2,2 L
2,2 L
Hei
Har fått et tilbud om å kjøpe en 8 bultad b20 som er borret til 2,2 l.Motoren skal være i bra stand. Spørsmålet mitt er da,bruker det å være noen problem med motorer som er boret til til 2,2 l. Har de lett for å gå varme? og er 8 bultad vevaksel dårligere enn 6 bultad. Har ikke tenkt å bruke den som noen busmotor.Hører gjerne fra personer som har erfaring med b20 som er borret til 2,2 L
mvh
Vidar
Har fått et tilbud om å kjøpe en 8 bultad b20 som er borret til 2,2 l.Motoren skal være i bra stand. Spørsmålet mitt er da,bruker det å være noen problem med motorer som er boret til til 2,2 l. Har de lett for å gå varme? og er 8 bultad vevaksel dårligere enn 6 bultad. Har ikke tenkt å bruke den som noen busmotor.Hører gjerne fra personer som har erfaring med b20 som er borret til 2,2 L
mvh
Vidar
-
- Posts: 933
- Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
- Location: Näsum
Re: 2,2 L
Jag har en B20 som är borrad till 2,2 liter, just nu ligger den nedplockad för översyn men när jag körde med den så minns jag att den hade bra vrid jämfört med 2,0 standard. Jag körde med standard kam o enkel Stroembergare. Denna är också 8 bultad och satt från början i en Volvo 244 -75.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Re: 2,2 L
Jag har också en 2,2 l B20 med 8 bultad vevaxel. Vad jag hört från andra så går det alldeles utmärkt med denna borrningen på en sugmotor. Ska du däremot ha turbo bör du inte borra till mer än 2,1 l för att få den hållbar.
AVG
-
- Posts: 4
- Joined: Mon Dec 12, 2011 11:44 am
Re: 2,2 L
Jag har en 2,2 L , Inga problem. Bättre vrid i den. En teori jag har är att den bör ha dubbla förgasare för att inte gå torrt på dom yttre insugen. Smörjningen av ventilerna och styrningarna är viktigt
Re: 2,2 L
Vad menar du med "gå torrt"?
Om motorn skulle gå så snålt på ettans och fyrans cylinder att man får problem med ventilerna lär blandningen vara vara så magert att den spikar så att motorn rasar pga det. Hur skulle det för övrigt kunna bli skillnad jämfört med en motor med original borrning och dess ventiler? Det kommer ju ändå att vara minst samma volym (troligen mer) med bränsleblandad luft som som passerar ventilmekanismen även om man ökar borret.
Däremot kan man definitivt behöva större eller fler förgasare för att kunna fylla den större volymen oavsett vilken av cylindrarna det handlar om. En liten förgasare med flöde avsett för t ex en 1,8 liters B18 motor kommer inte att flöda tillräckligt för en 2,2 liters. Max varvtal kommer att sjunka om inte förgasare, kam och ventiler är tillräckligt dimensionerade.
Om motorn skulle gå så snålt på ettans och fyrans cylinder att man får problem med ventilerna lär blandningen vara vara så magert att den spikar så att motorn rasar pga det. Hur skulle det för övrigt kunna bli skillnad jämfört med en motor med original borrning och dess ventiler? Det kommer ju ändå att vara minst samma volym (troligen mer) med bränsleblandad luft som som passerar ventilmekanismen även om man ökar borret.
Däremot kan man definitivt behöva större eller fler förgasare för att kunna fylla den större volymen oavsett vilken av cylindrarna det handlar om. En liten förgasare med flöde avsett för t ex en 1,8 liters B18 motor kommer inte att flöda tillräckligt för en 2,2 liters. Max varvtal kommer att sjunka om inte förgasare, kam och ventiler är tillräckligt dimensionerade.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
-
- Posts: 4
- Joined: Mon Dec 12, 2011 11:44 am
Re: 2,2 L
Din förklaring till större förgasare är mitt svar, det behövs ju för att smörja ventiler och stryningar
-
- Posts: 4
- Joined: Mon Dec 12, 2011 11:44 am
Re: 2,2 L
Spikning= lågoktanbränsle, högkompression fel inställd tändning
Re: 2,2 L
Skulle vilja påstå att du kan få problem med spikningar även av för mager blandning.
Menar du att den skulle få magrare luft/bränsleblandning (AFR) på ettan och fyran om man bara har en förgasare och borrar till 2,2 liter?
Menar du att den skulle få magrare luft/bränsleblandning (AFR) på ettan och fyran om man bara har en förgasare och borrar till 2,2 liter?
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
-
- Posts: 4
- Joined: Mon Dec 12, 2011 11:44 am
Re: 2,2 L
Teoretiskt så ligger dom längst bort från förgasaren, men bara en teori...nått jag hörde för 20 år sedan. Då rekommenderades dubbla till trimmat för att dels få smörjning på dom yttre och kylning. Bly som det var då, hade ju två uppgifter lika som motoroljan, kyla och smörja.
Vet inte om det var mer haveri på 1 och 4 som man fick denna teori från. Då kördes ju en hel del rally med B18/20, några med 2,2 , gick ju bra så länge dom inte blev kollade
Vet inte om det var mer haveri på 1 och 4 som man fick denna teori från. Då kördes ju en hel del rally med B18/20, några med 2,2 , gick ju bra så länge dom inte blev kollade
Re: 2,2 L
Kjører med 2,2 liter uten problem. D-kam og totrinns Weber 32/36, går fint med mye "krutt"...
8-boltet veiv, lett svinghjul, 10,5 i komp, store ventiler og kanaler osv.. redusert vakum til fordeler og norlal tenneing elelrs, men elektronisk... bare velstand...
8-boltet veiv, lett svinghjul, 10,5 i komp, store ventiler og kanaler osv.. redusert vakum til fordeler og norlal tenneing elelrs, men elektronisk... bare velstand...