Bensinmätare krånglar.

Moderatorer
Post Reply
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

Bensinmätare krånglar.

Post by Arkegrim »

Halloj!
Då har min bensinmätare sagt upp sig helt. När jag vrider på tändningen så sticker den upp i toppen. Sen när jag slår av tändningen så glider den sakta ner.

Har läst runt lite och då är de 100% på att de är givaren eller att de är jordningen till givaren. Men jag har bytt givare, och jag har även dragit helt ny jord.. Men den flyttar inte inte på sig. Har även testat att byta mätare. Men på mätaren så sitter de ju 4 kablar. 1 är jord, men vart går dem andra 3 ? Är de nån av dem som håller på att dumma sig?

tacksam för snabba svar.
AmaZoN PoWeR
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Bensinmätare krånglar.

Post by A-masen »

Dom andra 4 hör till belysningen i instrumettavlan och matning till givaren. Dom andra är kopplade ihop med andra kontrollfunktioner. Bl.a oljetryckslampan. Kolla på elschemorna som finns i länksamlingarna.
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

Re: Bensinmätare krånglar.

Post by Arkegrim »

A-masen wrote:Dom andra 4 hör till belysningen i instrumettavlan och matning till givaren. Dom andra är kopplade ihop med andra kontrollfunktioner. Bl.a oljetryckslampan. Kolla på elschemorna som finns i länksamlingarna.
okej, altså om jag bara drar en pluss från batterit och jorden från givaren så ska den funka ?
AmaZoN PoWeR
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Bensinmätare krånglar.

Post by Arne »

Visst är det - på kabeln till givaren. lossar du givarkabeln och jordar mot gods ska bränslemätaren visa full tank om mätaren och kabeln är hel. Givaren är ett motstånd som reglerar hur hög bränlenivå du har i tanken.
AVG
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bensinmätare krånglar.

Post by QV »

Nja som vanligt är det flera olika synpunkter på samma problem.

Om du tar bort kabeln från givaren så får man det karakteristiska fenomenet att bensinmätaren "slår till fullt" med ett knäpp.
Om du jordar mätarkabeln så kommer instrumentet visa tom tank.

Men det går som Arne skriver att kolla om det är givaren som är felet genom att lossa och jorda kabeln som går till tankgivaren.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Bensinmätare krånglar.

Post by Torbo »

Tips: En urolig bensinmåler (med slitt givare) kan stabiliseres med en kondensator i paralell med kretsen. F.eks. 20-50 mF og 25 volt+. En kondensator fra en fordeler kan kanskje også gjøre nyeetn, selg om den bare er 0,5?

Prova.... prova...
Post Reply