Motorn börjar rycka efter ca 7-8 mil
Posted: Mon May 28, 2012 7:23 am
B18A Zenith VN36.
bDetta händer efter ca 7mil (har provat 2ggr) kortare sträckor än så så är det inga problem.
Skulle ta min första längre tur med bilen och upptäckte att den "dör" under 2-3 sekunder för att sedan gå i 10 sekunder, dör 2-3 sekunder. och så håller den på tills man stannar, låter den vila en stund. vila i ngn minut sedan fungerar den som vanligt igen. dock kommer felet tillbaka tidigare än 7mil efter man vilat en kort stund.
Jag har bytt Fördelarlock/Brytare/kondensator/Tändkablar/Tändstift. Förgasaren är rengjord och munstyckena utbytta. Han tar ingen tjuvluft då jag testat att spraya startgas runt förgasare och insug under gång utan att motorn reagerar. Ny kamaxel D-Kam och inslipade ventiler.
Jag misstänker att det är värmen, först trodde jag det var kondensatorn, men felet kvarstod efter provturen när jag bytte alla tänddelar.
Finns mig veterligen bara 2 orsaker, antingen slutar den att tända, eller så kommer det ingen bensin.
Kan det bli ngn form av förångning av bensinen som skapar detta? eller kan det kanske vara så att när tändspolen gått ett tag och blivit varm så händer det ngt med den? den är trotts allt sedan 1965,
Har shoppat en Strombergare från en B20 nu och ska byta till den och se om problemet försvinner.
finns det ngn bra "walkthrough" hur man stoppar in en ny tändspole på sidan av den gamla?
känner ni igen problemet? har ni ngt ide vad det kan vara?
bDetta händer efter ca 7mil (har provat 2ggr) kortare sträckor än så så är det inga problem.
Skulle ta min första längre tur med bilen och upptäckte att den "dör" under 2-3 sekunder för att sedan gå i 10 sekunder, dör 2-3 sekunder. och så håller den på tills man stannar, låter den vila en stund. vila i ngn minut sedan fungerar den som vanligt igen. dock kommer felet tillbaka tidigare än 7mil efter man vilat en kort stund.
Jag har bytt Fördelarlock/Brytare/kondensator/Tändkablar/Tändstift. Förgasaren är rengjord och munstyckena utbytta. Han tar ingen tjuvluft då jag testat att spraya startgas runt förgasare och insug under gång utan att motorn reagerar. Ny kamaxel D-Kam och inslipade ventiler.
Jag misstänker att det är värmen, först trodde jag det var kondensatorn, men felet kvarstod efter provturen när jag bytte alla tänddelar.
Finns mig veterligen bara 2 orsaker, antingen slutar den att tända, eller så kommer det ingen bensin.
Kan det bli ngn form av förångning av bensinen som skapar detta? eller kan det kanske vara så att när tändspolen gått ett tag och blivit varm så händer det ngt med den? den är trotts allt sedan 1965,
Har shoppat en Strombergare från en B20 nu och ska byta till den och se om problemet försvinner.
finns det ngn bra "walkthrough" hur man stoppar in en ny tändspole på sidan av den gamla?
känner ni igen problemet? har ni ngt ide vad det kan vara?