Page 1 of 1

Oljering trimmad B18 1 delad VS 3 delad ?

Posted: Fri Apr 20, 2012 5:08 pm
by kth544
Hej !
Planerar en B18 med ca 130 HK som mål, borrad 0,020"
Den skall ersätta en B20 då jag tycker B18 maskinerna har en trevligare karaktär & gång.

Denna bil har B18 som originalmotor så det blir ju rätt på mer än ett sätt))

Har en sats ringar i Volvo Original förpackning, märke GOETZE .
Oljeringen är i ett stycke dvs ngt ålderdomlig i jämförelse mot de 3 delade med expander.

Frågan är - Tål den typen av ring den effekten/varvtalshöjningen ?
Ngn här som har erfarenhet av den 1 delade versionen ?

Re: Oljering trimmad B18 1 delad VS 3 delad ?

Posted: Fri Apr 20, 2012 10:11 pm
by Hasse63
Den 3-delade tål dina planer :wink:

Re: Oljering trimmad B18 1 delad VS 3 delad ?

Posted: Sat Apr 21, 2012 8:20 am
by kth544
Hej & tack för svaret )
Känner till att den 3 delade designen funkar prima, problemet är då att jag får köpa ytterligare en sats med ringar för att komma åt dem. Smålands-dilemma :roll:

Ingen här som har erfarenhet av den 1 delade ??

Re: Oljering trimmad B18 1 delad VS 3 delad ?

Posted: Sat Apr 21, 2012 12:08 pm
by az123gt
Oljeringar som består av en del sitter väll alltid som orginalring och det har trimmats motorer med såna ringar utan problem.
Ringar med expander använder man väll till slitna motorer när man inte vill borra om den.