E10 och förgasarmotor

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Spång
Posts: 12
Joined: Fri Nov 18, 2011 4:18 pm

E10 och förgasarmotor

Post by Spång »

Har en Amazon som har stått still i 1,5 år. Var och besiktigade den för 2 veckor sedan och körde med den några gånger efter det. Har alltid fungerat riktigt bra tills idag då den började gå alldeles för magert, nyser och hostar hela tiden. Måste köra på halv choke för att det över huvudtaget ska gå att köra med bilen. Tomgången går skapligt utan choke, men motorn missar oregelbundet hela tiden ungefär som om ett tändstift släcks ibland. Jag tankade vanlig blyfri 95 oktan strax innan besiktningen och CO-halten var 0,1 procent då, men motorn gick bra. Lyfte nyss av luftfiltret och gummipackningen mellan filtret och förgasaren var alldeles sladdrig och hade svällt så det var nästan omöjligt att montera tillbaka den. Jag hade ingen aning om att blyfri 95 nu innehåller 10 procent etanol. Hur är det med blyfri 98? Har ni andra haft några bränslerelaterade problem?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: E10 och förgasarmotor

Post by A-masen »

Än så länge innehåller bf95 bara 5% etanol. Kolla på bensinbolagens sidor och produktinformation.

Normalt skall en förgasarmotor klara 12 - 15% etanol utan att man skall behöva göra någon åtgärd.
Och bara som en liten upplysning, om du eventuellt har missat det. Etanol har högre oktantantal än bensin. E85 har 104 oktan.
Men börja med att kolla förgasaren och dom packningarna som du sa var deformerade.
Spång
Posts: 12
Joined: Fri Nov 18, 2011 4:18 pm

Re: E10 och förgasarmotor

Post by Spång »

Jag ville höra efter om specifikationerna på blyfri 95 hade ändrats på något sett så detta kan påverka gummidetaljer i gamla förgasarbilar. Etanol är väldigt elakt mot aluminium och gummi om dessa inte är anpassade till etanol.

"Bensin" är en blandning av kemikalier för att uppfylla en specifikation, ex blyfri 95. Om specifikationen har ändrats kanske bränslet inte längre är lika lämpligt i gamla motorer. Det är bla därför som race-bränsle kan kosta 60:- litern om oktantalet är högt, milt mot gummi och aluminium samt har högt energi-innehåll osv.

Någon som haft problem med blyfri 95?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: E10 och förgasarmotor

Post by A-masen »

Det finns ett uttryck "Allt som tål bensin, tål också etanol!"
Det här har nästan blivit ett slagord i etanoldebatten. Vi får inte glömma att det finns människor som dricker etanol dagligen. Många av dom blir förvånansvärt gamla. Den som tar sig för att dricka bensin, gör det bara en gång.
Här är en intressant sida från en firma som handlar med bl.a gummiprodukter: http://www.kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf Där kan du se hur det är ställt med tåligheten för olika material. Nu finns det ett undantag från slagordet häröver, det finns en plastsort som inte tål etanol så bra, men den plastsorten förekommer knappast i en bil. Du ser detta i tabellen också.
Sedan finns det hundratals, för att inte säga tusental med bilägare som blandtankar sin bil med högre inblandning än 5% etanol. Dom kör vidare och är nöjda med det.
Jag är ingen expert, men föreslår ändå att du ser över förgasaren.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: E10 och förgasarmotor

Post by Torbo »

Jeg trodde også at det som tåler bensin også tåler etanol!? :shock:
Det er nok feil! Etanol er sterk og giftig i den forsatnd at den danner broforbindelser kjemisk mellom bensin og etanol - også vann elelr spytt.
Suger du fram bensin med etanoltilsetning, f.eks etter besintomt eller feil med pumpa, som jeg hadde, med munnen svir det som helsiken i munnen! Det hele blander seg altså og går rett i blodet? :shock:
Jeg kjørte min Amazon med 50/50 E85 og bensin en stund, helt til bensinpumpa løste deg opp!!!!
Da fikk jeg også erfrare at bensin med etanolinnblanding var noe forferdelige greier...
Jeg måtte altså få det bevist før jeg trodde at dette kunne være mulig!

Meg gammeldags bensin er det bare å spytte ut om man har sugd fram bensin med munnen... nesten som parain, som noen bruker å spytte flammer med!
Dette er ikke.
Forskere i Bergen/Norge, har funnet ut at diesel med etanoltilstetninger er svært helsefarlig, trolig av samem grunn. Deiselpartiklene fra dieselbiler går letter inn i blodbanene/blodet!!!! :shock:
her er kjemi som ikek er ferdig forsket....
Spång
Posts: 12
Joined: Fri Nov 18, 2011 4:18 pm

Re: E10 och förgasarmotor

Post by Spång »

Rengjöring av förgasare och bränslepump + nya packningar och slangar löste problemet denna gången. Troligtvis har packningarna blivit dåliga av att stå torra när bilen inte har använts på en tid.

Jag kollade också upp etanolinblandningen i dagens bensin. Det verkar som 5 procents etanolinblandning används fortfarande. Men det är tillåtet med 10 procents inblandning om oljebolagen vill.

Har en annan förgasarbil som körs helt på E85 under sommarhalvåret. Om den blir stående ett par dagar och jag plockar isär förgasaren har den ärjat invändigt ganska rejält. Blir som ett vitt pulver som äter sej fast på aluminiumet. Har dock inte haft några mototstörningar av detta än. Verkar funka om bilen används regelbundet, men kan säkert ge problem på längre sikt om man inte är observant. Förgasaren har så klart bestyckats om och tändningen anpassats till det nya bränslet, förövrigt inga stora förändringar.
Post Reply