Amazon Nybörjarprojekt

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Tuna »

Nu har jag rivet ur lite invändigt. Här kommer lite bilder.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Vad tycker nu att jag ska göra här näst ? några tips ?

Mvh
Johan
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Tuna »

Har börjat riva ner lite mer. Bagageluckan och huven är bort plockade.
Jag har börjat ta bort färg från bagageluckan med värme pistol, har gått hyffsat men man lär nog ändå slipa lite på slutet. Slangade ur soppatanken idag också så det blir väl demontering av den nästa runda. Har även börjat att plocka ner dörrarna. En fråha hur får man ur rutorna ur dörrarna ?

Image

Image

Image
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by sotarn »

När jag tog ut rutan plockade jag först ut ventilationsrutan med ram o allt. O sen kunde jag lirka ut rutan,men det kan va lite bökigt men det går. Det kanske finns någon här på forumet som har en bra bild på hur man skall gå till väga :D . Ps glöm inte heller att lossa på fönsterhisskedjan annars kan det va svårt att få ut rutan :wink: . Sotarn
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Tuna »

Hej Sotarn !

Man får tacka för tipsen, kul att du svarar och engagerar dig. :D
Ska kolla på dörrarna någon dag framöver.

Idag blev det inte så mycket gjort , plockade och städade lite sen blev det färgborttagning från bagageluckan, nu är det bara lite grundfärg kvar på sina ställen :9
Mycket skönt att slippa allt slipdamm.

Image
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Tuna »

Hej igen !!

Nu har jag strippat ner bilen lite mer, lysen, tank skärmar ,stötfångare m.m.

Image

Image

Image

Image

Image

Har även skaffat lite ljud till garaget :)

Image
Carlen
Posts: 71
Joined: Thu Jan 27, 2011 5:43 pm
Location: Granö

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Carlen »

Du jobbar på bra för att vara din första renovering, blir kul att följa. Ett tips är att ta mycket bilder och skriva ner hur olika delar ska sitta och är kopplade, så slipper man fundera så mycket då allt ska tillbaka. Lycka till med renoveringen.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by 123GT »

Ser ut som om du är påväg att plocka ner hela bilen...är det planen? Är det för att laga rost osv eller tokmekar du bara på varenda skruv/bult skalle du ser !? :lol: (sorry!)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Tuna »

Carlen wrote:Du jobbar på bra för att vara din första renovering, blir kul att följa. Ett tips är att ta mycket bilder och skriva ner hur olika delar ska sitta och är kopplade, så slipper man fundera så mycket då allt ska tillbaka. Lycka till med renoveringen.
Tack för tipsen ! jag har lagt alla skruvar och delar i 5 liters påsar så jag vet exakt till vad alla skruvar går :) har även knäppt kort på alla elektriska kopplingar så jag vet hur det ska kopplas sen. Så jag hoppas att jag kan få ihop allt :)
123GT wrote:Ser ut som om du är påväg att plocka ner hela bilen...är det planen? Är det för att laga rost osv eller tokmekar du bara på varenda skruv/bult skalle du ser !? :lol: (sorry!)
/ sven
Japp hela bilen ska ner det är planen :) hade tänkt renovera allt, dvs motor ,låda ,framvag,bakvagn, inredning och kaross. Tanken är att plocka ner allt så jag bara har karossen ren sen börja laga den sen lagar jag skärmar,huv, bagagelucka och dörrar var för sig. sen ny lack på det. Sen renoveras fram och bakvagn, lådan och motorn som sedan skall stoppas i.

Den skall bli som ny hoppas jag om allt går som det ska :)

Den stora utmaningen blir rost lagning vilket jag inte kan någonting om , men om jag inte kan lära mig får jag väll låta någon annan göra det , ska nog ordna sig.
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by John »

Börja rostlaga där det inte syns så kan man öva där tills man kommer till de partier som syns så gjorde jag på min hade aldrig svetsat innan jag började med den
//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Tuna »

Hej John !

Var in i din tråd och kollade lite, såg riktigt nice ut ! :D Ser ut som att du har lagat en hel del rost, man skulle inte kunna tro att du aldrig hade svetsat innan.

Har du några nybörjartips vad det gäller svetsning ? har funderat lite på hur man passar in plåtarna , har du något verktyg som du böjer dem med innan du sätter dit dem för att få rätt passform eller hur gör man ?

Mvh
JohaN
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by John »

Ja det har blivit en del svetsande :lol:
Tips är väll att testa sig fram och se vad man ska ha för inställning på svetsen finns även lite klipp på youtube med tips. Jag försöker passa in plåtarna så de ligger kant i kant utan överlapp då är det mest att göra formar i kartong och klippa till plåtarna men tex när jag lagade dörren så har jag lite överlapp då det är stor risk att plåten slår sig där då använde jag en falstång för att få en fals att lägga plåten på. Det jag använt mest när jag har bockat plåt är skruvstädet blir inte perfekt resultat men funkar har även lånat en riktigt plåtbock för att göra tex balkar.

Hoppas du har nån nytta av tipsen annars är det bara fråga mera :P

//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by LABBE »

Ser nice ut, men jag blir lite rädd när du river ner både här å där samtidigt! Brukar ofta resultera i för mycket på en gång å man ger upp! Men har du tid å e bestämd så håller jag tummarna för dig att du int hamnar iden sitsen, lycka till :-)
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Pälle »

LABBE wrote:Ser nice ut, men jag blir lite rädd när du river ner både här å där samtidigt! Brukar ofta resultera i för mycket på en gång å man ger upp! Men har du tid å e bestämd så håller jag tummarna för dig att du int hamnar iden sitsen, lycka till :-)
Samma här.

Har du glömt alla råd du fick i denna tråd Tuna? :wink: :wink:

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 221#p97221
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Tuna »

ja just ja det var något med att hålla den rullande :lol: :wink:

Gick lite lättare och var lite roligare än vad jag trott att skruva bort saker :D

Har omvärderat lite, dels så var den lite risigare än vad jag trott baktill så jag lär nog jobba från båda "hållen" för att få den bra i karossen. hade tänkt mig att hänga upp den i en "bilvagga" ungefär såhär så man kan göra den fräsh:

Image

Antar att det är en förutsättning att den är "strippad" om man ska hänga upp den. :D

Men än går den ju att rulla i alla fall :wink:
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Tuna »

Nu har jag varit i garaget en sväng och plockat ner lite mer. Nu är rutorna, dörrar och lite mer inredning bort plockade.
Får tacka Pappa för hjälpen med rutorna ! :D

Image

Image
Post Reply