Ny frikoppling, tvärstopp efter 20mm

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Ny frikoppling, tvärstopp efter 20mm

Post by kamikaze »

Hej,
Jag har en Amazon kombi -67 med B18, M40 låda och hydraulkoppling.
Jag köpte ett kitt från VP Autoparts med lamell, tryckplatta (art:419426) och ett nytt urtrampningslager (art 672122)

Har monterat ihop allt och det funkar inte alls. Jag kan inte trycka ner kopplingen mer än ~20mm sedan är det mekaniskt stop, känns som metall mot metall och helt stumt.

Har provat att justera på tryckstången under bilen utan resultat. När jag tittar in vid hålet där kopplings armen sitter så kan jag inte se något uppenbart. Ser att armen rör sig lite grann och trycker fjädrarna innåt någon mm, men sen är det stopp..

Är det någon som har någon ide om vad som kan vara fel?
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Ny frikoppling, tvärstopp efter 20mm

Post by Torbo »

Kan trykkplaten sitte feil vei?

Det fins også flere typer cløtsj, og ikke alle passer om hverandre.
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: Ny frikoppling, tvärstopp efter 20mm

Post by kamikaze »

Ja, jag ska riva alltihop idag igen och mäta upp och jämföra med dom gammla delarna. Återkommer frammåt kvällen med resultat och diagnos hoppas jag.
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: Ny frikoppling, tvärstopp efter 20mm

Post by kamikaze »

Hittade felet. Det var slavcylindern till kopplingen som var fullt ut. Öppnade luftnipplen och tryckte till baka kolven så fungerade det fint sedan.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Ny frikoppling, tvärstopp efter 20mm

Post by Blomquist »

Gjorde du upptäckten INNAN du rivit kopplingen?
210 -64, 223 -68
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: Ny frikoppling, tvärstopp efter 20mm

Post by kamikaze »

Blomquist wrote:Gjorde du upptäckten INNAN du rivit kopplingen?
Nej, Jag rev ur lådan och mätte upp allt en extra gång, allt verkade stämma så då kom jag för mej att prova att trycka på pedalen, och den var stum...

Men jag hade bilen över grop och med växellådslyft, så det var inte så mycket extra jobb med det..
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ny frikoppling, tvärstopp efter 20mm

Post by QV »

kamikaze wrote:[Men jag hade bilen över grop och med växellådslyft, så det var inte så mycket extra jobb med det..
Så talar en glad bilmeckare :D

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: Ny frikoppling, tvärstopp efter 20mm

Post by kamikaze »

QV wrote:
kamikaze wrote:[Men jag hade bilen över grop och med växellådslyft, så det var inte så mycket extra jobb med det..
Så talar en glad bilmeckare :D

/Janne
Ja, blir man irriterad eller trött för en sådan sak så är det bättre att man köper en V70 eller nåt och låter verkstaden fixa service :lol:

Men det går inte alltid heller så bra... Lämnade in en av bruksbilarna på service den 28juni och fick tillbaka den i förgår!! Där emellan så har bilen varit borttappad i två veckor i bästa macken anda! Men till slut så hittade bilfirman den i Jönköping trots att den lämnades in i Ljungby! Men nu är den tillbaka och servicen är nästan genomförd....
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ny frikoppling, tvärstopp efter 20mm

Post by QV »

ibland önskar man att man skrev upp mättarställningen innan man lämnade in den på service.......

Våra bruksbilar är så gammla nu att de inte längre blir inlämnade på service. en 2004 och en 2005 kan man lika gärna byta olja på själv.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply