Tungt å få 3an ut av gir.
Tungt å få 3an ut av gir.
Når jeg kjører er det lett å få INN 3an, men tungt/svårt/tregt og få gearspaken UT av 3an. Det høres i tillegg en liten skrapelyd når gearspaken er ca. halvveis UT av 3an.
Hva kan dette være for slags problem?
Mvh
JRO
Hva kan dette være for slags problem?
Mvh
JRO
Re: Tungt å få 3an ut av gir.
Kolla så kopplingsspelet är rätt, det låter som den inte frikopplar ordentligt. Alternativt kan det kanske vara en skadad synkring, men det är mindre troligt. Du kan även ha fått olja på lamellerna som försämrar kopplingens funktion.
AVG
Re: Tungt å få 3an ut av gir.
Ok, det skal jeg forsøke å sjekke. Mange takk!Arne wrote:Kolla så kopplingsspelet är rätt, det låter som den inte frikopplar ordentligt. Alternativt kan det kanske vara en skadad synkring, men det är mindre troligt. Du kan även ha fått olja på lamellerna som försämrar kopplingens funktion.
Er kopplingsspel det samme som dødgang, eller "play"? Man sjekker det vel på armen utenpå girkassen?
Mvh
JRO
Re: Tungt å få 3an ut av gir.
Det är inte ovanligt att plattan i locket som styr växelgafflarna går av.
Plattan är alltså länken mellan växelspaken och växelgafflarna.
/Janne
Plattan är alltså länken mellan växelspaken och växelgafflarna.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Tungt å få 3an ut av gir.
Er det annet enn koplingsspel og plattan i locket jeg kan sjekke?
Skal på verksted å låne løftebukk for å ta ut gearkassen og forsøke å få dette i orden. Er det andre deler enn synkring til 3an jeg bør ha for hånden, slik at jeg ikke behøver ta gearkassen inn og ut flere ganger enn nødvendig? Har en "one time opportunity" nå i oktober... Hvis ikke må det vente til neste år.
Mvh JRO
Skal på verksted å låne løftebukk for å ta ut gearkassen og forsøke å få dette i orden. Er det andre deler enn synkring til 3an jeg bør ha for hånden, slik at jeg ikke behøver ta gearkassen inn og ut flere ganger enn nødvendig? Har en "one time opportunity" nå i oktober... Hvis ikke må det vente til neste år.
Mvh JRO
Re: Tungt å få 3an ut av gir.
Kanskje det er nyttig informasjon at problemet oppstod etter jeg hadde kjørt bilen til og fra verkstedet uten olje på gearkassen pga. skifte av simring.
Re: Tungt å få 3an ut av gir.
Om problemet endast finns då 3:an ska ändras till friläge borde felet finnas i växellådan och om du har tur kan någon lätt åtkomlig del i växlingsmekanismen (skiftgafflar och liknande) ha tagit skada. Felet måste inte ha kommit p.g.a. bristen på olja men det är sannolikt så, förmodligen är det invändigt i växellådans synkroniseringsmekanism felet finns.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Tungt å få 3an ut av gir.
Først ca 3 km til verkstedet. Noen dager senere 3 km tilbake da jeg hentet bilen.Arne wrote:Hur många kilometer körde du utan olja?
Re: Tungt å få 3an ut av gir.
Når det gjelder synkroniseringsringer, gjelder dette også får å få den UT av gir. Er det ikke kun ved å få giret INN synk.ringen er i funksjon?Lars Bd wrote:Om problemet endast finns då 3:an ska ändras till friläge borde felet finnas i växellådan och om du har tur kan någon lätt åtkomlig del i växlingsmekanismen (skiftgafflar och liknande) ha tagit skada. Felet måste inte ha kommit p.g.a. bristen på olja men det är sannolikt så, förmodligen är det invändigt i växellådans synkroniseringsmekanism felet finns.
Jeg tenkte å skru ut gearkassen og forsøke å finne feilen, og så sette den inn igjen samme dag. Men da må man jo vite hva som er galt... Jeg kan få tak i en annen gearkasse for 1000,- spenn og sette i umiddelbart slik at bilen kan kjøres. Så kan jeg overhale gearkassen i ro og mak...
Takk for alle tips! Jeg skal forsøke å få bilen i stand på beste vis
Re: Tungt å få 3an ut av gir.
Synkroniseringen består av fler delar än själva synkroniseringsringen, men just den detaljen används endast då växeln läggs i.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Tungt å få 3an ut av gir.
Er det da best å få tak i en byttekasse og så renovere originalkassen etterhvert? Slikt tar gjerne noe tid?
Re: Tungt å få 3an ut av gir.
Om man ser till "normalt slitage" så är det endast synkringarna på ettan och tvåan som slits.
Synkring till trean och fyran behöver då inte bytas vid renovering.
Synkringen används som det skrivits tidigare i tråden när man lägger in växeln.
Nu när felet har uppkommit på grund av körning utan olja i växellådan så skulle jag byta låda.
Om man tar isär en växellåda bör man kontrollera lagerbanan i bottenstocken.
Är den OK så monter man NYA lager rullar där. Det är 48st rullar där om jag kommer ihåg rätt
Läs på i det gröna häftet innan du river ner lådan. Axeln till bottenstocken måste tas ut åt rätt håll annars har man sönder bottenstocken.
/Janne
Vid en renovering av en M40 låda
byt främre och bakre kullager
alla rullager (3 st)
nya packningar
renoverat lock
Detta torde gå på 1500-2000SEK (har inte kollat priser sedan 2006) i delar
Är bottenstocken dålig i lagerbanorna så tillkommer det extra pengar.
Med korrekta oljebyten så kommer lådan fungera i 200,000 km till.
Synkring till trean och fyran behöver då inte bytas vid renovering.
Synkringen används som det skrivits tidigare i tråden när man lägger in växeln.
Nu när felet har uppkommit på grund av körning utan olja i växellådan så skulle jag byta låda.
Om man tar isär en växellåda bör man kontrollera lagerbanan i bottenstocken.
Är den OK så monter man NYA lager rullar där. Det är 48st rullar där om jag kommer ihåg rätt
Läs på i det gröna häftet innan du river ner lådan. Axeln till bottenstocken måste tas ut åt rätt håll annars har man sönder bottenstocken.
/Janne
Vid en renovering av en M40 låda
byt främre och bakre kullager
alla rullager (3 st)
nya packningar
renoverat lock
Detta torde gå på 1500-2000SEK (har inte kollat priser sedan 2006) i delar
Är bottenstocken dålig i lagerbanorna så tillkommer det extra pengar.
Med korrekta oljebyten så kommer lådan fungera i 200,000 km till.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Tungt å få 3an ut av gir.
Ok, takk for hjelpen!
Da bytter jeg låda. Har en M40 på hand til 1000 spenn. Er det noe man kan gjøre for å sjekke tilstanden før man monterer den, uten å skru den opp?
Mvh JRO
Da bytter jeg låda. Har en M40 på hand til 1000 spenn. Er det noe man kan gjøre for å sjekke tilstanden før man monterer den, uten å skru den opp?
Mvh JRO