Svårt att få i 1:an och missljud i 3:an

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Amasladd
Posts: 14
Joined: Sun Aug 12, 2012 6:08 am

Svårt att få i 1:an och missljud i 3:an

Post by Amasladd »

Hej.

Har lite bekymmer med min växellåda. Det är nästan omöjligt att få in ettans växel så fort bilen rullar det minsta. Står man stilla så går det för det mesta bra, men det kan krångla även då. Lådan är en M40 och den funkar iövrigt perfekt sånär som ett vinande ljud i treans växel. Har nyss bytt olja i lådan utan framgång, och har även nyss bytt koppling och stödlager i svänghjulet utan framgång.

Är detta ett vanligt bekymmer? Finns det någon "easy fix" eller är det lådbyte som gäller?
Vore tacksam för lite hjälp.
Mvh
Amazon -65 Röd
Amazon -65 Vit
Skårpan
Posts: 9
Joined: Sat Apr 10, 2010 11:29 pm
Location: Ödåkra

Re: Svårt att få i 1:an och missljud i 3:an

Post by Skårpan »

låter som synkringen gett upp på första växlen... leta upp en ny m40, finns i drösar och är inget svårt att byta.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Svårt att få i 1:an och missljud i 3:an

Post by Torbo »

En fjær under brikkene til skiftehylsan som synkringene sitter i kan ha røket eller førskjøvet seg ut av brikkene.
Det er sjelde at synkringene ryker, da blir girkassen dårlig å gire med i lang tid før giring blir umulig. Defekte synkringer vil skrape ved inngrep og sjelden medføre treg skifting.
Skal du overhale kassen må alle de fire fjærene byttes. Synk for 4. gir kan byttes med 2. gir om du vil spare penger. 2. gir det det som slites mest. Ringen til 4. er sjelden slitt, og den trenger ikek være ny.
Som regel er det nok å bytte ringen til 2. gir + fjærer og pakninger.
Lagrene inn og ut kan også med fordel byttes....

Sikert flere meninger her, men det er det jeg kan si...
Amasladd
Posts: 14
Joined: Sun Aug 12, 2012 6:08 am

Re: Svårt att få i 1:an och missljud i 3:an

Post by Amasladd »

Okej, jag har en M40 som ligger från min reservdelsbil som bara gått 5700mil, tyvärr har den stått i många år i högt gräs, så karossen är totalt slut, men maskinellt så är den ju knappt inkörd. Då kanske den lättaste lösningen är att bara byta lådan till lågmilaren. Tack för snabba svar!
Amazon -65 Röd
Amazon -65 Vit
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Svårt att få i 1:an och missljud i 3:an

Post by Torbo »

Det høres ut som en god løsning så kan du forske på den gamle i ro og mak. I rolige stunder med andre ord og det fins..?

Ellers er det smart å pusse ren akslingen som går inn i svinghjulet med slipepair 400, og smøe den forsikig (tynt lag) med hjullagerfett for at kløtsjen ikke skal henge ved giring. Et problem som ofte synkringene i kassen får skylden for...
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Svårt att få i 1:an och missljud i 3:an

Post by Arne »

Glöm inte att byta det lilla lagret som sitter på vevaxeln innanför svänghjulet, det kan orsaka att 1:an är svår att få in vid stillastående.
AVG
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Svårt att få i 1:an och missljud i 3:an

Post by Torbo »

Det siste var interesant! Er det slik at aslingen bender og biter på akslingen om det er slitt! - Derved missar den frigangen?
Amasladd
Posts: 14
Joined: Sun Aug 12, 2012 6:08 am

Re: Svårt att få i 1:an och missljud i 3:an

Post by Amasladd »

Arne wrote:Glöm inte att byta det lilla lagret som sitter på vevaxeln innanför svänghjulet, det kan orsaka att 1:an är svår att få in vid stillastående.
Det har jag redan gjort, skrev det i mitt första inlägg att jag bytt stödlagret i svänghjulet.
Har noterat att om man försöker lägga i ettan vid tex 50kmh, så hör man tydligt hur lådan "varvar upp" så tror inte det har med synkringarna att göra. Det är väl nåt annat, så jag tar o byter låda. Men tack ändå
Amazon -65 Röd
Amazon -65 Vit
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Svårt att få i 1:an och missljud i 3:an

Post by QV »

Torbo wrote:Det siste var interesant! Er det slik at aslingen bender og biter på akslingen om det er slitt! - Derved missar den frigangen?
Om lagret är slut så "driver" lagret ingående axel när man trampar ner koppling med otäckt skrapljud som följd.
Detta uppkommer mest vid stillastående.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply