Ståhls 67a [ Ny motor s2 14/8 ]
Posted: Tue Jul 26, 2011 5:08 pm
Hej! Daniel heter jag och har idag införskaffat min första amazon. Har länge velat ha en med andra projekt har tagit tiden från mig. Hur som helst så kom jag över en skapligt fin 67a som varit under "renovering" ett antal år. Förra ägaren primade den för nått år sedan och så ser det ut idag.
All ära åt gjutjärnstoppar men då man har en b230 liggande så kan man inte låta bli att tänka tanken på hur kul det vore med en förgasar turbo i amazon. I samband med ett annat pågående projekt jag har en fot i får vi grejer över som jag tänkt plocka till mitt eget. Har tidigare aldrig kört med turbo förgasare men det ska bli kul att prova. Har erfarenhet av insprutningssystem sedan tidigare då jag installerat ett antal Megasquirt i dels egen bil och andras. Men det är alltid kul att prova nått nytt.
Planen för min pärla lyser som följande om jag bestämmer mig för b230. I annat fall blir det förgasar turbo på b20. Vilket iof också låter lockande! Men att bygga om kardantunnel är nog ett måste för att få plats med m45/m47 låda. Enklast möjliga genom att "låna" en bit av torped och bakåt ur en 740 eller 240. Att bygga motorfästen ska inte ses som en stor grej då jag anser det som busenkel och roligt. Samtidigt som ombygge av kardantunnel blir det en fördjupning/tunnel till större avgas parallellt med kardan baköver. Därefter byta till bakaxel modell 240/740 slungdiff. Då har jag även löst problemet med bromsar som bör bytas för att besiktningen ska bli glada. Skivor sitter redan fram så där blir det nog enkelt att byta till nyare och ventilerade skivor och 2kolvs ok. försöker satsa på minst 3" från downpipe där jag även tänkt köra med flexrör för att få bättre upphängning baköver på kardan. Detta för att jag satsar på en låg bil.
En tråkig sak med att byta till nya växellåda är att jag förlorar den underbara långspaken. Antar att jag får lära mig leva med det om jag inte bygger om spaken vill säga.
Nu har jag rensat skallen lite så länge. Finns mycket att fundera på. Och jag är fortfarande sådan att jag inte vill vara som alla andra. Att slänga i en b230 i en amazon verkar vara nått alla gör idag. Därför måste jag hitta på någon som gör mitt bygge speciellt. Antar att jag kommer på något på vägen.
Men jag skulle fortfarande behöva ventilera ideen med att behålla b20n och turbo konvertera den istället. Finns en del fördelar med gjutjärnstoppen i detta fall. Ang förgasare så ska jag försöka att i vilket fall som helst satsa på dubbla. Märke och modell finns inga bestämmelser för än. Det beror helt på vad som dyker upp.
Jag kommer bygga allt själv. Allt svetsjobb tillverkning av delar kommer jag att utföra i hemmet och på jobbet. Det bör även tilläggas att jag inte trimmar för att komma upp i 200hk+ utan för att få en fungerande och lagom udda bil. Jag är inte ute efter att åka fort eller tävla. Detta är en rolig grej helt enkelt. Att åka upp på lokala motorträffar och ställa fast en amazon till av en turbo sönderslagna avgaspuffar är nog det jag länkar mest efter.
Ang utseendet så kommer jag lägga lack själv. Även detta en grej jag alltid velat göra. Har gjort ett dussin tal grundarbeten åt andra för just detta men aldrig mer själv. Inredning är i dagsläget den gröna, vilken är mycket fräsch. Så bilen får bli mörk mörk grön (så där så att den ser svart ut om inte solen lyser på den).
Den som orkar läsa all min text ovan får gärna kommentera och komma med kritik eller förslag på vad jag bör tänka på och synpunkter på mina ideer.
Bilder på bilen kommer så snart jag hittar kabeln till telefonen.
Mvh Daniel
All ära åt gjutjärnstoppar men då man har en b230 liggande så kan man inte låta bli att tänka tanken på hur kul det vore med en förgasar turbo i amazon. I samband med ett annat pågående projekt jag har en fot i får vi grejer över som jag tänkt plocka till mitt eget. Har tidigare aldrig kört med turbo förgasare men det ska bli kul att prova. Har erfarenhet av insprutningssystem sedan tidigare då jag installerat ett antal Megasquirt i dels egen bil och andras. Men det är alltid kul att prova nått nytt.
Planen för min pärla lyser som följande om jag bestämmer mig för b230. I annat fall blir det förgasar turbo på b20. Vilket iof också låter lockande! Men att bygga om kardantunnel är nog ett måste för att få plats med m45/m47 låda. Enklast möjliga genom att "låna" en bit av torped och bakåt ur en 740 eller 240. Att bygga motorfästen ska inte ses som en stor grej då jag anser det som busenkel och roligt. Samtidigt som ombygge av kardantunnel blir det en fördjupning/tunnel till större avgas parallellt med kardan baköver. Därefter byta till bakaxel modell 240/740 slungdiff. Då har jag även löst problemet med bromsar som bör bytas för att besiktningen ska bli glada. Skivor sitter redan fram så där blir det nog enkelt att byta till nyare och ventilerade skivor och 2kolvs ok. försöker satsa på minst 3" från downpipe där jag även tänkt köra med flexrör för att få bättre upphängning baköver på kardan. Detta för att jag satsar på en låg bil.
En tråkig sak med att byta till nya växellåda är att jag förlorar den underbara långspaken. Antar att jag får lära mig leva med det om jag inte bygger om spaken vill säga.
Nu har jag rensat skallen lite så länge. Finns mycket att fundera på. Och jag är fortfarande sådan att jag inte vill vara som alla andra. Att slänga i en b230 i en amazon verkar vara nått alla gör idag. Därför måste jag hitta på någon som gör mitt bygge speciellt. Antar att jag kommer på något på vägen.
Men jag skulle fortfarande behöva ventilera ideen med att behålla b20n och turbo konvertera den istället. Finns en del fördelar med gjutjärnstoppen i detta fall. Ang förgasare så ska jag försöka att i vilket fall som helst satsa på dubbla. Märke och modell finns inga bestämmelser för än. Det beror helt på vad som dyker upp.
Jag kommer bygga allt själv. Allt svetsjobb tillverkning av delar kommer jag att utföra i hemmet och på jobbet. Det bör även tilläggas att jag inte trimmar för att komma upp i 200hk+ utan för att få en fungerande och lagom udda bil. Jag är inte ute efter att åka fort eller tävla. Detta är en rolig grej helt enkelt. Att åka upp på lokala motorträffar och ställa fast en amazon till av en turbo sönderslagna avgaspuffar är nog det jag länkar mest efter.
Ang utseendet så kommer jag lägga lack själv. Även detta en grej jag alltid velat göra. Har gjort ett dussin tal grundarbeten åt andra för just detta men aldrig mer själv. Inredning är i dagsläget den gröna, vilken är mycket fräsch. Så bilen får bli mörk mörk grön (så där så att den ser svart ut om inte solen lyser på den).
Den som orkar läsa all min text ovan får gärna kommentera och komma med kritik eller förslag på vad jag bör tänka på och synpunkter på mina ideer.
Bilder på bilen kommer så snart jag hittar kabeln till telefonen.
Mvh Daniel