Page 1 of 1

k jet

Posted: Wed Jun 06, 2012 2:12 pm
by nokia9902
hallo nån här som är bra på kjet?
hoppas det iaf problemet är när bilen (amazon med b23e)ståt över natten så startar den går bara på tomgång svarar ej på gas när man hållit på o lirkat med gas några min så svara den på gasen inga problem sedan man fått den att svara på gas....nån som vet?har även mätt styrtrycket 1.5 bar (ca +15 ute)kall motor 3.5 bar varm motor

Re: k jet

Posted: Wed Jun 06, 2012 4:29 pm
by QV
När du ger gas så öppnas spjällen (rent naturligt)

När spjällen är öppna så skall vågen i K-jet öppna mera eftersom mera luft skall flyta igenom luftmängdsmätaren (vågen).
när vågen öppnas så skall mera soppa komma till spridarna.

Styrstrycket borde vara OK. det är iallafall så OK att det inte skall ge dig dessa bekymmer.

Ett sätt att kolla bränslehuvudet och vågen är att om en gasar så kan den andra lyfta vågen lite försiktigt med handen (ta bort luftfiltret så man kommer åt den vägen, hoppas jag att man gör på en VOLVO har inte kollat)

Vågen skall gå lätt och du skall få direkt respons eftersom mera soppa kommer omedelbart vid lyft av vågen.

/Janne

Re: k jet

Posted: Thu Jun 07, 2012 6:31 am
by J.Lundin_
Kolla att vågplattan är perfekt centrerad så att den inte "hugger" i kanten någonstans.....!

Re: k jet

Posted: Fri Jun 08, 2012 2:04 am
by Erland Cox
Kolla hur fort trycket faller när du stannar motorn.
det står en del i denna tråden: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ilit=k+jet

Erland

Re: k jet

Posted: Fri Jun 08, 2012 8:13 am
by StefanM
som vanligt med k-jet så måste man mäta alla tryck innan man börjar gissa. Det är liksom det som är a och o i ett dylikt system

Re: k jet

Posted: Fri Jun 08, 2012 3:55 pm
by QV
Det är sant.

Man måste kolla pumptryck, pumpflöde, flöde från bränslehuvud för att nämna några saker.

Själv så skall jag kolla spridarbilden samt mängd på K-jet maskinen hemma. Har en orolig tomgång som behöver åtgärdas.
Den startar och går fint efter att ha renoverat WUR samt bytt "hydropress" så det blir bättre hela tiden.

/Janne

Har man inte bytt bränslefilter så kan man börja med det.
Är viktigt med bra bränslefilter på dessa mekaniska insprutningar.

Re: k jet

Posted: Fri Jun 08, 2012 6:02 pm
by nokia9902
systemtryck 5bar avstängnings tryck 2bar kollade under 10 min ingen skillnad dock så är styrkolven i bränsle huvud lite sliten vågplatta centrerad lite motstånd när man lyfter vågplattan dock faller den lätt tillbaka .Dock så är allt utbytt .med gamla kjet (slängt det gamla)inga problem anledningen till byte var att ja skulle montera elektroniskt sprut men pga ekonomi samt att jag behövde ha i gång bilen snabbt så vart det ett k jet igen vilket jag ångrar bittert bara plånkan tillåter så blir det Webrar
(styrtryck se första inlägg) ska även mäta pumpflöde i morrn(Lördag) men nu ska ja dricka öl i stället mycket roligare haha

Re: k jet

Posted: Fri Jun 08, 2012 9:18 pm
by nokia9902
skjuten topp el packning el båda så får ta vid det först men tack iaf till alla tips
mvh Bosse

Re: k jet

Posted: Sat Jun 09, 2012 6:42 am
by Erland Cox
K-jetet jag har i min 240 turbo fungerar fantastiskt bra.
Man måste bara lära sig att förstå hur det fungerar.
Det enda jag skulle behöva på den är att höja tändningen på varv, nu sänker den bara med laddtrycket.

Erland