrar med 50centare osv, och då sitter de bakom lite elakare motorer...
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: bw35 hjälp

Post by Devil »

Ok. Tack! Nu blir det väl kanske manuell iallafall,men kan ju vara bra att veta för framtiden!
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Post Reply