Page 1 of 2

B20 går Xtremt illa

Posted: Sun Nov 20, 2011 6:45 pm
by amazonisten
Nu har bilen stått still i kanske två månader, jag har inte haft tid/orkat ta tag iden men så här är det: Motorn är nyrenoverad (av mig själv). Bilen gick suveränt i ca 30 mil utan problem. Oljeläckaget borta och bränsleförbrukningen sjönk från ca 1,3 l/milen till under 1l/milen. Bra! Sedan var jag på besök hos min far och tyckte på vägen ut dit att bilen började gå lite... skumt. Kan inte konkret säga hur. Bilen gick ändå rent men jag fick för mig att den gick fett. Efter fikat och det var dags att åka hem startade inte bilen alls.

Bilen startade inte på startgas och efter kontroll hade jag ingen gnista. Problemet löst, trodde jag. Bytte dagen efter tändspole, och brytarspetsar. Nu gick bilen igång, men fan så den går! Bilen har en weber DCD fugge och jag misstänker den. Bilen är väldigt svårstartad och när den väl startar ryker det svart ur avgasröret, slår lågor ibland och svarar inte alls på gas samt går illa på "tomgång". Jag har sökt på nätet men hittar inte någon som haft liknande problem.

Nu är det dags att ställa in bilen för vinterförvaring och nu måste jag alltså få igång den. Har funderat om något annat kan ha hänt, eftersom motorn är "ny" men förstår inte varför det ska hända efter en parkering. Vad tror ni? Behöver ni veta mer?(Förlåt min roman men när jag kommer igång så...)

MVH Joakim

Re: B20 går Xtremt illa

Posted: Sun Nov 20, 2011 6:59 pm
by amazoneen
har du testat med en annan fögge?

Re: B20 går Xtremt illa

Posted: Sun Nov 20, 2011 7:14 pm
by QV
Du tvättade de nya brytarna så du fick bort "transportbeläggningen".
Har brytarna en korrekt höjd på bakelit/plast nocken som går mot fördelaraxeln så att kamvinkeln blir rätt.
Bytte du kondensator (om inte testa utan)

/Janne

Re: B20 går Xtremt illa

Posted: Sun Nov 20, 2011 7:40 pm
by amazonisten
Amazoneen, nej. Jag har tyvärr ingen annan förgasare att byta till. Tänker i framtiden byta till dubbla 45or men det skulle i dagsläget bli overkill. Just nu får jag dras med den jag har, tyvärr.

QV, Brytarna är injusterade men jag har inte tagit bort någon "transportbeläggning". Fick inte med mig någon konding då strul uppstod. Ska inte höra till problemet men det visade sig att fördelaren kommer från en b18(gissningsvis orginalmotorn). Alltså, den konding jag fick med från mekonomen passade ej. Minns nu inte varför men jag bytte bara brytarspetsarna. Kan ett så simpelt fel få sådana konsekvenser? Hmm, ja, det får jag undersöka också då.

Fler förslag?

Re: B20 går Xtremt illa

Posted: Sun Nov 20, 2011 8:29 pm
by QV
om det är en fördelare typ VJU4BL33 så har den en skruv som går igenom fördelarhöljet. Denna (har på min) kan jorda om isolerbrickorna kommer fel.

skruven jag pratar om är den som kopplar ihop brytaren med kabeln till tändspolen.

/Janne

Re: B20 går Xtremt illa

Posted: Tue Nov 22, 2011 11:29 am
by amazonisten
Så här är läget:
Jag har provat alla tips jag fått här på forumet, förutom att byta förgasare, som jag inte har någon att byta med.

Jag har gararanterat gnisa på alla stiften, jag har nollat motorn, dvs när fyrans ventiler väger och ettans cylinder står i topp pekar märket på kamkåpan på noll och rotorn pekar på strecket på fördelaren. Alltså sitter alla drev där dom ska och är hela.

Jag ser att soppa kommer fram och vid inspektion är stiften rätt blöta. Visserligen efter en stunds nötande och gasande.

Lik förbaskat går inte bilen rent. Startar knappt och om den gör det går den skit och då inte så lång stund. Kan det vara något annat än förgasaren? Jag har gjort alla luftmunstycken rena och rensat filtret till nålventilen. Vad göra?

Re: B20 går Xtremt illa

Posted: Tue Nov 22, 2011 12:37 pm
by Stoffe
Hej

Ett ytterligare sätt att kolla tändsystemet är att starta motorn (om du får igång den) och öppna motorhuvuen när det är riktigt mörkt, då kan du se om någon gnista hoppar där det inte ska, dvs överslag.

Mäta resistansen på tändkablarna, det kan ju vara någon som skiljer sig väldigt eller är av?

Kolla att du inte har en pytteliten spricka i fördelarlocket? Det måste vara absolut torrt i fördelarlock för de ska fungera som de ska.

Prova att stroba och se hur tändningen står, fladdrar den väldigt mycket så är det något lurt. Lite fladder är okej, står tändpunkten helt still är det ännu bättre.

Inget igensatt bränslefilter någonstans?

En liknande historia hörde jag, då var det något busfrö som pillat ner löv i tanken. Lättast att kolla just det är att ta ur tankarmatur med mätare.

Skräp kan ju sätta sig var som helst egentligen, allt i från bränslepump till munstycken osv..

Hur har det gått med bilen nu?

Re: B20 går Xtremt illa

Posted: Tue Nov 22, 2011 4:08 pm
by Hasse63
Låter som du kollat allt... ibland får man kolla allt igen som om det vore första gången, alla felar...

Har du bränslefilter? Det måste man ha för en DCD tål inte skräp och det räcker inte med det lilla filtret som finns i förgasaren.
KAN vara så att du fått en rostflaga i lågfartsdelen och då går den illa som fn... Prova rengöra förgasaren och glöm inte bränslefiltret.

:wink:

Re: B20 går Xtremt illa

Posted: Tue Nov 22, 2011 4:41 pm
by Nalletill1000
Du namner att den gar for fett. Har du samma stift i som innan? Om stiften ar harda och motorn surat sa ar dem garanterat kassa nu. Prova med nya pluggar och se. Bara for du har gnista sa betyder det inte att dem funkar nar dar ar komprission.

Re: B20 går Xtremt illa

Posted: Tue Nov 22, 2011 6:10 pm
by amazonisten
Stiften är nya efter renoveringen, alltså gått ca 30 mil. Jag har bytt fördelar lock och rotor lite fram och tillbaka och tändkablar lika så. Inte Allt till nya delar men de delar jag provat har gått bra i brorsans bil och efter byte har resultatet vare det samma, bilen går skit. Jag har aldrig skruvat med DCD´n och vet inte riktigt hur den funkar i detalj och vad som brukar krångla. Jag bestyckade om den vid renoveringen till vad KG skrivit i sina tabeller. Det som jag inte bytt är nålventilen. Är den vanligt upphov till problem? Enligt misab är denna förgasare en av de mest felfria någonsin alla kategorier :roll: Jag satte dit ett nytt bränslefilter efter renoveringen.

PS. Jag har kollat tändföljden på tändkablarna ca 70 gånger. 1342 roterandes motsols. :|

Re: B20 går Xtremt illa

Posted: Tue Nov 22, 2011 6:14 pm
by amazonisten
Jo jag tänker, det är ju visserligen ett skitans biltemafilter jag satt dit. Kan de spontankrångla, någon med erfarenheter om det? Bilen står inte nässgårds precis så jag har svårt att prova massa enkla saker snabbt. Alla delar jag byter måste jag ha med mig liksom..

Re: B20 går Xtremt illa

Posted: Tue Nov 22, 2011 8:07 pm
by QV
amazonisten wrote:SåJag har gararanterat gnisa på alla stiften, jag har nollat motorn, dvs när fyrans ventiler väger och ettans cylinder står i topp pekar märket på kamkåpan på noll och rotorn pekar på strecket på fördelaren. Alltså sitter alla drev där dom ska och är hela.
och ettans cylinder är den frame vid kylaren.

/Janne

inget illa menat med kommentaren, den var bara ett klargörande, för något problem har du ju.

Re: B20 går Xtremt illa

Posted: Tue Nov 22, 2011 9:11 pm
by amazonisten
Jo, också jag räknar cylindrarna framifrån. Jag tar inte alls illa upp Janne, det är så lätt att göra enkla misstag. när jag startade motorn för första gången gick den också skit, jag räknade tändföljden medsols :oops:

Re: B20 går Xtremt illa

Posted: Tue Nov 22, 2011 9:53 pm
by Stoffe
Ang biltemas bränslefilter så hade en vän till mig problem på en bil med insprutning, det lossnade små delar från filtret och satte sig i spridarna. Jag vet inte alls vad du köpt för filter och vad min vän hade på sin bil men det kanske kan vara en felkälla?

Vi löste det med att spola spridarna baklänges i ultraljudsbad med avfettning i, borde gå att göra något liknande med munstycken och smådelar i en förgasare tycker jag? Sen blev de som nya invändigt! Åtminstånde så bra spridarbild som det gick att få med D-jet spridare från 60/70 talet.

UL-bad går att köpa för under 1000 lappen på lite olika ställen, t ex kjell.com där jag köpt min.

Re: B20 går Xtremt illa

Posted: Tue Nov 22, 2011 10:56 pm
by Hasse63
Starta ska den göra eller bör göra om det är förgasarproblem, för då du pumpar med foten så ska accpumpen göra så du får in bränsle för att starta.