Skiljer framdörrarna från olika årsmodeller.

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Skiljer framdörrarna från olika årsmodeller.

Post by Mackansglt »

Tror att höger framdörr på min Amma 70:a någongång är bytt.

Kromlisten som sitter under fönsterrutan (ovanför dörrhantaget) satt inte på plats när jag köpte bilen förra sommaren, den låg löst i skuffen. Kollade på den idag och det sitter plastklips på den. Klipsen passar dock inte i dörren. Är aldeles för små hål i dörren. Förardörren verkar dock ha större hål för klipsen.

Har också märkt en annan skillnad. Har bytt hela inredningen inklusive dörrsidor. Märkte när jag rev höger dörrsida att det stora svarta plast handtaget var helt annorlunda och satt lite längre ner än orginalet skulle sitta. Var dubbla hål i innerklädseln. Fanns inga förborrade hål för orginalhandtaget.
Satte dit nya dörrsidan och borrade 2 nya hål för handtaget.

Så är det en äldre högerdörr som jag har eller....
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Kumlamazon
Posts: 22
Joined: Thu Oct 20, 2011 4:24 pm

Re: Skiljer framdörrarna från olika årsmodeller.

Post by Kumlamazon »

Har råkat ut för liknande problem. Skulle sätta in en ny dörr på min 67:a. Köpte gladeligen en dörr från en 69:a. Det skulle väl passa? Att det är olika lister visste jag om, tunna lister med metallklips för små hål upp till 68, tjockare och mer rundade lister och större hål med olika slag av plastklips på 69 - 70. Fick lägga igen de stora hålen och borra upp nya. Märkte sedan att låsmekanismen har olika utseenden på dörrgaveln, det fick göras om, på grund av att den inre mekanismen i dörren skiljer på årsmodeller. Då har Du en högerdörr från en -68 eller tidigare. Passar den bara att stänga och låsa, så är allt ok. Dina hål går ju att borra upp.

En dörr är inte bara en dörr, det fick jag lära mej.

/Åke
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: Skiljer framdörrarna från olika årsmodeller.

Post by Mackansglt »

Kumlamazon wrote:Har råkat ut för liknande problem. Skulle sätta in en ny dörr på min 67:a. Köpte gladeligen en dörr från en 69:a. Det skulle väl passa? Att det är olika lister visste jag om, tunna lister med metallklips för små hål upp till 68, tjockare och mer rundade lister och större hål med olika slag av plastklips på 69 - 70. Fick lägga igen de stora hålen och borra upp nya. Märkte sedan att låsmekanismen har olika utseenden på dörrgaveln, det fick göras om, på grund av att den inre mekanismen i dörren skiljer på årsmodeller. Då har Du en högerdörr från en -68 eller tidigare. Passar den bara att stänga och låsa, så är allt ok. Dina hål går ju att borra upp.

En dörr är inte bara en dörr, det fick jag lära mej.

/Åke
Har borrat upp hålen i dörren och köpte nya plastclips och trök dit listen. Sitter som gjuten. :)
Flyttade också upp sidospegeln till rätt plats. Fick även borra hål för denna. Föregående ägare hade satt den längre ned, man såg nästan ingenting i spegeln. :?:
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Post Reply