Stötfångarhorn.

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Stötfångarhorn.

Post by Gusten-37 »

Jag undrar på stötfångarhornen.
De spetsiga hornen var ju på 57:an både fram och bak
Och bak ändrades de till lite rundare 58:a.
Men när ändrades de fram till lite rundare ?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Stötfångarhorn.

Post by QV »

lite ovetenskapigt så anser jag att 64 skall ha de smalare hornen och de bredare kom runt 65.

För den oinvigde så är det ingen skillnad på smal och bred.......

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Re: Stötfångarhorn.

Post by Gusten-37 »

Har ingen reservdelskatalog på 57:an Så jag kan inte se om det är mer än 2art-nr, så att V ba och H fran är lika..jag har några sådana horn ett par av dem är märkta med L och de andra är omärkta.
De som är märkta med L verkar passa bäst på H. Jag ska kroma om ett par.
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Re: Stötfångarhorn.

Post by Gusten-37 »

Är det någon som vet artikel.-nr. på främre hornen till 57:an.
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Re: Stötfångarhorn.

Post by Gusten-37 »

Det verkar svårt att få rätt på modellen på stötfångarhornen.
Är det någon som kan säga om det skall vara den spetsiga eller något rundare modellen på hornen fram på 59:an.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Stötfångarhorn.

Post by Pälle »

Jag är rätt säker på att 59an ska ha den smalare varianten. Vet dock inte hur man känner igen den, jag har själv en 58a och en 63a och de har samma horn... men jag tror inte att det är originalhornen.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Stötfångarhorn.

Post by Amazon »

På min 58 satt det den smalare varianten bak med ett "L" inuti då jag köpte bilen. Det verkar som att vissa har fått för sig att dessa horn endast är till 57:ans modell men då man kollar runt på marknader så är de inte alls särskilt svåra att få tag i. De borde därmed ha suttit på betydligt fler årsmodeller. Det verkar som att ingen riktigt vet hur det ligger till för folk man pratar med brukar i regel säga olika. Själv så skulle jag gissa på att de vagnar som har den tidigaste inredningen med vågräta pressningar även ska ha smala horn där bak (dvs även tidiga 58 modeller) men det är som sagt bara en gissning.
Volvo P1200VB 1958
Post Reply