Eriksson´s Amazon 67 UPDATE 2/10

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
ErikssonM
Posts: 102
Joined: Wed Apr 06, 2011 7:54 pm
Location: Lysekil

Eriksson´s Amazon 67 UPDATE 2/10

Post by ErikssonM »

Tjenare ! Varit och köpt min första amazon idag , skit skoj :D Jag är 17,5 år ungefär så ja har dryga halvåret på mig att göra "färdigt" denna bil. Bilen i sig är en 1967a med en b18 som är jättepigg och går jätte jämnt och bra. Den är nybesiktad i 2 år framåt, Karossen är i princip rostfri förutom dålig tvärbalk och ett litet hål i golvet.
Inredningen är snygg brun eller vad man kallar det för färg , men så har nån annan ägare målat dörrsidorna svarta ?? inte så snyggt.


Framtidsplaner: Byta dörrarna då dom är slut, Byta huv (har en) Skaffa riktiga kofångare (inget svartlackat) Lacka om den. Denna vinter har jag planerat att lyfta ur motorn på bilen och måla upp den och motorrum :) Sen antagligen köpa 5,5 tums fälgar eller slotmags med whitewall däck , får se va de blir :) Och antagligen ett Jaluisi.

Har bara 3 bilder på bilen än så länge , har precis tagit av den dåligt tonade biltema toningen + tagit bort massa fula dekaler som satt utsatta lite överallt på bilen.

Image
Image
Image


UPDATE 21 Augusti

Nu har jag plockat loss kofångaren bak på amazonen och skaffat mig en kromad stötfångare i okej skick.
Jag ska slipa och måla fästena innan jag sätter upp den nya kofångaren kommer på , bild kommer på när den är uppe :)
Tänkte jag skulle lägga upp en bild på inredningen precis när jag bytta till orginal ratten från en träratt:
Image

UPDATE 23 Augusti
Idag så har jag satt på kofångaren på bilen , blev mycket nöjd :) Inte de bästa kromet men det blev helt klart MYCKET bättre.
Här får ni en bild på bilen med kofångarn och en bonusbild ;)
Image
Image

UPDATE 11 september
Hallå, jag har vart lite inaktiv i tråden dom senaste veckorna . Varit mycket flytt med det nya garaget osv.
Jag har iallafall fått in Amazonen i ett dubbelgarage med Pappas Buick limited. Detta blir gött sen när man ska lyfta ur motor och sånt.
Har även köpt en högeffekts tändspole på biltema som funkar jättebra, bilen var trögstartad när den var varm innan men
det är den inte nu ! :)

Update 2 Oktober
Tjenare! Köpte nya fälgar igår , slotmags :) Mycket nöjd blev jag , dock så ska den höjas bak och sänkas fram då den tar i bak på ena sidan.
Har även tonat bakljusens blinkers röda , blev även nöjd med detta :) har dock ingen bild på det.
Image
Last edited by ErikssonM on Sun Oct 02, 2011 10:25 am, edited 17 times in total.
Kolla gärna in min Amazon från 67 och lägg en kommentar!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=10946
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Eriksson´s Amazon 67

Post by 123GT »

Ha... :D bara att gratulera, Eriksson...även om jag gissar att du som alla andra fick betala för bilen ! :)
Ser ju bra ut på bilderna, snygg kärra och tre bilder räcker långt ! Bilen ser mörkblå (kod 96) ut, har du kollat interiörkoden även om "snygg brun" var ett bra namn :lol: ?

Nu är ju inte bilen min och jag vill inte vara grinig men jag hade nog lagt till en blanklist till bakrutan och hus till reflexerna bak på din att göra lista...men nu va ju inte bilen min, som sagt..... :)
GRATTIS igen...visst e de skönt å va Amazonägare ! :D
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
ErikssonM
Posts: 102
Joined: Wed Apr 06, 2011 7:54 pm
Location: Lysekil

Re: Eriksson´s Amazon 67

Post by ErikssonM »

123GT wrote:Ha... :D bara att gratulera, Eriksson...även om jag gissar att du som alla andra fick betala för bilen ! :)
Ser ju bra ut på bilderna, snygg kärra och tre bilder räcker långt ! Bilen ser mörkblå (kod 96) ut, har du kollat interiörkoden även om "snygg brun" var ett bra namn :lol: ?

Nu är ju inte bilen min och jag vill inte vara grinig men jag hade nog lagt till en blanklist till bakrutan och hus till reflexerna bak på din att göra lista...men nu va ju inte bilen min, som sagt..... :)
GRATTIS igen...visst e de skönt å va Amazonägare ! :D
/ sven
Aa jag har faktiskt betalat bilen själv , känns underbart :) Nej de är inte en orginal färg på bilen , jag kolla som hastigast i motorrummet och då stog det färgkod nummer 79? Har för mig detta är pärlvit men kan ha fel...
interiörkoden har ja inte kollat dessvärre , är såpass trött så orkar inte gå ut och kolla :-)

Hus till reflexerna har ja redan på ingång men de glömde ja skriva haha , Blanklist runt rutan har ja funderingar på faktiskt. Det fattas även lister under bakrutorna , tror inte detta syns på bild ,även VOLVO bokstäverna på huven + huvkråkan om de heter så :)

Tack , de är underbart o äga en alldeles EGEN amazon :D
Kolla gärna in min Amazon från 67 och lägg en kommentar!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=10946
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Eriksson´s Amazon 67

Post by 123GT »

Okey, stämmer att 79 är pärlvit ! Kolla in den här fantastiska sidan http://www.volvoamazonpictures.se/ så hittar du mycket om din Amazon. :D Mörkblå 96 är annars ännu en snyggkulör för Amazonen, precis som de andra Amazon kulörerna :lol: .
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
ErikssonM
Posts: 102
Joined: Wed Apr 06, 2011 7:54 pm
Location: Lysekil

Re: Eriksson´s Amazon 67

Post by ErikssonM »

123GT wrote:Okey, stämmer att 79 är pärlvit ! Kolla in den här fantastiska sidan http://www.volvoamazonpictures.se/ så hittar du mycket om din Amazon. :D Mörkblå 96 är annars ännu en snyggkulör för Amazonen, precis som de andra Amazon kulörerna :lol: .
/ sven
Hehe se va koll man har :)! Jag har funderingar på att lacka amazonen i samma färg som pappas cadillac i bakrunden:) Hur tror ni de hade blivit ?
Kolla gärna in min Amazon från 67 och lägg en kommentar!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=10946
sdstransport
Posts: 19
Joined: Tue Jul 26, 2011 4:41 pm
Location: Älvdalen
Contact:

Re: Eriksson´s Amazon 67

Post by sdstransport »

Ska bli kul att följa!

Det är kul med folk som engagerar dig för sina bilar redan innan de skaffar kortet. Hoppas du pallar det grabben!
"Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka" - Albert Einstein
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Eriksson´s Amazon 67

Post by 123GT »

Ja just det...såg något "ljusblått" i garaget i bakgrunden och visst det kan säkert bli snyggt...inte orginal men snyggt !
(Är den ljusblå eller vad är det för kulör ?)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
ErikssonM
Posts: 102
Joined: Wed Apr 06, 2011 7:54 pm
Location: Lysekil

Re: Eriksson´s Amazon 67

Post by ErikssonM »

123GT wrote:Ja just det...såg något "ljusblått" i garaget i bakgrunden och visst det kan säkert bli snyggt...inte orginal men snyggt !
(Är den ljusblå eller vad är det för kulör ?)
/ sven
Ja det är typ ljusblå eller babyblå som man kallar den :)
Kolla gärna in min Amazon från 67 och lägg en kommentar!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=10946
ErikssonM
Posts: 102
Joined: Wed Apr 06, 2011 7:54 pm
Location: Lysekil

Re: Eriksson´s Amazon 67

Post by ErikssonM »

sdstransport wrote:Ska bli kul att följa!

Det är kul med folk som engagerar dig för sina bilar redan innan de skaffar kortet. Hoppas du pallar det grabben!
Tack så mycket!

Det ska nog inte vara några problem :)

mvh
Kolla gärna in min Amazon från 67 och lägg en kommentar!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=10946
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: Eriksson´s Amazon 67

Post by Andréamazon »

fan va kul ! 2 amazoner på tröten nu då ;)
ErikssonM
Posts: 102
Joined: Wed Apr 06, 2011 7:54 pm
Location: Lysekil

Re: Eriksson´s Amazon 67

Post by ErikssonM »

Andréamazon wrote:fan va kul ! 2 amazoner på tröten nu då ;)
Jodå:) Ajjemen de är gött ;)
Kolla gärna in min Amazon från 67 och lägg en kommentar!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=10946
Whitesand
Posts: 93
Joined: Sat Jan 24, 2009 9:20 am
Location: STOCKHOLM

Re: Eriksson´s Amazon 67 UPDATE 2/10

Post by Whitesand »

Vilken trevlig bil. Kul att du hittat amazonkänslan.

Lycka till
Whitesand
1959 Amazon Sport 12206UVB, Rubinröd/gråbeige 51, renoveringsobjekt
1967 Amazon Kombi Sport 22234, Pärlvit 79-1, B18/M40 under renovering
ErikssonM
Posts: 102
Joined: Wed Apr 06, 2011 7:54 pm
Location: Lysekil

Re: Eriksson´s Amazon 67 UPDATE 2/10

Post by ErikssonM »

Whitesand wrote:Vilken trevlig bil. Kul att du hittat amazonkänslan.

Lycka till
Whitesand
Tack så mycket! Inte uppdaterat här på ett tag men har lackerat motorrummet och lackat motorn och sådana smådetaljer.
Snart är de dags för återmontering av grejorna.
Kolla gärna in min Amazon från 67 och lägg en kommentar!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=10946
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Eriksson´s Amazon 67 UPDATE 2/10

Post by Mats »

Grattis till din trevliga Amazon ! :D

Jättetrevligt att se din fina bil och att du engagerar dig och fixar med den. Självklart är det värt varje uppoffring att fixa till den, så man får en personlig touch på bilen.
Kul att den var så pass bra i plåt och underrede, det besparar dig en massa tråkigt arbete till att börja med.

Hoppas vi ses nästa sommar på vägarna ! :wink:

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Post Reply