Page 1 of 5
69:a Amazon renovering
Posted: Mon Feb 13, 2012 9:06 pm
by AmazonB20A
Re: 69:a Amazon renovering
Posted: Wed Feb 15, 2012 9:12 pm
by 123GT
SNYGGT jobbat...du drar dig inte för att ta för dig ser det ut som. Är målet en rostfri Amazon som rullar till sommaren eller hur ser planen ut?
/ sven
Re: 69:a Amazon renovering
Posted: Thu Feb 16, 2012 8:07 pm
by AmazonB20A
När bilen blir klar står nog skrivet i stjärnorna om ens där...........
Just nu känns det som om man inte gör några större framsteg. Håller på att blästra undre länkarmar, fick tag i en bra till högersidan som är 80% klar. Till vänstersidan har jag nog tittat lika mycket på den gamla länkarmen som på VP Autoparts prislista på ny
När det gäller renoveringen så finns det inget mittemellan för mig, bilen skall få tillbaka det skick den hade en gång som ny så långt det är möjligt inom kostnadsmässiga gränser.
Det finns en dröm om att ha den klar till sommaren men det viktigaste är att bilen blir klar i rätt skick.
Jag har hittat en bild på en bil på internet som jag har som målbild. (Den vita om någon undrar)
Re: 69:a Amazon renovering
Posted: Thu Feb 16, 2012 8:30 pm
by Pälle
Vilket jobb du gör! Bra jobbat. Gillar helt klart din målbild, klockrent stuk utan krimskrams.
Re: 69:a Amazon renovering
Posted: Sat Feb 18, 2012 8:49 pm
by AmazonB20A
Har blästrat och slipat framvagnsdelar idag och hoppas bli klar imorgon, skall visa en bild då. Kunde inte ta in kameran i 'kolgruvan', oj vad det blir dammigt och skitigt.
Fixade istället en bild på plåtdelarna som inskaffats för renoveringen.
Nu ligger man väl bra till hos VP Autoparts
Vad är en rimlig tidplan på att få dessa på plats? (Med tanke på frågan tidigare
)
När man ser detta kan man undra om det är något kvar av bilen, men den ser faktiskt förvånansvärt bra ut (42,5 år gammal)
Re: 69:a Amazon renovering
Posted: Sun Feb 19, 2012 5:38 am
by Blomquist
Det förvånar att du köpt så mycket dörrplåt, dom ser ju annars rätt hyggliga ut på bilderna,
men det kanske är för att någon har fuskat.
Blir det hellackering sen?
Re: 69:a Amazon renovering
Posted: Sun Feb 19, 2012 9:12 pm
by AmazonB20A
En tidigare ägare har lagat dörrarna med plastic padding förstärkt med aluminiumnät, när jag rensade bort detta fattas 2-3 cm plåt i botten både yttre och inre.
Konstigt nog ganska koncentrerade rostangrepp, plåten är fin strax intill så det skall nog gå att laga genom att bara använda en del av de nya plåtarna.
Likadant med skärmkanterna bak. Hjulhusen mot sandplåtarna satt också ihop med plast (går nog att se på bilderna längst upp). Jag tog hammaren och testade hållfastheten på lagningen av sandplåtarna och allt lossnade med en smäll i garagegolvet! Synd att jag inte fotade detta
Re: 69:a Amazon renovering
Posted: Tue Feb 28, 2012 10:42 pm
by AmazonB20A
Har ikväll jobbat med att plocka ned bakaxeln för att kunna slipa och blästra alla delar som skall lackeras svarta samtidigt.
Karossen har visst hamnat lite på sned sedan sist
, med hjälp av egenbyggd karossvagga tillverkad av virke som låg och skräpade på garagevinden.
Lade på lite färg också så ser den trevligare ut. (Det börjar bli trångt med alla delar, måste packa bättre på lagret.)
Re: 69:a Amazon renovering
Posted: Wed Feb 29, 2012 8:04 pm
by sotarn
Vilken svinfin karossvagga du byggt
. Så det funkar att bygga dom i trä
,så mycket enklare isf. Mvh
Re: 69:a Amazon renovering
Posted: Wed Mar 07, 2012 7:34 pm
by AmazonB20A
Det tog nog lite längre tid att skruva och limma ihop konstruktionen än att svetsa en liknande men blir betydligt billigare, under 1000-lappen. Hjulen var den största utgiften. Det var lite spännande att belasta bockarna med karossen men jag hörde inte minsta lilla knak! Stödpunkten som går in under karossen belastas störst och denna förstärktes med 16 mm plywoodskiva på båda sidor som limmades och skruvades. Enda felet är att jag skulle köpt ett par ledhjul med broms, det går lite för lätt att flytta vaggan men får väl göra ett par stoppklossar också. Lägger upp en bild till på träkonstruktionen.
Har börjat skrapa underedsmassa. Jobbigt, har provat olika metoder, hacka med stämjärn, värma med värmepistol, köra med multislip. Hur gör ni? Finns det någon bra metod
Tråkigt jobb, det som uppmuntrar är att plåten är som ny undertill
(Arbetet pågår, är inte helt rent än som ni ser.)
Re: 69:a Amazon renovering
Posted: Fri Mar 09, 2012 12:21 pm
by Amazonsport
Du är en modig kille. Vet inte om jag vågat bygga utav trä, möjligtvis i ek då. En kaross är tyngre än man tror.. Men kul att det funkat så här långt.
Re: 69:a Amazon renovering
Posted: Fri Mar 09, 2012 9:30 pm
by AmazonB20A
Kille? Jag blir nog oftare kallad för gubbe, men tack ändå
Det är ju så att vad man än gör så måste man ha koll på om det är rimligt! Enligt uppgifter på vårt forum så väger en 2-dörrars kaross med dörrar,huv och baklucka 582 kg. Jag har rensat karossen på allt så när som på innertaktet så jag tror den väger nog inte över 450 kg. Tyngdpunkten ligger nog något förskjuten till framändan. Antag att den högst belastade bocken skall bära 250 kg. När man bygger i trä (i mitt fall gran) får man se till att välja friskt virke utan defekter, (kvistar sprickor). Den är hopskruvad med rejäla träskruvar och dessutom
limmad med trälim. Jag har inte sett tecken på att hållfasteten skulle svikta på min konstruktion. Håller på att skrapa bort underredsmassan, (några kilo), vilket gör att jag ju ökar marginalen
Re: 69:a Amazon renovering
Posted: Fri Mar 09, 2012 9:35 pm
by Dave_norrkoping
En tom amazon kaross skall väga runt 350kg vad jag läst Med vänlig hälsning, /David
Re: 69:a Amazon renovering
Posted: Fri Mar 30, 2012 7:57 am
by AmazonB20A
Igår köpte jag 2 st tvärbalkar eftersom de som sitter på bilen visserligen är bytta men på ett dåligt sätt. Bland annat har man skurit hål i golvet vid reparationen
´Så det måste göras om.
Jag konstaterade att VP Autoparts balkar är 1 cm smalare än de som sitter på bilen! Kollade på Klokkerholm hemsida och konstaterade att det tydligen finns två olika. VP:s är ca 6 cm bred, den på bilen 7 cm.
Är det någon som vet var man skall köpa balkar som är mest lika originalet?
Re: 69:a Amazon renovering
Posted: Tue Sep 25, 2012 9:55 pm
by AmazonB20A
Jaha då var sommare över och det är dax att sätta igång med att jobba på bilen igen.
Tyckte det var bäst att jobba bort "ringrosten" med att börja där inte resultatet syns så mycket om det skulle bli mindre bra. Det blev därför tröskeln som angreps. Rev bort nästan hela eftersom jag hade köpt nya tröskelplåtar på VP.
Därmed blev det lättare att laga golv. Egenbyggda svetsutsugen funkade bra
Men hittade dock lite mer rost i bakre tvärbalk som här är bortkapad 10 cm.
Lyckades dock vara lite för närgången med pekfingret mot vinkelslipen (RIP) så jag blev tvingad till ett symöte med en läkare på sjukan! (Fem stygn i fingertoppen!).
Ingen större skada men hindrar rörlighet. Återkommer med jobb och fler bilder när skadan har läkt.
Hittade orsaken till den avvikande bredden på de främre tvärbalkarna. Vid en gammal lagning hade någon svetat dit de nya utanpå de gamla
Detta måste också fixas. Så det finns jobb att göra!