Page 1 of 1

Oskulden ska tas gällande lackering

Posted: Tue Feb 21, 2012 11:05 am
by Dyngklumpen
Jag behöver försäkra mig om att jag har alla steg som en lackering innebär klart för mig och i rätt ordning. Detta har jag läst mig till på "stora stygga Internet" och vill gärna ha lite åsikter och synpunkter från mera rutinerade människor!

Rosten är naturligtvis lagad...

1. med 80-150 papper matta ned gamla lacken
2. spackla ojämnheter
3. slipa med 240 papper, avsluta med 320 papper tills alla omjämnheter är borta
4. Slipa för Primer (papper enligt tillverkarens råd)
5. Rengör karossen noga avsluta med Wax o silicon borttagnings medel
6. rengör karossen med fönsterputs för att få bort rester av wax och silicon borttagningsmedlet
7. Maskering
8. gå igenom ytorna med klibbduk
9. Spruta på Primer 2-3 varv, ta bort maskeringen.
10. slipa med 320 papper och sedan 500 papper
11. Noggrann rengöring igen
12. Maskera
13. Spruta på Sealer
14. Spruta på färg

15. drick kall öl medan färgen torkar!

Re: Oskulden ska tas gällande lackering

Posted: Tue Feb 21, 2012 12:50 pm
by LABBE
Drick kall öl medans det torkar va iallafall rätt. Fönsterputsen där har jag aldrig hört förut å ej använt själv nån gång. Men nåt hemligt knep kanske?

Re: Oskulden ska tas gällande lackering

Posted: Tue Feb 21, 2012 3:54 pm
by Dyngklumpen
Ingen aning, stod så på en av alla sidor jag besökte. Men fungerar det bra utan det så kanske man ska hoppa det steget?

Re: Oskulden ska tas gällande lackering

Posted: Tue Feb 21, 2012 8:31 pm
by LABBE
gäller ju å veta vad f-putsen innehåller tii 100%

Re: Oskulden ska tas gällande lackering

Posted: Tue Feb 21, 2012 10:39 pm
by QV
jag skulle ta bort punkt 5, 6 och halva 9 (Maskera nästa lager ovanpå de förra)

Har inte förstått den där silikonhysterin men det kan säkert finns fog för den någon gång....

tyckte föövrigt att det var lite grovt papper i början. Hade personligen hållt mig i spannet 240-600 på denna övning.

Det är viktigt att inte köra förlänge med ett slippapper, när bettet försviner så byt papper. Papper köper man i hela askar om 50 eller 100 st. Börjar du trycka så blir det vågit.

När du lackerar så är det taket först, eftersom förgen skall läggas "vått i vått" så måste man hinna runt bilen innan färgen torkar på "andra sidan"
från taket skall man ju måla hörnstolparna och sedan skall man hinna med både motorhuv och baklucka innan färgen på taket/stolpen torkar. Så det finns inget tid för petande utan "torrspruta" :lol: bilen först så du har målningstempo och ordning klar för dig.

/Janne

Re: Oskulden ska tas gällande lackering

Posted: Wed Feb 29, 2012 1:45 pm
by Dyngklumpen
Tackar för alla råd, ska försöka följa dom så gott det går!

har en fråga till.. men den handlar om motorn så jag tar den i en annan tråd :-)

Re: Oskulden ska tas gällande lackering

Posted: Mon Mar 12, 2012 9:55 am
by Dyna
Sorry for writing in English but not on a Swedish keyboard and not very good at it anyways ;)..

1: Wash the car with normal dish washing detergent otherwise you will simply sand in the dirt in the paint
2: First take with 150 paper to dull the paint, use a long board
3: You will have spots with shiny paint now where you have your lows that need to be filled.
4: Sand the shiny areas with 80 paper, fill and sand again (80 paper)
5: Use a very light filler or spray filler as final and sand it down with 150 paper
6: Gloves on and wipe down the car with panel wipe (removes oil, finger prints, silicon and so on)
7: Mask the car
8: Spray with a high build primer
9: Block the car (wet sand) with 320 then with 600 paper, use a bit of soap in the water so you don't clog up the paper
10: Mask the car - the water most likely damaged your masking beside you most likely did just a quicky mask.
11: Gloves on and wipe down the car with panel wipe (removes oil, finger prints, silicon and so on)
12: Tack rag (klibbduk) the car
14: Take a nap, never spray when your tired..
15: Spray the car and you don't necessarily need a sealer unless you sanded through your high build primer..

And no I'm not oskuld ;-) when it comes to painting

Cheers Dyna