Angående inredningen i bakaxeln spicer 30
Posted: Tue Aug 14, 2012 9:18 am
Det är mycke snack o missförstånd om det här med bakaxlarna dana 27 och dana 30. Nu har jag bytt inredning i en dana 30 till min 69a.
Jag hade en svetsdiffad axel till en kombi liggandes, från den tog jag drevsatsen (pinjong och kronhjul). Därmed fick jag 4.56 i utväxling, ville egentligen ha 4.88 men, gratis är gott.
Vet inte årsmodell på den, men delarna inuti är identiska med de som satt i 69-axeln, antagligen var kombiaxeln från samma tidsperiod. Hursomhelst var pinjongen stämplad med dana den också. Sen må fabrikanten heta sailsbury eller vad som helst. Även drivaxlarna är identiska. Det som skiljer är sköldarna, där hålet för hjulcylindern är olika utformat.
Axlar från 69a
Axlar från kombi
Att inte dana 27 delar passar i dana 30 axeln beror på hålen i kronhjul 8 resp 10, och höjden på pinjong.
Detta var förb. synd för jag hade en lamelldiff med drevsats 4.88 till en dana 27 liggandes.
Dana 27 till höger
Slutresultatet blev så här
Det åkte även i en lamelldiff. Den fick nya lameller och ett nytt kors för det gamla såg ut så här.
Korset måste man borra, det är nog den hårdaste bit jag har gjort hål i.
Gamla korset
Ett mätstål bör man tillverka sig, sen kan man använda en djupmikrometer för att mäta in pinjonghöjden. Om man inte vill stå och tillverka alla tolkarna som egentligen ska till. Höjden ska va 2,25" från pinjong till kronhjulets centrum.
Kuggflankspelet kan man ställa in med bladmått.
Allt man behöver veta står beskrivet i Spicer Maintenance Manual model 30, som man kan Googla fram på nätet.
Det här är den dyraste färg jag har köpt 258:- urrk.
Nu ska axeln "bara" monteras på bilen oxå.
Jag hade en svetsdiffad axel till en kombi liggandes, från den tog jag drevsatsen (pinjong och kronhjul). Därmed fick jag 4.56 i utväxling, ville egentligen ha 4.88 men, gratis är gott.
Vet inte årsmodell på den, men delarna inuti är identiska med de som satt i 69-axeln, antagligen var kombiaxeln från samma tidsperiod. Hursomhelst var pinjongen stämplad med dana den också. Sen må fabrikanten heta sailsbury eller vad som helst. Även drivaxlarna är identiska. Det som skiljer är sköldarna, där hålet för hjulcylindern är olika utformat.
Axlar från 69a
Axlar från kombi
Att inte dana 27 delar passar i dana 30 axeln beror på hålen i kronhjul 8 resp 10, och höjden på pinjong.
Detta var förb. synd för jag hade en lamelldiff med drevsats 4.88 till en dana 27 liggandes.
Dana 27 till höger
Slutresultatet blev så här
Det åkte även i en lamelldiff. Den fick nya lameller och ett nytt kors för det gamla såg ut så här.
Korset måste man borra, det är nog den hårdaste bit jag har gjort hål i.
Gamla korset
Ett mätstål bör man tillverka sig, sen kan man använda en djupmikrometer för att mäta in pinjonghöjden. Om man inte vill stå och tillverka alla tolkarna som egentligen ska till. Höjden ska va 2,25" från pinjong till kronhjulets centrum.
Kuggflankspelet kan man ställa in med bladmått.
Allt man behöver veta står beskrivet i Spicer Maintenance Manual model 30, som man kan Googla fram på nätet.
Det här är den dyraste färg jag har köpt 258:- urrk.
Nu ska axeln "bara" monteras på bilen oxå.