Hårdlödnig!?
Posted: Fri May 25, 2012 3:00 pm
Halloj!
Jag står i begrepp att praktisera hårdlödning som metod att fixa till vidruteramen i karossen på min -68:a.
Det började ju med att golvet blivit rostigt, anledningen därtill torde vara de allt större och djupare vattenpölarna som uppkommit vid regn, speciellt på förarplats. Rutan alltså, eller listen.
Demontering av rutan var ju inga problem. Däremot att lossa skruvarna till rattstången för att kunna flytta brädan, samt ratten, var ju en bedrift. Vid inspektion av det aktuella området står det ju klart att här måste det lagas rost. I nederkant är det ju två plåtar som går i hop och bildar rutramen. En av dessa plåtar är rejält kexig, den andra något bättre.
Det jag funderar på att göra är att ersätta den sämre plåten, och fästa den vid den något friskare medelst kapillär/hårdlödning.
På sina håll är det så tunt att jag inte tror det skulle gå att svetsa i, med den utrustning jag har tillgång till i alla fall. Dessutom är jag rätt kass med svetsen. Att svetsa i ett vanligt "hyreshusgarage" med två andra bilar tätt intill, kan ju bli en källa till massiv impopularitet. Alltså lödning.
Att en lödning blir (eller KAN bli) tillräckligt stark råder det inga tvivel om. Den oro jag känner har med deformation att göra.
Det finns säkert synpunkter på detta, någon aspekt som Ni vill föra fram, höja ett varningens finger eller komma med tips och goda råd! Så blygs nu int!
mvh/kummu
Jag står i begrepp att praktisera hårdlödning som metod att fixa till vidruteramen i karossen på min -68:a.
Det började ju med att golvet blivit rostigt, anledningen därtill torde vara de allt större och djupare vattenpölarna som uppkommit vid regn, speciellt på förarplats. Rutan alltså, eller listen.
Demontering av rutan var ju inga problem. Däremot att lossa skruvarna till rattstången för att kunna flytta brädan, samt ratten, var ju en bedrift. Vid inspektion av det aktuella området står det ju klart att här måste det lagas rost. I nederkant är det ju två plåtar som går i hop och bildar rutramen. En av dessa plåtar är rejält kexig, den andra något bättre.
Det jag funderar på att göra är att ersätta den sämre plåten, och fästa den vid den något friskare medelst kapillär/hårdlödning.
På sina håll är det så tunt att jag inte tror det skulle gå att svetsa i, med den utrustning jag har tillgång till i alla fall. Dessutom är jag rätt kass med svetsen. Att svetsa i ett vanligt "hyreshusgarage" med två andra bilar tätt intill, kan ju bli en källa till massiv impopularitet. Alltså lödning.
Att en lödning blir (eller KAN bli) tillräckligt stark råder det inga tvivel om. Den oro jag känner har med deformation att göra.
Det finns säkert synpunkter på detta, någon aspekt som Ni vill föra fram, höja ett varningens finger eller komma med tips och goda råd! Så blygs nu int!
mvh/kummu