Renovering av Amazon-69

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Torbo »

Dette var mange kjente ruststeder, som på min Amazon. Jeg hadde nok mindre, men på de samme stedene.

Det virker som du har full kontroll her, men om jeg får lov å komme med råd ang. hjulbuer, kan dette under fungere bra:
Jeg ble frarådet å helsveise hjulbuen bak av en kyndig karosserimann, da han ver redd for bulkningar. Jeg lagde falser med falsetang og punktdveiset, og det har holdt bra i 15 år.
Karosserimannen hadde 60 års erfaring med karosseribygg, og bygde blant annet Il Tempo Gigante i full size...
Martinuzzi het han, og navnet er sveiset inn i en framskjerm på den bilen.
(Jeg "bodde på verkstedet" hans i flere år for å lære meg den delen av bilbygg).
lærte litt....
Er man nøyaktig kan man sveise butt i butt, men det krever tid og nøyaktighet. Men også her ville jeg kun punktsveiset.
Ved å fordele varmen i små varierte soner med litt "pusterom" i mellom slipper du at platene "slår seg" (bulkar og bøyer seg).

Andre vet nok mer om dette, men dette ble min vellykkede løsning...
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Torbo wrote:Dette var mange kjente ruststeder, som på min Amazon. Jeg hadde nok mindre, men på de samme stedene.

Det virker som du har full kontroll her, men om jeg får lov å komme med råd ang. hjulbuer, kan dette under fungere bra:
Jeg ble frarådet å helsveise hjulbuen bak av en kyndig karosserimann, da han ver redd for bulkningar. Jeg lagde falser med falsetang og punktdveiset, og det har holdt bra i 15 år.
Karosserimannen hadde 60 års erfaring med karosseribygg, og bygde blant annet Il Tempo Gigante i full size...
Martinuzzi het han, og navnet er sveiset inn i en framskjerm på den bilen.
(Jeg "bodde på verkstedet" hans i flere år for å lære meg den delen av bilbygg).
lærte litt....
Er man nøyaktig kan man sveise butt i butt, men det krever tid og nøyaktighet. Men også her ville jeg kun punktsveiset.
Ved å fordele varmen i små varierte soner med litt "pusterom" i mellom slipper du at platene "slår seg" (bulkar og bøyer seg).

Andre vet nok mer om dette, men dette ble min vellykkede løsning...
Ja vi är nog inte ensamma med att ha denna rost i alla fall. Blev tvungen att googla Tempo Gigante och då kom jag på att jag sett filmen i yngre ålder,får säga att de är ett riktigt maffigt bygge!
Angångde svetsningen så kommer jag försöka mig löda (koppar tråd) för att hålla värmen nere och förebygga att de slår sig. Falsade gjorde jag med på nedre delen av skärmen som hittills bara är upp punktad. All utvändig plåt kommer att falsas för att få stadigare skarvar.
//
Richard
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Blomquist »

Richard.kl wrote:All utvändig plåt kommer att falsas för att få stadigare skarvar.
//
Richard
Skall du falsa skärmkanten? Förstår inte riktigt hur du menar.
Ville dock köra med tryckluft och framförallt mycket tid.
Det slår sig lätt som ni är inne på, lödning låter lite mystiskt. Håller det verkligen? Mycket vibrationer i ett karosseri.
Jag kör med Mig och tryckluft och, som sagt, massor av tid.
Det blir ju en fruktansvärd massa punkter innan det är färdigt. Ett par timmar blir det lätt.

En sak till, jag kapar bort så lite som möjligt för att, om möjligt, undgå att
komma utanför det falsade området. Detta handlar då enbart om bakre skärmkanter.

Bra kämpat, ser fram mot nya uppdateringar.
210 -64, 223 -68
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Torbo »

Blomquist wrote:
Richard.kl wrote:All utvändig plåt kommer att falsas för att få stadigare skarvar.
//
Richard

Det slår sig lätt som ni är inne på, lödning låter lite mystiskt. Håller det verkligen? Mycket vibrationer i ett karosseri.
Det er vel noe risiko for rust/korrosjon med lodning?, da slaglodding (som jeg tror du mener) er høyt i spenningsrekka ang. elektrolyse. Vanlig tinn er ufarlig, men kanskje ikke sterkt nok?
Som Richard er inne på, er nok MIG/MAG best - sterkest og det blir mindre fare for korrosjon. Men som han sier, bruk tid og fordel punktene for unngå oppvarming av større soner.
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Blomquist wrote:
Richard.kl wrote:All utvändig plåt kommer att falsas för att få stadigare skarvar.
//
Richard
Skall du falsa skärmkanten? Förstår inte riktigt hur du menar.
Ville dock köra med tryckluft och framförallt mycket tid.
Det slår sig lätt som ni är inne på, lödning låter lite mystiskt. Håller det verkligen? Mycket vibrationer i ett karosseri.
Jag kör med Mig och tryckluft och, som sagt, massor av tid.
Det blir ju en fruktansvärd massa punkter innan det är färdigt. Ett par timmar blir det lätt.

En sak till, jag kapar bort så lite som möjligt för att, om möjligt, undgå att
komma utanför det falsade området. Detta handlar då enbart om bakre skärmkanter.

Bra kämpat, ser fram mot nya uppdateringar.
Jag ska försöka falsa i den grad de går med hjälp av en falstång för att få plåten starkare men blev tvungen att kapa upp en bit för att kunna laga upp innerskärmen som var väldigt dålig.

Jag kör också med tryckluft och de gör processen mycket snabbare, angånde mig lödning så kommer skärmkanten först punktas upp med vanlig mig för att sedan lödas ihop mellan punkterna både för att de inte blir samma värme och för att jag ska försöka använda lite olika metoder. Du har helt rätt att de inte blir samma hålfasthet med lödning som vanligt mig svetsning men det kommer fortfarande hålla för en skärmkant. Där i emot ska man inte svetsa något bärande med mig lödning
//
Richard
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Torbo wrote:
Blomquist wrote:
Richard.kl wrote:All utvändig plåt kommer att falsas för att få stadigare skarvar.
//
Richard

Det slår sig lätt som ni är inne på, lödning låter lite mystiskt. Håller det verkligen? Mycket vibrationer i ett karosseri.
Det er vel noe risiko for rust/korrosjon med lodning?, da slaglodding (som jeg tror du mener) er høyt i spenningsrekka ang. elektrolyse. Vanlig tinn er ufarlig, men kanskje ikke sterkt nok?
Som Richard er inne på, er nok MIG/MAG best - sterkest og det blir mindre fare for korrosjon. Men som han sier, bruk tid og fordel punktene for unngå oppvarming av større soner.
Tror du tänker på en annan sorts lödning. Jag kommer använda mig lödning med koppar kisel tråd. (CuSi3) och ren argon som skydds gas.
se länk
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... ant-i-kant
Fanns även en artikel i tidningen gasoline 9/2012 eller classic motor nr 1 2012 där finns de även några intressanta artiklar om just mig lödning.
//
Richard
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Tjenare!

Har smitt på med innerskärmen det tar sin tid för att jag måste prova skärmkanten så den passar :)
Image

Har också en liten fråga har inga mattor alls till min bil och köpa nya gummi mattor är alldeles för dyrt för min ekonomi men funderar lite på köpa textil mattor att ha i amazonen
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=277220
Typ sådna nån som har några erfarenheter av dom?
//
Richard
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Renovering av Amazon-69

Post by A-masen »

2700 kr! Det är rätt mycket pengar det med. Kolla i en mattaffär vad du får betala för en stuvbit av en heltäckningsmatta. Den klipper du till och lägger in provisoriskt till den dagen du kan köpa den riktiga. Du kan ju spara bilden här så får du ett hum om hur bitarna skall se ut. Och det ger väl också en uppskattning om hur stor bit du behöver totalt. Mät upp en sträcka som du känner igen. Passa in den på bilden så får du ett mått att utgå ifrån.
Ibland säljs det färdiga stuvbitar med prislapp på. Försök hitta en sådan. Om det inte finns vad du söker och en "hungrig försäljare" kommer fram och vill hjälpa till, så säj att du bara skall ha den på ett hallgolv eller liknande. Säg inte att du skall klippa upp den i bitar till ett bilgolv, för då vädrar han morgonluft och begär priser i stil med VP Autoparts.

I sammanhanget kan jag berätta om när jag var båtägare. Då hade jag en tillklippt matta på durken. Baksidan på den var av skumgummi. Det hade blivit gammalt och började torka och vittra sönder. Det blev hela tiden som sand eller grus av den. Då köpte jag Plasti Dip, som är en sorts gummiliknande färg: http://www.dipit.se/index.php?route=faq/faq&fpath=1
Jag målade baksidan med den färgen och jag förlängde livet på min durkmatta i några år till.
Jag ser att priserna på sidan i länken är lite skrämmande, men det var billigare då för ca 15 år sedan och det gick ju bara åt någon liter. Den färgen är användbar till mycket, kanske även till bilmattor?

På den orten jag befinner mig finns ett försäljningskontor för dom här: http://www.hordastans.se/
Det är riktiga sådana mattor som finns i bl.a bilar. Men det är nog en prislapp därefter också. Men det kan ju vara en "kunskap att lägga på hyllan" om man skall göra någon exklusiv renovering någon gång.
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

A-masen wrote:2700 kr! Det är rätt mycket pengar det med. Kolla i en mattaffär vad du får betala för en stuvbit av en heltäckningsmatta. Den klipper du till och lägger in provisoriskt till den dagen du kan köpa den riktiga. Du kan ju spara bilden här så får du ett hum om hur bitarna skall se ut. Och det ger väl också en uppskattning om hur stor bit du behöver totalt. Mät upp en sträcka som du känner igen. Passa in den på bilden så får du ett mått att utgå ifrån.
Ibland säljs det färdiga stuvbitar med prislapp på. Försök hitta en sådan. Om det inte finns vad du söker och en "hungrig försäljare" kommer fram och vill hjälpa till, så säj att du bara skall ha den på ett hallgolv eller liknande. Säg inte att du skall klippa upp den i bitar till ett bilgolv, för då vädrar han morgonluft och begär priser i stil med VP Autoparts.

I sammanhanget kan jag berätta om när jag var båtägare. Då hade jag en tillklippt matta på durken. Baksidan på den var av skumgummi. Det hade blivit gammalt och började torka och vittra sönder. Det blev hela tiden som sand eller grus av den. Då köpte jag Plasti Dip, som är en sorts gummiliknande färg: http://www.dipit.se/index.php?route=faq/faq&fpath=1
Jag målade baksidan med den färgen och jag förlängde livet på min durkmatta i några år till.
Jag ser att priserna på sidan i länken är lite skrämmande, men det var billigare då för ca 15 år sedan och det gick ju bara åt någon liter. Den färgen är användbar till mycket, kanske även till bilmattor?

På den orten jag befinner mig finns ett försäljningskontor för dom här: http://www.hordastans.se/
Det är riktiga sådana mattor som finns i bl.a bilar. Men det är nog en prislapp därefter också. Men det kan ju vara en "kunskap att lägga på hyllan" om man skall göra någon exklusiv renovering någon gång.
hmmm jag vet inte riktigt vilken fot jag ska stå angående detta men klippa och sy själv är nog ingen alternativ för mig, blir bara massa hål på händerna då :lol: Får hålla ögona öppna på blocket och tradera. Snart kommer ju alla vår marknader så får hoppas på lite tur då. Tack för kommentaren iaf kul att du läser min tråd :D
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Tjenare!
Får bli en lite sen update, försökte uppdatera i onsdags men då kom jag inte in på forumet...
Tog med farsan ut i veckan för att punkta upp den första skärmkanten och då punktade jag med vanlig mig svets, tack o bock för den hjälpen :D

Så här såg mitt hjulhus ut klart med lite grundfärg, kitade och målade på topfärg efteråt också
Image
Sen så satt vi upp skärmkanten i rätt läge och satt fast den, såg ut som en igelkott :lol:
Image
Och så nu är den upp punktad, i helgen ska jag börja mig löda lite och se hur resultatet blir
Image
Image

Blir nog en hel lördag i garaget imorgon så får bli en update imorn kväll
Hare!
// Richard
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Godkväll!
Nu har lördagen passerat, var dryga 20- imorse när man gick ut i garaget inte så motiverande :lol: Tur att de finns element i garaget så är iaf 5+ där inne :D

Har idag fortsatt på vänster sidan med att kapa bort nedre bakskärmen och börja lagat hjulhuset.

Inte lika fräsch på den här sidan men bara lappa ihop den
Image
Image
Hade lite otur när jag tänkte på morgon kvisten. La bara i en bit för att sen inse att biten innanför var minst lika dålig längre in så bara klippa upp mera och göra om :lol:
Image
Men blev bra, tog lite tid att göra de rundade hörnet
Image

En liten fusk lagning var lite snabb med vinkelharry innan jag kom på att man kanske ska ta kort oxå :roll:
Image

O så en bit hjulhus på de gjorde susen nu blire till o svetsa dit nedredelen igen
Image

Allt för idag
Hare
// Richard
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Simonzon
Posts: 6
Joined: Sun Jan 13, 2013 2:52 pm

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Simonzon »

Hallå jag är "ny" här på forumet och måste bara berömma både dig och din bror för entusiasmen och energin ni har. Om jag själv hade sett en Amazon i det skicket så skulle jag nog inte sett det som ett renoverings objekt utan snarare som en donatorbil. Så det är tur att det finns de som kan ta sig an ett sånt här projekt. Håller just nu själv på att renovera min egen Amazon 65a och om jag någon gång blir less och tycker det känns omöjligt så brukar jag kolla om det hänt något nytt på din tråd för att få ny motivation. Funkar dock inte när det är -26 grader ute och jag bara har ett kallgarage att svetsa i :). Måste även säga att det ser bra ut det du gör plåtmässigt för att vara första gången du håller på. Man har ju sett riktiga skäck exempel på det förr.

// Simon
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Gravis »

Bra jobbat! Du kommer att få en underbar bil när du är klar. Jag tyckte att min Amazon var rostig, men frågan är om inte din var värre. Imponerande att du tar dig an utmaningen och räddar den till eftervärlden.
//Gravis
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Hallå hallå!
Lite uppdatadering åt folket :D

Börjat skrapa ur ett till hjulhus, riktigt skitgöra men blir nog fint sen :)
före
Image
efter (dålig bild)
Image
tog och hände upp andra sidans bakskärm
inpassad
Image
Punktad
Image
o la i golv
Image
Nu är de golv i hela bakluckan iaf :D
Image
Trodde att min ytterplåt över tröskel var fräsch men när jag började klippa i den var den otroligt mjuk så bestämde mig för att byta
Image
Började grov kapa lite
Image
Lite överbliven "plåt"
Image
De här kan nog ha med att plåten var så dålig, full me jord och lera
Image
Börjat klippa upp skärmkanten har hunnits med oxå, är fräschare på den här sidan iaf:)
Image

Nu får de räcka för idag, på återseende
//
Richard
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Simonzon wrote:Hallå jag är "ny" här på forumet och måste bara berömma både dig och din bror för entusiasmen och energin ni har. Om jag själv hade sett en Amazon i det skicket så skulle jag nog inte sett det som ett renoverings objekt utan snarare som en donatorbil. Så det är tur att det finns de som kan ta sig an ett sånt här projekt. Håller just nu själv på att renovera min egen Amazon 65a och om jag någon gång blir less och tycker det känns omöjligt så brukar jag kolla om det hänt något nytt på din tråd för att få ny motivation. Funkar dock inte när det är -26 grader ute och jag bara har ett kallgarage att svetsa i :). Måste även säga att det ser bra ut det du gör plåtmässigt för att vara första gången du håller på. Man har ju sett riktiga skäck exempel på det förr.

// Simon
Tackar, men kan ju säga att min amazon är som ny jämfört med brosans när han släpa hem den :lol: Jo de är tur att farsan har en litet garaget som man får låna med alla verktyg annars hade de varit ett alternativ o ligga ute på backen o svetsa. Men de är bita i för dig o vänta tills våren kommer så kommer nog din amazon bli fin den med :D Väldigt kul att motivera andra iaf, lycka till :D
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Post Reply