är detta normalt ventilknack?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

är detta normalt ventilknack?

Post by sunkmaster »

hej. jag har ställt ventilerna efter att jag slipat in dem och bytte ventiltätningar. jag har ställt dem efter 0,40mm men känns nästan som att den har blivigt lite knackig efter det. låter detta som normalt eller vad tycker ni?

http://www.youtube.com/watch?v=C9_yZ7Y9oNs
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: är detta normalt ventilknack?

Post by Mats »

Svårt att avgöra efter att ha avlyssnat ett youtubeklipp med relativt låg kjudkvalité, men det kanske finns någon annan här på forumet som kan avgöra det bättre ?... :shock: :?

Tyckte dock inte det verkade så farligt, men som sagt - allt är ju relativt.

Åtminstone är det ju skönt att få slipat ventilerna ! :wink:
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: är detta normalt ventilknack?

Post by sunkmaster »

jo det e inte det lättaste att få till ljudet så sett.

behöver man förresten ställa tädningen när man justerat ventilerna? kändes som att den blev lite slöare på högre varv och nästan ville misstända
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: är detta normalt ventilknack?

Post by Mats »

Man behöver inte justera tändningen bara för att man har justerat ventilerna, om nu tändinställningen är korrekt sedan tidigare.
Det kan ju vara en kombination av tidigare felinställd tändning OCH ventiljustering som först nu gör sig påmind.
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: är detta normalt ventilknack?

Post by A-masen »

Tändinställning och ventiler har inte med varandra att göra om man inte har haft lös kamaxeln eller dess drev. Däremot är det ju inte fel att kontrollera tändinställningen med jämna mellanrum med stroboskoplampa. (Om man inte har elektronisk brytarlös tändning). Brytarspetsar slits med tiden och det förändrar ju tändingen långsamt.
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: är detta normalt ventilknack?

Post by sunkmaster »

ja ni har rätt. får kolla det där med tändningen kan ju vara bra att göra kanske.
Post Reply